De game director van Kingdom Hearts III, Tetsuya Nomura, heeft nieuwe details vrijgegeven over de laatste telg in de actie/RPG serie van Square Enix en Disney. In een gesprek met Famitsu onthulde hij een aantal gameplay details en laat hij snippertjes over het verhaal los.

Ten eerste zal het plot verdergaan waar die van de 3DS game Kingdom Hearts: Dream Drop Distance stopte. Deel 3 moet alle losse eindjes van de ‘Dark Seeker’ saga die begon met de originele Kingdom Hearts aan elkaar knopen. Dit laatste deel zal tevens de finale eindstrijd met Xehanort bevatten, alsook spetterende gevechten met Sora en twee of meer metgezellen.

‘We’re proceeding along with which worlds we’ll be selecting for the game. It’s the final episode in the ‘Dark Seeker’ saga that began with the original Kingdom Hearts, and it’ll depict the final battle with Xehanort.

Kingdom Hearts III has three-person parties, but NPCs and other characters join the fight in each individual world, and the resulting action is really flashy and exciting.’

De combat belooft zeker ‘frantic’ te worden, als we de trailer mogen geloven

Nomura geeft ook een reactie op de ietwat vernieuwde grafische stijl van de game. Hij vertelde dat het team lang getobd heeft over de beslissing hoe ze de kracht van de nieuwe consoles het best konden toepassen. Uiteindelijk hebben ze, na een reeks intensieve testen, besloten met een stijl te gaan die ze op kantoor de ‘Kingdom Shader’ noemen.

‘Should we go for a more realistic look like in recent projects, or try something else? Along the way, we remembered that these Kingdom Hearts characters were originally paintbrush art from Disney productions, a texture that was one of our original aims, and that it was time to return to that. So [chief creative director Takeshi] Nozue went through a series of tests, and the results are the visuals that we refer to in the team as the Kingdom Shader. It may look like a pretty drastic change, but I see it as a rich evolution of everything we’ve shown you up to now.’

De grafische Kingdom Shader update mag er zeker wezen!

De toch al drukke gameplay is ook een behoorlijk stukje opgekrikt, aldus Nomura.  Kingdom Hearts III heeft ‘three-person parties’, bestaande uit Sora en twee anderen (althans, dat nemen we voor het gemak maar even aan), maar in iedere individuele wereld kunnen andere NPC characters ook het gevecht betreden. Daarnaast is de AI van de vijanden wat gecompliceerder. Er is bijvoorbeeld een vijand die de vorm heeft van een voertuig. Sora zou hier op kunnen springen en in het rond kunnen vliegen. Dat duidt op meer interactie met je omgeving en de vijanden die er rondlopen.

‘The action’s pretty frantic. The really bold action we’ve always had is getting even crazier. Kingdom Hearts III has three-person parties, but NPCs and other characters join the fight in each individual world, and the resulting action is really flashy and exciting. The enemy AI is a lot more intricate, too, and I think the gameplay will reflect that new dynamic balance. For example, there’s a foe that’s shaped like a vehicle, and Sora may jump on it and fly around; that’s already implemented.’

Er rest nog maar één vraag: wanneer krijgen we de game weer te zien? Het antwoord was niet waar we op gehoopt hadden.

‘It is still pretty early in development’.

Dat is dan weer jammer. Hopelijk krijgen we de game te zien op de Tokyo Game Show, of op de D23 Expo in Japan rond oktober. Na deze 7 jaar wachten kunnen we deze paar maandjes extra nog wel verdragen. We zijn benieuwd!