Het antwoord is simpel, aldus Ubisoft’s CEO Yves Guillemot: ‘We zagen dat de game niet genoeg zou verkopen op de Wii U.’ Welnu, daar heb je het. Het was strikt een zakelijke beslissing. Voor de mensen die geen idee hebben waar het nu over gaat; Rayman Legends was voor een lange tijd exclusief voor de Wii U. Dicht tegen de release aan werd de game op de valreep 8 lange maanden vooruitgeschoven. Voor ons bleek dat dit om meerdere redenen gunstig was: er werden 30 levels aan het spel toegevoegd, de titel komt ook naar PS Vita en als ‘natrap’ is de adviesprijs voor onze platformen ook nog eens €5,- minder dan die voor de Wii U.

‘The game is going to be fantastic, and we didn’t want those creators to wind up in a position where even after making a fantastic game, they didn’t sell well enough. We decided that we had to come out on enough machines that players can try it out on any one that they have, and give more time to both improve the game on the Wii U and create versions for the other consoles.’

Guillemot gaat verder met het uitleggen van Ubisoft’s motivatie om de game uit te stellen. Hij vertelde dat hij niet wilde dat een game waar de ontwikkelaars zo veel hart en ziel in hadden gestopt uiteindelijk niet genoeg zou verkopen. Hij vindt dat het de juiste beslissing was om multiplatform te gaan en wij stemmen hier uiteraard mee in.

‘We decided that we had to come out on enough machines that players can try it out on any one that they have, and give more time to both improve the game on the Wii U and create versions for the other consoles.’

Toch blijft het een feit dat eerder een andere reden was opgegeven. Er was namelijk eerst gezegd dat Ubisoft gamers niet teleur wilden stellen en dat ze daarom de beslissing haden genomen om de game naar andere platformen te brengen, maar er blijkt dus meer achter te zitten.

“I think it was the right decision for gamers and for the team. My role is to make sure that the team is happy with the quality of the work they do and the reach they can have. The quality is there now, because they had more time. They’ve expanded the possibilities of the game. It’s much bigger content-wise. We have new bosses in key levels and so on. The experience is much more complete. I think it will be one of the best games we’ve ever done.”

Dat klinkt veelbelovend. Uiteindelijk hebben wij PS3 en PS Vita gamers natuurlijk niks te klagen. Wij hebben een game gekregen die we anders niet gehad zouden hebben en als Rayman Origins enige indicatie was, ook nog eens een hele goede.