Hands-on: Need for Speed: Rivals – De Need for Speed serie bestaat alweer bijna twintig jaar (1994) en door de jaren heen hebben we al veel variaties gezien van hoe de game is opgezet. De eerste games waren verre van realistisch terwijl men met de Shift serie een realistische spin-off wilde neerzetten. Het jagen als agent of het ontvluchten als racer is altijd populair gebleven in de serie en dit zagen we dan ook vaak terug. In Rivals zien we dit wederom en wij konden met een DualShock 4 in onze handen zelf even proeven hoe dit gaat worden.

Welkom in RedView County

Need for Speed: Rivals werd in mei aangekondigd en is in ontwikkeling bij de studio Ghost in samenwerking met Criterion Games. Inderdaad de ontwikkelaar achter de Burnout serie. Dat die laatste achter de game zit was duidelijk te merken, maar daar later meer over. Eerst even over de basis van de game. Het over de weg heen knallen met de meest exotische sportwagens vindt plaats in RedView County. Deze fictieve plek zal een wijde en open wereld worden waar je kan gaan en staan waar je maar wilt, al racend dan. Je kunt dit doen als politie of als racer.

Alldrive en SpeedPoints

In tegenstelling tot vorige delen kun je nu in de wereld zelf online tegen elkaar racen door de Alldrive feature. Stel je bent aan het rijden door RedView County, dan kun je in één keer worden uitgedaagd door een andere racer of agent. Als agent kun je racers opzoeken en de achtervolging starten met SpeedPoints als inzet. Zo kun je dus zelfs een race tussen verschillende spelers verstoren door hen achterna te zitten. Beide partijen verdienen hier SpeedPoints (vanaf nu SP) mee, waarmee jij later nieuwe wagens, liveries en upgrades kunt aanschaffen. Echter bepaalt dit ook waar jij belandt op de leaderboard wat het meest belangrijke moet zijn.

Tijdens onze hands-on gingen we aan de slag als racer en agent. Ze hebben allebei hun eigen vaardigheden. Zo kan een agent een EMP activeren, waardoor een racer tijdelijk langzamer gaat. Hier verdien jij al SP mee, maar als jij die racer ook nog eens uit weet te schakelen door deze kapot te beuken, dan kun je zelfs al zijn SP krijgen. Hierdoor kun jij de onderlinge strijd tussen de agenten winnen waar je ook weer een extra beloning voor krijgt. Als racer kun je jezelf bijvoorbeeld verdedigen met Turbo. Hierdoor krijg je een flinke boost in snelheid, waardoor je kan ontsnappen uit een achtervolging wat veel SP op zal leveren.

Je bent als speler dus constant punten aan het verdienen wat dus door verschillende acties kan. Het zogenaamde ‘wrecken’ van andere racers levert al aardig wat op en tijdens een race of achtervolging bouw je een score op en aan het einde zie je wie er gewonnen heeft. Je hoeft dus niet per se eerste te liggen in een race, want als de nummer één vaker is gecrasht dan zal dit invloed hebben op de uiteindelijke score. De prestaties in het algemeen tellen dus zwaarder en het draait allemaal om de momenten zelf. En hoewel de game Need for Speed: Rivals heet, ademt het toch een beetje Burnout.

Racen voelde gelijk goed aan

Het is de open wereld, de crashes en de gameplay die daar veel aan doen denken. Toch is het wel Need for Speed door de typische uitspraken van de achtervolgende agenten en de algehele vibe. Qua gameplay komt het met beide series wel overeen. Het voelt zeer arcade aan wat we overigens niet negatief bedoelen. Nee, want de wagens van de agenten en de racers voelden gelijk goed aan waarmee je makkelijk en snel kan anticiperen op acties van andere rijders. Iets wat belangrijk is in een type racegame als dit. Het draait namelijk vooral om de actie en we kunnen al zeggen dat Rivals in deze eerste kennismaking spectaculair was.

Ten eerste is het snelheidsgevoel al prima in orde. Je voelt de wind, bladeren en regen langs je wagen heen gaan en daarbij zit het door de luid ronkende motoren op het vlak van audio ook al goed. Tijdens een race of achtervolging voelt het al zeer actievol aan en het was wat dat betreft een intense ervaring. Agenten (de andere spelers) proberen je van alle kanten te beuken en daarbij moet je ook goed op de weg letten. Soms ligt er een spijkermat op het asfalt of is er ergens een grote jump of afsnijroute beschikbaar waardoor je de politie kan kwijtraken. We waren zo de hele tijd bezig om te kijken wat er mogelijk was. Je zit wat dit betreft nooit stil en de actie verveelde geen minuut.

Visueel al sterk

Het snelheidsgevoel is dus al aanwezig en de graphics lijken hier een groot aandeel in te hebben. De game loopt op de Frostbite 3 engine en bij Battlefield 4 hebben we al kunnen zien dat deze sterke graphics op je scherm kan toveren. Dat is ook terug te zien bij Need for Speed: Rivals. De weerseffecten, zoals dus de regen zien er al netjes uit, maar verder ogen de wereld en de wagens ook gedetailleerd. Ook zagen we een vleugje van de phyiscs in de vorm van versplinterd hout wanneer we door hekken heen reden. De overblijfselen van je auto na een crash zagen er nog wat slordig uit, maar daar kan nog aan gesleuteld worden. Over het algemeen hoort de game bij de mooiste next-gen racetitels van de E3.

Voorlopige conclusie:

Need for Speed: Rivals maakte in eerste opzicht een prima indruk. Het is één van de mooiste next-gen racetitels. De gameplay is puur arcade, maar voelde al goed aan. Je moet snel kunnen reageren op gebeurtenissen tijdens races en achtervolgingen en dat werkte al naar behoren wat belangrijk is. De opzet met het verdienen van SpeedPoints en de onderlinge strijd tussen vrienden en vreemden via het terugkerende Autolog en de introductie van de Alldrive feature kan je als speler lang bezig houden. Dit samen met de actievolle ervaring kan dit echt een toffe racegame worden. Toch hopen we dat er naast dit meer vernieuwing zal zijn, want hoewel we voorlopig positief zijn voelde het toch een beetje als een HD versie van Hot Pursuit aan.