Square Enix zal turn-based combat in de Final Fantasy franchise niet laten verwateren


Afgelopen maandag op dinsdag nacht hebben we eindelijk weer heel wat informatie gekregen over Final Fantasy Versus XIII, nu Final Fantasy XV genoemd. Na lange stilte mochten we zelfs een overdaad aan gameplay bewonderen, waarin hevige en snelle real-time combat werd getoond.

Dit is nog steeds een vrij nieuw verschijnsel in de Final Fantasy franchise, omdat het eerder alleen verscheen in Final Fantasy XII en weer werd verworpen in Final Fantasy XIII. Nu de ontwikkelaar en uitgever toch weer terugkeren naar real-time actie, wil dat niet zeggen dat turn-based gameplay in het vervolg niet meer zal voorkomen volgens Shinji Hashimoto. Dit wordt besloten aan de hand van opties die voor die specifieke game passend zijn en ze zijn benieuwd wat wij van de aanpak voor Final Fantasy XV vinden.

“Each time the development team for that title review the appropriate game system, and for Final Fantasy XV we have the action-packed system, but that does not mean the next game will be similar. We’re very looking forward to feedback from the fans on how they like the action packed gameplay.”

“I believe that there’s future for both action based RPG and command based RPG. It’s not that we aren’t thinking about the future of command based Final Fantasy, but we think that the action based combat fits Versus XV.”

De Final Fantasy franchise blijft evolueren, aldus Hashimoto, en hij denkt dat het erg positief is dat ze voor Final Fantasy XV een andere weg zijn ingeslagen. Toch is het goed nieuws voor zij die niet zo’n fan zijn van al het real-time gebeuren en liever strategisch aan de slag gaan. Wellicht keert dit in een toekomstige Final Fantasy game gewoon weer terug.

Meer bekend over Final Fantasy XV PS4 Pro-support, nieuwe demo in aantocht
Gepubliceerd op 11 Nov, 2016 om 12:59
Veel beeldmateriaal van Final Fantasy XV opgedoken
Gepubliceerd op 6 Nov, 2016 om 15:16
Special: Kingsglaive: Final Fantasy XV
Gepubliceerd op 28 Okt, 2016 om 19:00
King Regis krijgt angstaanjagend visioen in nieuwe Final Fantasy XV video
Gepubliceerd op 28 Okt, 2016 om 11:02
  1.    530 XP
    Wintermute's avatar

    Terug gaan naar turnbased is geen evolutie, maar de-evolutie.
    Hoewel ik het kan waarderen, mits goed gebruikt, vind ik merendeels dat turnbased vaak de flow van games een halt toeroept.
    Die pauzes, op je gemakkie even je opties bekijken, weinig gevoel van ernst van de situatie.
    (denk je nou echt dat die giga draak even netjes wacht als je op je dooie gemakkie door je menu heen scrollt?)
    Nogmaals, ik heb niks tegen turnbased, maar in een moderne RPG of JRPG mogen we wel beter verwachten.

  2.    806 XP
    ShadowhunterrX's avatar

    @Wintermute:

    Je reactie zegt al genoeg. Rustig je zetten bekijken sorry dat bestaat al sinds FF3 niet meer. Vooral bij de Final Fantasy games moet je goed nadenken wat je moet doen voordat je zetten plaats anders is het al afgelopen voordat je begin. Als je te lang wacht krijg je gewoon klappen.

    Alles actie gericht maken dat word pas eentonig , oo joepie elke game heeft een Zelda of Darksiders style kwa vechten. Daar word je echt niet vrolijk van.

  3. Anoniem -   
    82.171.105..xxx's avatar

    In de tekst staat: ”Final Fantasy Versus XIII.” Moet Final Fantasy 15 zijn. Ik hoop ook dat ze de oude FF style van vechten niet verwateren. Teveel memories door die gevechten haha.

  4.    5053 XP
    7th-son's avatar

    Het nieuwe vechten werd ook al gebruikt in final fantasY xi
    En in ff vii crisis core is in mijn ogen hetzelfde als in xv, wat me trouwens beviel op de PSP

  5.    530 XP
    Wintermute's avatar

    @ShadowhunterrX: Ja, maar dat is wat Turn-Based nu eenmaal is, beurt voor beurt.
    Hetgeen wat jij bedoelt, dat idd na III gebeurde, (lof voor de kennis btw!) is de constante evolutie ervan dat SE iedere keer anders aanpakt, waaruit de Limit, Junction, Sphere, Grid en….wat was dat van XIII ook alweer….Paradigms? zijn ontstaan.
    Maar echt traditioneel Turn-Based bestaat amper meer, en ik vind ook dat de term eigenlijk niet gebezigd moet worden bij Final Fantasy.
    (Again, jouw reactie zegt dat ook) Want het is geen beurt voor beurt meer.
    Dus geen Turn-Based combat.
    En idd zoals Zelda en Darksiders hoeft van mij ook niet, dat voelt niet echt…RPG’Ish.
    Doe zoals FF12, dat systeem was fijn.

  6.    211 XP
    askanan's avatar

    @Wintermute: als mijn geheugen mij niet in de steek laat was ff12 ook turn based, gebruikten ook een atb zoals vrijwel al zijn voorgangers op een paar uitzonderingen na (ffx en ffxi) dus wat je zegt klinkt nogal tegenstrijdig, je ben niet voor een turn based ff maar indezelfde zin zeg je dat je ineens het wel een goed systeem vind

  7.    530 XP
    Wintermute's avatar

    @askanan: Sorry, typo, ik bedoelde FF13 -2.

  8.    806 XP
    ShadowhunterrX's avatar

    @Wintermute:
    Op zich heb je wel gelijk hoor 😛 Sommige Jrpgs op de ps3 kan je rustig heel hele dag weg zijn :P.

  9. Anoniem -   
    80.61.41..xxx's avatar

    De zogenaamd turnd based van Final Fantasy 13 was echt troep en te druk allemaal, liever zoals Final Fantasy 7 dat was pas goed turn based.

    Final Fantasy XV zag er echt vet uit en ik vind het niet erg dat ze meer richting aktie gaan want bij Final Fantasy Crisis Core werkte dat heel goed.

  10. crew Redacteur -    2026 XP
    Sensu's avatar

    @82.171.105..xxx: Dat staat er ook, hoor.

    “…weer heel wat informatie gekregen over Final Fantasy Versus XIII, nu Final Fantasy XV genoemd.”

  11.    530 XP
    Wintermute's avatar

    @ShadowhunterrX: jaaaa, dat zijn toch geen rpg of jrpg’s meer te noemen? meer soort van storybased management games…:)