http://playsense.nl/images/file/img_51b9b48a5dc51.jpg

Special – Het is een onderwerp die de consument op het moment enorm bezighoudt, DRM en games. Na de vele aankondigingen van Microsoft over DRM op de Xbox One had iedereen het hart in de keel zitten en was bang dat Sony zou volgen. Sony kondigde toen trots aan op haar persconferentie dat de PS4 gewoon DRM-vrij zal zijn, een staande ovatie was het gevolg. Het publiek applaudisseerde en juichte Sony toe, ongetwijfeld het kippenvel moment van deze E3. Maar hoe erg is het nu eigenlijk? Overdrijven we gewoon en heeft Microsoft gewoon een paar checks geïnstalleerd voor onze eigen veiligheid? Spreekt Sony de waarheid met geen DRM? Daar gaan we in dit artikel dieper op in.

Always Online

Een groot struikelblok lijkt te zijn dat de Xbox One altijd op het internet aangesloten moet zijn om te kunnen werken, in tegenstelling tot de PS4 waarbij dit niet hoeft. Maar waarom is dit nu zo erg? We hebben toch allemaal internet thuis? Klopt helemaal, het idee dat een apparaat volledig functioneel wordt als die verbonden is met internet is niet nieuw en hebben we vaker gezien. Microsoft maakt het alleen totaal niet functioneel wanneer er geen internet is en dat is nu net waar men moeite mee heeft. Want ook al heeft je desbetreffende game geen internet nodig, je moet alsnog een internetverbinding hebben.

Neem bijvoorbeeld eens menig militair die gestationeerd zit in Afghanistan, deze mensen willen als ze terug zijn in hun kamp natuurlijk ook eens kunnen ontspannen en iets leuks doen met zijn allen. Het zal je dan ook opvallen wanneer je zo’n kamp ziet dat er een hoop consoles zijn voor de soldaten om even tot rust te kunnen komen. Met de Xbox One wil dit straks niet meer, want het internet in zulke kampen is natuurlijk allesbehalve stabiel en razendsnel om correct te kunnen werken.

http://playsense.nl/images/file/img_51b9bc474472c.jpg

Uiteraard is dit een kleine willekeurige doelgroep en voor hun is er altijd nog een PS3 of Xbox 360, het is dus niet heel ernstig maar wel jammer. Een ander veelgebruikt argument is dat je internet uit kan vallen, maar of dat nu helemaal op zijn plaats is valt te betwisten. Je zegt toch ook niet dat je geen TV gaat kopen want de stroom kan uitvallen? Nee, het grote probleem ligt bij het feit dat mensen verplicht worden tot iets wat vaak niet werkt. Neem bijvoorbeeld het Sim City-drama, deze game was nagenoeg onspeelbaar doordat de servers van EA het gewoon niet aankonden en de game is always-online, ook de singleplayer; dus daar zat je dan met een niet werkend exemplaar.

Sim City was niet het enige geval wat totaal de mist in ging, ook Diablo III van Activision was een drama. Daarnaast zien we allemaal dat wanneer een game veel verkoopt de servers er altijd uit liggen. Neem bijvoorbeeld Call of Duty, elk jaar is het weer raak. Mensen hebben slechte ervaringen met een always-online game, vind je het gek dat ze dit niet in een console willen? Er hangt een grote boze wolk boven always-online en het implementeren ervan is fout, heel fout. Waarom? Omdat de consument het niet wil en het de console niet beter maakt. Kortom, er zijn alleen maar nadelen en geen voordelen. Als Microsoft zijnde is het je plicht de consument tevreden te stellen, niet in het harnas te werken.

http://playsense.nl/images/file/img_51b9bbf8c5988.jpg

Regio DRM

Het was alsof Microsoft de consument in het gezicht gespuugd heeft en daar gisteren nog even een dikke drol overheen draaide, men was verbaasd, Microsoft kondigde namelijk ook nog eens Regio DRM aan. Zoals in dit artikel staat kun je het vergelijken met bijvoorbeeld Netflix of Hulu, services die net als het Xbox Live van de toekomst regio gebonden worden. Microsoft heeft alle touwtjes in handen en jij bent het poppetje. Microsoft bepaald waar jouw console werkt, waar je jouw games koopt en activeert en wat je met deze games kunt doen.

Xbox One games are for activation and distribution only in specified geographic regions. See game package and/or retailer product information, for each game’s specific geographic regions.

Neem het citaat hierboven, iets wat letterlijk en figuurlijk op de Xbox-site staat, zoals je hier kunt zien. Dit is misschien persoonlijk maar ik denk dat ik voor veel gamers spreek als ik zeg dat ik regelmatig games bij een Zavvi in Engeland koop of op vakantie een keer een game koop. Ik woon zelf in Groningen en de Duitse grens is vlakbij en ik winkel er dan ook regelmatig, het is niet ongebruikelijk dat ik dan met een game thuiskom. Met de Xbox One kan dit niet meer, je moet je games per se in Nederland kopen wil je dat ze werken op jouw console. Dit klinkt misschien heel ongeloofwaardig en snap je het niet, maar dat is nu precies hoe ernstig het is en waarom iedereen zo tegen de Xbox One is. Het erge is zelfs dat ik het ook niet snap, waarom zou je zoiets doen? Je geeft op deze manier de Nederlandse gamesmarkt weer vrij spel qua prijzen en als iedereen hier 100 euro voor een game vraagt, worst case scenario uiteraard, maar dat moet je dan maar accepteren. We zeggen niet dat het gebeurd maar de optie bestaat en dat geeft een benauwd en beklemmend gevoel.

Mensen in Azië en Oost-Europa hebben overigens bij de launch helemaal complete pech, ook al importeren zij een Xbox One deze kunnen ze niet gebruiken met hun internetverbinding. Aangezien Microsoft controle heeft over alles, bijvoorbeeld of je game geactiveerd wordt om speelbaar te kunnen worden ja of nee, kunnen zij je games uit andere landen en ook je console uit een ander land keihard weigeren en onfunctioneel maken.

De PS4? Die is regio-vrij, al het bovenstaande is dus niet van toepassing op deze console.

http://playsense.nl/images/file/img_51b6ea5c3970d.jpg

Tweedehands games

Veel gamers lenen graag games uit aan hun vrienden of verkopen deze door via Marktplaats. Het is een sociaal aspect van games die we niet kwijt willen. Aangezien je games moet activeren via Microsoft’s servers hebben zij volledige controle over de waarde van deze game en hoe vaak je hem kunt spelen. Het wil overigens wel, maar natuurlijk heeft Microsoft hier allemaal weer regels voor. Zo kun je een game geven aan één vriend, eenmaal, en deze vriend moet ook nog minimaal 30 dagen in je vriendenlijst op Xbox Live staan. Het verkopen van deze games vereist het betalen van een ‘fee’ bepaald door de uitgever. Het goede nieuws hieraan is dat uitgevers dit kunnen deactiveren. Niets is dus zeker en alles is overkoepeld door regels. Vind je dat niet erg? Dan is er natuurlijk niets aan de hand. De PS4 heeft overigens geen regels behalve de mogelijkheid tot online pass, uitgevers kunnen geen geld vragen voor de singleplayer van tweedehands games.

Kinect en PlayStation Camera

De Xbox One heeft Kinect en de PS4 heeft PlayStation Camera. Beide verschillen ze alleen bijzonder veel van elkaar, bijvoorbeeld het feit dat je bij Microsoft weer moet doen wat zij willen. Zo moet de Kinect altijd aangesloten zijn op je Xbox One, anders kun je de console niet gebruiken. Je moet je games dus in je eigen land kopen anders werken/activeren ze niet, je moet altijd je Kinect aangesloten hebben, je bent regio gebonden, je moet een internetverbinding hebben en dus ook nog altijd je Kinect aangesloten hebben… Zoals ik al eerder aangaf, je moet doen wat Microsoft wilt en je bent hun poppetje,  zij hebben de touwtjes in handen.

De Kinect wordt wel geleverd samen met de Xbox One, bij de PS4 moet je deze loskopen voor een prijs van 49 euro. Het voordeel is wel dat je deze niet per se nodig bent. Net als bij de PlayStation Eye zul je sommige games krijgen die de functies van deze accessoire gebruiken. Wil je de PlayStation Move kunnen gebruiken dan heb je de PlayStation Camera ook nodig. Je staat hier volledig vrij in en je hoeft het dus niet te kopen, maar het voegt wel wat toe aan je PS4.

Conclusie

Het zal je wellicht opgevallen zijn dat dit artikel een wat negatieve toon bevat over de Xbox One, maar voor je roept dat het niet objectief is en belachelijk van ons, denk even na. Het is namelijk echt niet normaal waar Microsoft mee bezig is. Al deze maatregelen, alleen maar om een game te kunnen spelen? Een compleet wetboek gemaakt door een commercieel bedrijf over hoe jij hun product moet gebruiken? Het spijt ons zeer, maar daar weigeren we achter te staan. Het heeft niks met fanboy zijn te maken, wij zijn ook gamers en vinden dit vanuit deze optiek misselijkmakend. Dit artikel is geschreven vanuit mijn gamerhart en ik vind het erg dat deze weg ingeslagen wordt en weiger hier achter te staan. Als Sony hetzelfde had gedaan dan hadden we net zo gereageerd als dat we nu bij Microsoft hebben gedaan. Godzijdank is dit niet het geval en heeft Sony nog wel respect voor de consument.