Column: De E3 en mijn zorgen omtrent de next-gen consoles – De E3 is achter de rug en we zijn een hoop wijzer geworden wat betreft de PlayStation 4. We weten eindelijk hoe de console eruit ziet en hoeveel deze ons gaat kosten. Tevens weten we ongeveer welke games we kunnen gaan spelen vanaf dag één wanneer de console gelanceerd gaat worden. Eind dit jaar in Europa zal dat zijn en dit gaat een prachtige dag worden voor veel gamers. Toch zijn er bepaalde zaken waar ikzelf best wat zorgen over heb. Hoe zit het met bepaalde randzaken als je ze zo kunt noemen, welke op langere termijn grote gevolgen kunnen hebben?

Pure euforie

Allereerst wil ik met iets positiefs beginnen. Ik heb namelijk samen met Tarek en Lennard een geweldige tijd in Los Angeles gehad. Je ziet natuurlijk veel producties vanaf de E3, zoals fotoreportages, previews en verschillende video-items. Een drukke tijd, maar het was een zeer ontspannen E3 en dit terwijl er zoveel gaande was. De sfeer achter de schermen was prettig en dat betaalde zich uit. Er waren zelfs momenten van pure euforie. Bijvoorbeeld bij het zien van het aantal views op de site en natuurlijk ook bij de video-items. We doen ons uiterste best om jullie op een toffe wijze te informeren en het is dan erg leuk om de positieve reacties te zien.

We waren met een team van drie en hoewel we qua coverage op de E3 alleen PlayStation doen komen we nog steeds tijd te kort door de vele games en afspraken. Soms lopen bepaalde dingen ook anders. Zo gaan bepaalde concepten de prullenbak in. We wilde namelijk een leuke video maken over de boothbabes, maar doordat THQ failliet is gegaan (zij waren meester op dit vlak) en Namco Bandai (waren vorig jaar heel goed) geen stand had liep dit anders. Nee, zo liepen er zelfs meer cosplayers rond dan de bijna zeldzame boothbabes, waardoor ik mij elke keer af vroeg: wat doen jullie hier? E3 is namelijk geen GamesCom en het komt niet bepaald professioneel over, aangezien het een business event is in tegenstelling tot de GamesCom.

De persconferenties

Over het algemeen was het verder wel een fantastische E3 wat vooral kwam door al het next-gen geweld wat begon met de persconferenties. Microsoft toonde mooie exclusives, EA richtte zich wijs vol op de next-gen games (negeerde de WiiU volledig), en Ubisoft maakte veel indruk met de nieuwe IP´s. De irritatie over de presentatrice die constant liep te overdrijven daargelaten. Als laatste was daar Sony. Het toetje van de dag. Vanaf de eerste minuut was het genieten, waarbij er bepaalde hoogtepunten waren, zoals Jack Tretton die even Microsoft een schop in de kruis gaf met het used games verhaal en alle andere in mijn ogen nadelen van de Xbox One. Historisch was het.

Het was verder een uiterst verzorgde en vermakelijke persconferentie die lang was, maar niet zo aanvoelde vanwege al het mooie nieuws. Echter in de dagen erna begon ik na te denken over de strategie van Microsoft. Eentje die vanuit het oogpunt van een consument op het eerste gezicht totaal niet te begrijpen is. Zoveel restricties en regels die voor de niet oplettende Xbox One koper als verrassing kunnen zijn of voor de eventuele koper een blokkade. In het laatste geval is dat bij mij ter sprake, want hoewel Microsoft toffe exclusieve titels heeft zorgde de tactiek en prijs ervoor dat ik geen Xbox One meer wilde.

Sony speelde hier heel slim op in en wist precies waar ze Microsoft konden raken met tweedehands games als speerpunt samen met de prijs van de console. Sony zorgde er echter wel voor dat Microsoft in een positie kwam waardoor men wel van tactiek moest veranderen. Men stond al flink achter door alle onduidelijke PR na de onthulling van hun console en toen kwam de E3 persconferentie van Sony er ook nog eens overheen. Daar konden de titels die ik heel graag wil spelen, zoals Dead Rising 3, Titanfall en Ryse niets aan doen, want de schade die was aangericht overheerste volledig. Sony had de E3 gewonnen op het punt dat ze consumenten naar hun kant hadden gekregen.

De strategie van Microsoft

Toch is het eens goed om het vanuit een andere invalshoek te bekijken wat betreft de strategie van Microsoft. Natuurlijk is het checken per 24 uur en een verplichte online connectie ridicuul en alleen maar een nadeel voor de uitgever en klant. Echter is de fee die je moest betalen voor een gebruikte game iets wat uiteindelijk toch gaat komen of een in een andere vorm denk ik. Men heeft het nu afgeblazen, maar Microsoft en Sony zullen maar al te graag digitale aanschaf van games naar voren brengen. Het is iets wat in de toekomst niet kan uitblijven. Dit komt doordat uitgevers en ontwikkelaars ontiegelijk veel geld mislopen.

Nu zul je denken: ja, maar een fysieke game is mijn eigendom. Dat is ook zo, maar aan de andere kant is het ook een IP ofwel Intellectual Property. Het is iets wat bedacht is door een uitgever en ontwikkelaar. Een winkel is een doorgeefluik die bij de eerste verkoop een deel van het betaalde bedrag vangt. Echter vangen zij daarna nog heel veel geld door de tweedehands games verkoop. Ze verdienen dus alsmaar door op het bedachte product van een ontwikkelaar die daar meestal niets voor krijgt. Iets wat zeer krom over kan komen als jij als ontwikkelaar veel uren heb lopen zwoegen om een game af te ronden.

Ontwikkelaars krijgen behoorlijk wat geld bij het ontwikkelen van games en daarnaast een bonus wanneer een game goed verkoopt. Dit is allemaal verschillend en afhankelijk per uitgever, maar ze verdienen over het algemeen goed. Je zou dan kunnen denken dat ze dan al genoeg krijgen, maar met de next-gen in het achterhoofd lijkt het huidige model met dus de used games achterhaald. De kosten om een next-gen titel te maken zijn hoger dan voorheen en hier is logischerwijs meer geld voor nodig. Gezien de huidige economie worden er minder games verkocht en merkt ook de groeiende industrie dat het in de hoek zit waar de klappen vallen.

Verschillende studio´s zijn in de afgelopen jaren gesloten en zelfs uitgevers hebben het zwaar. Sony heeft kantoren moeten sluiten en zelfs moeten verkopen. SEGA en Namco Bandai merken dat het allemaal moeilijker gaat. Zij waren op het vlak van next-gen dan ook niet heel actief op de E3. Square Enix wat één van de betere lopende uitgevers is zag dat de verwachtte cijfers niet gehaald werden. Laten we tevens THQ niet vergeten die eerder dit jaar kopje onder ging. Het zijn indicaties dat de economie de industrie raakt, maar daar ligt het volgens mij niet alleen aan. Het model lijkt gewijzigd te moeten worden voordat het vaker fout zal gaan.

Een nieuwe trend

Uitgevers zijn hier op de achtergrond wel mee bezig (zoals Sony met PS Plus en online gamen), maar de tweedehands games verkoop lijkt iets te zijn waarbij je alleen maar je vingers aan kan branden. Wellicht nog te vroeg of de digitalisering in de toekomst gaat hier mee afrekenen. Reken maar dat uitgevers het liever zien verdwijnen. Voor de E3 en tijdens zag ik al iets waarmee men extra inkomsten wil gaan genereren. Opvallend is namelijk hoeveel free-to-play en MMO titels er worden aangekondigd en in ontwikkeling zijn voor de next-gen. Denk aan The Crew of The Division van Ubisoft. De Franse uitgever gaat deze games voor de normale prijs in de schappen leggen, maar ik moet nog zien of we daar genoeg content voor terug krijgen.

Daar ben ik zelf een beetje angstig voor, want het kost veel geld om die games te maken, maar hun handelswijze kan ook zijn dat bepaalde content dan meer wordt achtergehouden, zodat dit later voor een kleine prijs alsnog aangeschaft kan worden. Electronic Arts schaft dan wel de Online Pass af voor hun games, maar ik denk dat we een grote toename aan in-game microtransacties gaan zien. Of bij elke game een zogenaamde Season Pass. Uitgevers moeten toch ergens extra geld aan verdienen om grootschalige projecten te kunnen onderhouden en af te ronden. Ik kijk dan ook niet op dat we alleen maar meer sequels gaan zien, omdat hier meer zekerheid in zit.

Toch was ik blij verrast door het aantal nieuwe IP´s die onthuld werden op de E3, waarbij Warner Bros. en Ubisoft een grote rol in hadden. Denk aan Mad Max, Dying Light, Watch Dogs, The Crew en The Division. Allemaal nieuw en veel potentieel. Het is alleen de vraag wat er gaat gebeuren over een paar jaar als de verkopen van games nog meer stagneert en consumenten vaker aanbiedingen afwachten of sneller tweedehands games gaan kopen. Games zijn prijzig en zeker in deze tijd, maar gaan er nog meer studio´s sluiten door tegenvallende cijfers? Moet het model niet gewijzigd worden? Wat vinden en denken jullie hiervan?