Hands-on: Beyond: Two Souls – Quantic Dream kennen sommige van jullie door de vage en interessante titel Fahrenheit, maar werd pas echt bekend bij het grote publiek door Heavy Rain. Deze game, of beter: interactief drama, vertelde een zeer fraai verhaal, waar jij als speler een grote invloed op kon uitoefenen. Beyond: Two Souls lijkt ook zoΒ΄n titel te worden, maar dan een evolutie hiervan. We konden eindelijk zelf de game eens spelen en het maakte indruk, maar zorgde ook voor twijfels.

Jodie en Aiden

Al vroeg in het leven van Jodie ontdekte men dat ze beschikt over een speciale gave. Een spirituele gedaante of geest, zoals je het ook kunt noemen, zit namelijk als een tweede ziel vast aan het jonge meisje. Hoe het verhaal zich ontwikkeld is nog wat duister, maar het lijkt alsof we Jodie van jong naar ouder gaan volgen. Haar krachten lijken haar te helpen, maar het kan in bepaalde situaties ook een vloek zijn. Een interessant concept en zeker ook qua gameplay, want Aiden, zoals haar tweede ziel heet, is te besturen op bepaalde momenten. Dit is als speler nooit zelf te bepalen en dat past ook wel bij de stijl van Quantic Dream.

Net als in Heavy Rain wordt er van tevoren bepaald wanneer jij invloed kan hebben op het verloop van het verhaal en de gameplay. Oftewel het idee van het interactieve drama, waarin jij beslissingen kunt nemen. Hier moet je van houden, maar Beyond: Two Souls lijkt wel een stuk uitgebreider te worden op dit gebied. Wel lijkt het zo op basis van de demo dat je minder handelingen moet doen, waar je bij Heavy Rain soms veel combinaties met de verschillende knoppen moest uitvoeren. Dit kunnen we het beste beschrijven door te vertellen wat we hebben gespeeld en daarmee komen we gelijk uit bij iets wat ons wel verraste.

De game lijkt zich namelijk niet alleen in de Verenigde Staten af te spelen. Jodie lijkt door een instantie ingezet te worden om missies uit te voeren. Door haar speciale kracht kan ze namelijk erg nuttig zijn. Zo zien we Jodie voor het eerst samen met een Afrikaans jongetje dekking zoeken achter een muur. De aanleiding werd niet duidelijk, maar ze worden beiden opgejaagd door een stel militairen met wapens. Eenmaal in dekking valt op dat je Jodie daar kunt krijgen door op L1 te drukken. Je kunt dus zelf aangeven waar ze dekking zoekt en ze is verder vrij te bewegen.

Roep de hulp van je tweede ziel in

Terwijl ze allebei worden beschoten, roept Jodie de hulp in van Aiden. Dit is zo’n moment waarop je hem kunt gebruiken. Op dit punt gaat Aiden als gedaante met blauwe gloed uit het lichaam van Jodie. Onzichtbaar gingen we zo richting een militair die achter een muur zat. Als je met Aiden vijanden benadert, zie je wat je kunt doen. Dit verschilt per vijand. Zo duwden we met Aiden de muur kapot, welke op de militair viel. Met L1 stel je het doel vast en dan moet je de analoge sticks een richting op duwen. Bij deze situatie moesten we ze naar ons toe duwen om ze dan vervolgens los te laten.

Daarnaast kan je bij vijanden ook hun strot dichtknijpen (rode gloed op het lichaam) met gebruik van L1 en de sticks – deze moet je dan naar elkaar toe duwen. Het is zelfs mogelijk om een vijand over te nemen (oranje gloed), die je vervolgens het vuile werk op kunt laten knappen. Het is een leuk concept en tevens een krachtig wapen, maar de besturing laat echt nog te wensen over. Wellicht is het wennen, maar het besturen van Aiden ging allerminst gemakkelijk. We schoten alle kanten op en doordat Aiden door muren heen kan gaan, is het ook nog eens erg onoverzichtelijk in sommige situaties. Het is te hopen dat Quantic Dream hier nog veel aandacht aan geeft, want het zou zonde zijn dat hier de algehele ervaring door wordt verpest.

Zeker aangezien de rest van de game veel indruk maakte. We gingen namelijk verder met de missie samen met de jongen en toen zagen we één van de mooiste momenten uit de demo. Jodie had als doel om een aanslag te plegen op een belangrijk persoon. Na wat militairen omgelegd te hebben met Aiden, namen we met hem het lichaam over van een officier. We liepen naar binnen (waar het doelwit was) en schoten door middel van de overname van de officier via Aiden iedereen overhoop. Uiteindelijk werd de aanslagpleger neergeschoten en deze viel dood neer.

Voice-acting, animaties en visueel al van hoog niveau

Wat blijkt is dat de door Aiden overgenomen officier de vader van het jongetje is. Een emotioneel moment volgt tussen de jongen en Jodie, waar Aiden uiteindelijk in actie komt om haar te beschermen. Eerder zagen we al een emotioneel moment tussen Jodie en de jongen, maar dit deed er even een schepje bovenop. De voice-acting lijkt echt van een fantastisch niveau te worden en je ziet de prestaties van Ellen Page die Jodie speelt heel goed in beeld. Het is drama ten top, maar wel op een gave manier gebracht. Dit was slechts een korte situatie, maar dit belooft heel wat voor de rest van de game.

Niet alleen de voice-acting en de animaties van de gezichten lijken al van een hoog niveau te worden, maar audiovisueel was het tevens speciaal. Het is nog geen The Last of Us, maar we zagen een ander stuk uit de demo dat ons zowat omver blies. Hier zagen we Jodie eerst rustig in een trein zitten, om vervolgens te proberen ontsnappen aan de politie die op haar aan het jagen was. Met behulp van Aiden, waar wij opnieuw de omgeving mee bewerkten, belandde ze op het dak van de trein. Ze stond daar terwijl de wind keihard tegen haar aan sloeg, evenals de regen.

Toen was ik wel even diep onder de indruk. Het is de regen, de wind en de uitdrukking op het gezicht van Jodie dat er heel gaaf uitzag. Het is te hopen dat we hier meer van gaan zien, want wauw! Geldt overigens ook voor een ander element. Het lijkt namelijk dat je veel vaker en meer direct bepaalde acties uit moet voeren. Zo moesten we met de analoge sticks trappen en klappen uitdelen aan de agenten toen we op het dak van de trein stonden. Als je een trap of slag wilt doen naar rechts, moet je de stick naar die kant bewegen, wat dus een alternatieve manier van spelen is op het bekritiseerde gebruik van quick time events in Heavy Rain.

Minder iconen en meer directe actie

Nog een voorbeeld hiervan was dat we op een gegeven moment met behulp van Aiden een politiemotor stalen en daarmee gingen rijden door het bos. Je bestuurt dan zelfs de motor, al zit je wel voelbaar op een rails. Uit de bocht vliegen is er dus niet bij. Een andere aanpak dus van Quantic Dream, maar of dit de juiste is? Het voelde een beetje vreemd aan en omdat je op een vast pad zit, word je ook niet echt gestraft bij het maken van een fout. De besturing hiervan is ook nog niet echt op orde, maar het kan tof worden.

De ontwikkelaar lijkt dus wat minder jou te willen sturen door middel van iconen, quick time events en verschillende knoppencombinaties. Tevens lijkt Beyond: Two Souls veel meer op actie gericht te zijn. In het laatste gedeelte van het stuk dat we hebben gespeeld was dit goed te merken. Hier zat Jodie ingesloten en leek het ontsnappen aan een speciale eenheid onmogelijk. Dat was echter buiten Aiden gerekend, met wie we eventjes een politiewagen de lucht in gooiden en zelfs een stuk van een toren naar beneden lieten donderen op wat vijanden. Dit leverde een spectaculair gezicht op en het leverde gelijk een machtig gevoel op.

Voorlopige conclusie:

Beyond: Two Souls bevat ongetwijfeld veel potentieel en het lijkt dan ook een heel fraai verhaal te hebben met de nodige dosis drama. Jodie wordt erg mooi neergezet door actrice Ellen Page, want de voice-acting maakte al indruk, evenals sommige momenten qua graphics. Het kan een hele goede en speciale game worden, maar het kan nog verpest worden door de besturing die er af en toe flink naast zat. Het zou echt doodzonde zijn als dit teveel invloed gaat hebben op het eindproduct, want we zijn enthousiast over de rest van de game. Gelukkig staat de release op eind oktober en dus heeft Quantic Dream nog genoeg tijd om deze mogelijke must-have juist af te ronden.