Hands-on: Saints Row IV – De Saints Row serie gaat inmiddels al wat jaren mee en heeft zich (laten we eerlijk zijn) van matige GTA-kloon ontpopt tot iets met een eigen gezicht. Eind 2011 verscheen Saints Row: The Third en hiermee ging men een nog minder serieuze kant op dan daarvoor. Het werd absurder, zoals met de paarse dildoknuppel, en meer. Volition lijkt met het vierde deel nog even een trede hoger te gaan, maar blijft het dan nog wel leuk? Dat was ons gevoel nadat we voor de eerste keer de game konden spelen.

Mister president met superkrachten

Saints Row: The Third had al ontzettend bizarre momenten en een zeer vermakelijke verhaallijn en met het nieuwe deel lijkt het alleen nog maar meer over-the-top te gaan. Nadat je Shaundi ternauwernood hebt kunnen redden in deel drie, word je aan het begin van deel vier benoemd tot president van de Verenigde Staten. Naast jou heb je de vice-president, die gespeeld wordt door acteur Keith David, die trouwens zichzelf speelt. Buiten dat je dus de baas bent van het land, heb je ook nog eens bovenmenselijke krachten. Deze zul je nodig hebben om Steelport te redden van aliens en andere criminelen.

Hoe het verder qua verhaal zit is ons nog niet helemaal duidelijk, maar dit is ongeveer de opzet. Dat het absurd gaat worden is zeker. Hiervoor hoeven we alleen maar te kijken wat er nu mogelijk is in de game. De makers zijn helemaal los gegaan wat wapens en gameplay betreft. Zo heb je dus die superkrachten, waardoor je bijvoorbeeld kunt vliegen door de stad en ontiegelijk snel kunt rennen. Je kunt je hiermee vlug verplaatsen en het lijkt dan ook dat het speltempo veel hoger gaat liggen. De ontwikkelaar zag ook uit cijfers dat spelers de activiteiten naast het hoofdverhaal en vooral het experimenteren in de wereld heel leuk vonden.

Meer activiteiten en gekkigheid

Men zag dit en wil nog meer aan de spelers gaan bieden door meer activiteiten in de game te stoppen, alsook manieren om eindeloos te kijken wat voor gekke dingen je kunt doen. Zo zul je qua activiteiten meer opdrachten zien, waarbij je bepaalde scores moet halen. Stap bijvoorbeeld in een mech en knal er op los, of gebruik je telekinese om zoveel mogelijk voorwerpen door ringen in de lucht te gooien. Dat laatste is dus één van de vele krachten die je zult krijgen, welke je kunt upgraden. Je kunt dus al vliegen, snel rennen en voorwerpen zonder ze vast te pakken door de lucht gooien, maar er is meer.

Zo kan je objecten en mensen bevriezen en ze tot kleine stukken ijs kapot rammen. Het zijn echter niet alleen de krachten waarmee je totale chaos kunt creëren, want zo zijn er ook de meest uiteenlopende wapens, welke natuurlijk ook absurd zijn. Denk aan de Dubstep Gun, welke je waarschijnlijk al in een trailer voorbij hebt zien komen. Als je hiermee schiet, zullen mensen, voorwerpen en zelfs auto´s op en neer gaan stuiteren op de beat van de muziek. Of pak de Blackhole Gun, waarmee je een zwart gat maakt waar vijanden en meer ingezogen worden. Kijk alleen wel uit dat je er zelf niet in verdwijnt, want dan loop je schade op.

Het laatste merkten we duidelijk zelf toen we de demo even gingen spelen. Als je de controller net in je handen hebt, weet je bijna gelijk hoe alles werkt. De besturing werkte vlot en al snel sprongen en zweefden we over gebouwen heen, om vervolgens als een malle door de straten te rennen. Op dat moment vloog alles voor ons aan de kant. Je voelt je letterlijk superieur en we waanden ons dan ook echt een superheld. Dat is gelijk wat ons een beetje zorgen baart. Saints Row was qua stijl en opzet doch met een flinke dosis humor toch veel op het verhaal en de gave missies gericht.

Door absurdheid verrassend snel genoeg eentonig

Nu lijkt alles mogelijk te zijn en niets te gek, maar hierdoor hadden we na een paar minuten al het idee dat het allemaal wat eentonig werd. Doordat je zo sterk en snel bent, lijkt de game wel erg gemakkelijk te worden, maar vooral meer een soort open wereld superheldengame. Hoewel het wel leuk was om te spelen, lijkt het allemaal iets te veel van het goede te worden. Natuurlijk is het te begrijpen dat de ontwikkelaar deze keuze maakt omdat ze toch wat nieuws willen doen, maar je kunt ook zo hard overdrijven dat het op een bepaald punt te over-the-top lijkt te gaan.

Maakte verder nog weinig indruk

We hebben verder ook nog onze twijfels bij de kwaliteit van de game wat betreft het audiovisuele gedeelte. De game zat namelijk nog vol met grafische bugs, waarbij veel objecten vast zaten in de omgeving. Op grafisch vlak maakte de game sowieso amper indruk. Je hebt de geinige effecten bij het gebruiken van de gekke wapens, maar verder oogt het niet veel beter dan het vorige deel. Die was nou ook al niet bepaald een hoogvlieger op dit gebied. Het is waarschijnlijk niet één van de grootste prioriteiten van de ontwikkelaar, want die liggen duidelijk bij de gameplay en het fungehalte, maar wat vooruitgang hadden we wel verwacht.

Voorlopige conclusie:

Onze eerste indruk van Saints Row IV is een wisselvallige. Aan de ene kant speelde de game al prima en is het best vermakelijk, maar het werd toch al vrij snel eentonig. De makers zijn volledig los gegaan met wat mogelijk is, maar het lijkt steeds minder te maken te hebben met wat Saints Row was. Nu ben jij eigenlijk meer een soort superheld in een absurde en overdreven wereld. Daarnaast maakte het verder weinig indruk. We snappen dat de ontwikkelaar iets nieuws wil doen, maar wellicht slaat men een beetje door. We hebben voor nu het gevoel dat het een game gaat worden die je heel leuk en vermakelijk of juist helemaal niets gaat vinden. Het kan echt twee kanten op gaan. We weten het nog niet met deze game.