De dagen voor de afgelopen E3, toen de geruchtenmolen flink op gang was, was Mirror’s Edge 2 misschien wel de enige titel waar niet iedereen dezelfde mening over had. Zo gingen er verhalen rond dat EA het risico niet durfde te nemen en het geld niet had om een vervolg op Mirror’s Edge in productie te zetten. Aan de andere kant was de titel wel zo goed als gelekt door EA zelf en gingen de geruchten al langer de rond dat een tweede deel in ontwikkeling zou zijn. Tevens is de game 2,5 miljoen keer over de toonbank gegaan, wat reden genoeg zou moeten zijn voor een eventueel vervolg.

De echte reden dat de game pas deze E3 is aangekondigd, is dat Mirror’s Edge 2 enkel mogelijk zou zijn op de next-gen consoles. Dit vertelde Patrick Soderlund aan CVG. Zo zou de ontwikkeling van de game enkele jaren gelden al begonnen zijn door kleine prototype teams. Echter ging de productie van de game pas officieel van start na een idee waar Sara Jansson mee kwam. Het enige nadeel van dit idee was: het was enkel mogelijk op een next-gen console.

“I’ll be honest with you: we’ve been looking at Mirror’s Edge for many years and had small prototype teams and incubations around what it could be. But it wasn’t until Sara Jansson, who is now the producer on it, came to me and called Karl-Magnus Troedsson and said, ‘listen, I have an idea for what this could be’. She presented a vision so inspiring that we were like, ‘we have to build this now’.

The interesting part is that it was a game that could only be built in gen 4 and that was cool. I liked that because what they’re doing, it’s not possible on the current generation”

Dat de game er aan zat te komen en sterker nog, al in ontwikkeling was, kwam ondanks de aankondiging toch een beetje als een verrassing. We hoopten er immers al zo ontzettend lang op. Ook laat Soderlund weten dat hij ervan overtuigd is dat het tweede deel beter zal gaan verkopen dan haar voorganger.

“We sold about 2.5 million units with Mirror’s Edge and people haven’t even blinked at it – like, ‘of course we’re going to make a new Mirror’s Edge’. The whole company has been behind it. Of course we think that this will be successful, that people will love it and that we’re going to sell a lot more than we did with the first one. A lot of times you’ve got to follow your gut and your heart rather than looking at everything that necessarily made sense on paper. I think that our fans are pleased to hear that and I’m glad that I work for a company that can give us that opportunity, frankly.”