Dragon Age: Inquisition is niet de enige game die recent een naamsverandering heeft ondergaan. Nu is een deel in de Final Fantasy-serie aan de beurt.  In een uitgebreid interview met Famitsu vertelde de game’s director Tetsuya Nomura waarom de beslissing gemaakt is Final Fantasy Versus XIII te hernoemen naar Final Fantasy XV, en waarom ze er zo lang mee hebben gewacht om het te zeggen.

Nomura onthulde dat de discussie over het veranderen van Versus’ titel al snel begon na de debuut trailer die in 2006 was vrijgeven (zie bovenstaande video). Mede door de transitie van de huidige generatie naar next-gen konden ze niet zomaar zelf beslissen wanneer ze het nieuws zouden aankondigen. Het was pas mogelijk wanneer er toestemming verkregen was van de andere divisies die aan de game sleutelde. Vandaar dat ze het pas deze E3 hebben kunnen doen.

‘Around one or two years after we announced Final Fantasy Versus XIII it was suggested to us to shift to Final Fantasy XV as part of the company’s direction. By that time, a fair amount of time had already passed since the announcement and Versus was a well-known title, so it wasn’t a given that this would be XV; it could have still been Versus. Personally, I came to accept the idea once Final Fantasy Agito XIII’s name was changed to Final Fantasy Type-0 [around two years ago].

Around one or two years after we announced Final Fantasy Versus XIII it was suggested to us to shift to Final Fantasy XV as part of the company’s direction.

As for the timing of the announcement, given that we were changing platforms as well, [the timing] wasn’t something we could decide on our own discretion. We worked together with assorted other divisions to get it announced at this E3.’

Square Enix’ game director gaat verder in op het onderwerp en vertelde dat het team vond dat het het meest logische was om de naamsverandering bekend te maken nu we zo dicht bij de launch van de volgende consoles zitten. Eén van de redenen was dat ze op de huidige generatie niet volledig konden uitdrukken en overbrengen wat ze wilden. Een andere was nog dat de Square Enix niet te lang wilde wachten met het ontwikkelen voor de next-gen consoles, omdat andere ontwikkelstudio’s dan al voor zouden lopen als het gaat om het ervaring hebben met het ontwikkelen voor de nieuwe generatie.

‘There are several reasons. We had originally thought about making this announcement last year, but due to assorted reasons that got delayed. This meant that the lifespan of the current generation of consoles was starting to pose a problem to us. If we were a year later, other companies will have more time to research the next generation, and releasing the game against their products on the older generation could have caused us to look inferior when people inevitably compared us.

‘With current-gen systems, we couldn’t fully express what we wanted to do in this project. There were more and more things that we would’ve had to change the form of. However, the assumption was that we’d go ahead with a current-gen release, so went through a trial-and-error process to do as much as we could. So we built an alpha version about a year ago, and the company response was ‘If you remained bound to the current generation, will it be the product you envisioned?’ They suggested shifting fully to next-gen, and that was the spark that led to the move.’

Nomura ontdekte dat de weergave van alle gebeurtenissen op het scherm en het verwerken daarvan (processing) de twee hoofdfactoren waren die tot de beslissing hebben geleid de game te ontwikkelen voor next-gen. Hij wilde dat alle wapens, mensen en acties waar de speler invloed op kan uitoefenen altijd mogelijk zijn. Doordat het er zo veel zijn kwam hij tot de conclusie dat het gewoon niet mogelijk was op de huidige generatie.

Hij sluit af met te vertellen waarom de game, die vroeger een PS3 exclusive was, nu naast de PS4 ook naar de Xbox One komt. De reden is een reden die we de laatste tijd vaker horen: de volgende generatie is relatief makkelijk om voor te ontwikkelen, vooral als je de PS3 met de PS4 vergelijkt. De game zou zelfs ooit op een gegeven punt naar de PC kunnen komen.

‘Previously we proceeded with development based on the capabilities of consoles like the PS3. Now, though, we’re developing on DirectX 11, not based on the PS4 or the Xbox One. This lets us develop full-spec without worrying about individual platforms, then port it to each console in the most appropriate way. As a result, the original Final Fantasy XV runs on a pretty high-spec PC, and how close a console gets to this original depends on its specs.

“The idea is to keep our options open; if a console comes out in the future that can recreate the original, we can handle that. It’s the opposite approach from your typical ‘multiplatform’ project which bases itself on the specs of a single console. Currently [a PC port would] require a pretty expensive PC, but if we get a lot of people in the future who want to play it with full specs, I think we can discuss supporting that.’

Final Fantasy XV zal op dit moment vooralsnog alleen uitkomen op de PlayStation 4 en de Xbox One, en het heeft zelfs al wat vervolgen toegeschreven gekregen. Een release window is nog niet bekend. Hoe sneller hoe beter, als je het ons vraagt.