Sony wijzigt ‘Remote-play’ functie op PS4, geen ontwikkelaar ondersteuning meer nodig

http://img.psx-sense.nl/images/file/img_51ba51a058ec2.jpg

Goed nieuws voor de eigenaren van een PS Vita en een toekomstige PS4, Remote-play zal namelijk straks écht op elke game werken. Eerder was het zo dat Sony vertelde dat de ontwikkelaars het in moeten bouwen, maar daar zijn ze nu op teruggekomen. Zo vertelt Shuhei Yoshida, president worldwide studios bij Sony Computer Entertainment, dat de functie gewoon in het besturingssysteem van de PS4 komt te zitten. Op die manier ben je niet meer afhankelijk van het feit of de ontwikkelaar het nu ingebouwd heeft in hun game ja of nee.

Uiteraard zullen games die ondersteuning vragen voor de PlayStation Move het niet doen op Remote-play, maar over het algemeen zul je geen hinder meer ondervinden van games die het niet ondersteunen. Het enige wat Sony vraagt van ontwikkelaars is om te zorgen dat wanneer de game gespeeld wordt op de PS Vita, de controls gewoon naar behoren werken.

Het probleem op de PS3 was vooral dat Remote-play optioneel was, iets wat niet langer meer zo is bij de PS4. Op de PS3 moesten ontwikkelaars namelijk CPU-kracht en geheugen opofferen voor zulke functies, iets wat ze niet snel doen.

“The single biggest issue, why there are not many PlayStation 3 games that support Remote Play, was that it was optional – the system didn’t do much. The game has to set aside some memory or CPU to be able to do that, and usually, memory is the most precious resource that teams fight amongst each other for,” he said.

“So when it comes down to the priorities, these are features that are very easy to drop.”

  1. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    Goeie Zaak

  2. crew Redacteur -    2016 XP
    aarjen116's avatar

    Nice. Maar ik wil nog steeds weten of het ook voor multiplayer werkt.

  3.    1497 XP
    Mithrandir's avatar

    Dit had ik al eerder zo begrepen, alleen dat ontwikkelaars het nog ‘aan’ moeten zetten. Minimale impact dus. Gelukkig bevestigt Sony dat nu nog een keer. Dit is echt de enige manier waarop een dergelijke functie kan werken. De andere ‘cross-xxxx’ features mogen optioneel zijn, maar deze MOET op deze manier geimplementeerd worden.
    Mij vita gaat het druk krijgen!

    (momenteel sta ik voor de tergende keuze: Shadow of the Guardians via RP spelen, of op groot scherm met 3d 🙂 )

  4.    857 XP
    Sir. Nigell's avatar

    @Mithrandir: groot scherm 3d 😉

  5.    137 XP
    pimmetje-r's avatar

    @aarjen116: Waarom denk je dat het misschien niet voor multiplayer werkt dan?

  6. crew Redacteur -    2016 XP
    aarjen116's avatar

    @pimmetje-r: Nouja, ik weet niet.of er iets van vertraging in.zit.

  7. Anoniem -   
    145.93.72..xxx's avatar

    De games die gebruik maken van de PS-Eye werken volgens mij niet volledig met Remote Play. Is dan maar goed dat de PS-Eye niet standaard wordt meegeleverd en er daardoor wss minder games afhankelijk zijn de camera, waardoor Remote Play in bijna alle gevallen dus werkt.

  8.    1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    Enige vraag waar ik mee zit is: Hoe werkt het met met de triggers? De vita heeft maar 2 in plaats van 4 op de console. Wordt lastig gamen als je belangrijke knoppen niet kan gebruiken.

  9.    585 XP
    The_ghostmen's avatar

    die gast van killzone guerilla games herman hulst heeft het al bevestigt dat het op alle titels mogelijk is camera based games uitgesloten.
    omdat het nu hardware matig is hoeven de ontwikkelaars alleen maar een mapping optie voor de vita te maken waardoor de ps4 de psvita ziet als dualshock en de psvita ziet als scherm.
    bij de software matige zoals bij ps3 moest de ps3 het omrekenen naar een lagere resolutie waardoor er vaak vertragingen in de remote play spellen zaten.
    voor multiplayer gaat het ook werken je hebt dan alleen een kans dat je wat langzamer bent met het richten aangezien de pookjes wat kleiner zijn (als je de gevoeligheid van de pookjes instelt dan is dat ook weer opgelost

  10. Anoniem -   
    143.121.239..xxx's avatar

    @VinnieWalker: de andere schouderknoopen worden virtueel toegevoegd aan de touchbackplate van de vita, 50% van de rechter en linkerkant is te gebruiken als L2 en R2

  11.    226 XP
    arian's avatar

    @VinnieWalker: De ontwikkelaars moeten daar zelf creatief mee zijn

  12.    1439 XP
    VinnieWalker's avatar

    @143.121.239..xxx:
    Dit is een hele goede oplossing inderdaad, bedankt.

  13.    5042 XP
    7th-son's avatar

    Misschien krijg je straks wel een add-on voor op je vita, een opklikbare lightbar, voor op de tot nu toe nog ongebruikte aansluiting op de vita
    ps vita als move controller, BAM jonguh!

  14. Anoniem -   
    84.104.12..xxx's avatar

    @143.121.239..xxx: Maar dan zijn we er nog niet: Op de PS3 en de PS4 kan je de analoge sticks ook “inklikken”, iets wat op de Vita niet mogelijk is. Hoe wordt dat opgelost? Touchscreen?

  15.    226 XP
    arian's avatar

    @84.104.12..xxx: Je geeft zelf al antwoord op je vraag

  16.    330 XP
    monoliet's avatar

    zal men wel zien als het zo ver is hoe dat het uitpakt met die controllers schema overzetten naar de via .

  17.    141 XP
    Smilyfox's avatar

    damz BF4 op een vita… WOW

  18. Anoniem -   
    Ox's avatar

    Waarom hebben ze het op de e3 niet getoond? Dan hadden we nu een indruk van hoe het werkt

  19.    3087 XP
    Patr!ck's avatar

    Lekker dan! kom maar op nu met die Vita!

  20.    2052 XP
    da_teamkilla's avatar

    Zekerrr een goede zaak