PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Epic Mickey 2: The Power of Two PS3
Review: Epic Mickey 2: The Power of Two

Review: Epic Mickey 2: The Power of Two

Door op juni 27, 2013 om 10:55 - 512 keer bekeken

Review: Epic Mickey 2: The Power of Two review ps vita nieuws

Review: Epic Mickey 2: The Power of Two Vita – Epic Mickey 2 zal je terugbrengen naar de wonderbaarlijke wereld van Wasteland. Tenminste, wanneer je een Nintendo Wii in je bezit hebt gehad, want het eerste deel in deze reeks is namelijk alleen verschenen voor de console van Nintendo. Het tweede deel verscheen vol goede verwachting op de PlayStation 3 en onlangs werd er bekend gemaakt dat deze game ook zijn weg naar de PlayStation Vita zou vinden. De consoleversie werd door ons bestempeld als matig, maar misschien kunnen de nieuwe features die de handheldversie met zich meebrengt dit weer enigszins rechttrekken? Daar gaan wij jullie eens haarfijn uitleg over geven in deze review.

In ieder mens schuilt iets goeds

Als Disney iets heel goed kan, dan is het wel medeleven tonen met een personage waar je voorheen veel gevoelens van haat voor had. Zo is het ditmaal de beurt aan de Mad Doctor, de gekke dokter die jouw grote vijand was in het eerste deel. Dit personage laat al zingend en dansend duidelijk weten dat hij van zijn fouten heeft geleerd en is herboren om de wereld van Wasteland opnieuw op te bouwen samen met jou en je grote makker Oswald the Rabbit. Het voordeel van de twijfel wordt gegeven aan de Mad Doctor, maar valt de dokter daadwerkelijk te vertrouwen?

Kliederen en kladderen

Net als in het eerste deel word je in het tweede deel ook weer bewapend met een grote verfkwast en verfverdunner. Hiermee kan jij delen van de wereld die zijn verdwenen terughalen en ongewenste objecten laten verdwijnen. Dit kan je doen door middel van de schouderknoppen op je PS Vita en door goed te mikken, maar ook met behulp van het touchscreen.

Deze optie is fijn wanneer je alle rust hebt en precies wilt mikken, maar op onheilspellende momenten is het zeer onhandig om deze functie te gebruiken, aangezien je er je gezichtsveld een stuk kleiner mee maakt. Op de consoleversie kon je dit doen door middel van de PS Move, wat overigens fantastisch werkte, maar op de handheld is het toch iets minder praktisch uitgewerkt.

Een optie die wel weer leuk is geïntegreerd op de PS Vita is het gebruiken van de fotocamera. Af en toe moet je in de game foto’s maken, om deze vervolgens terug te brengen naar de camerawinkel. Bij het maken van een foto heb je nu de mogelijkheid om je PS Vita als echte fotocamera te gebruiken. Wanneer jij de X-knop ingedrukt houdt, heb je de mogelijkheid om je PS Vita zelf heen en weer te bewegen als camera en het scherm op je handheld zal meedraaien, zodat jij de perfecte foto kunt nemen.

Ja, maar wat nu?

De game bestaat grotendeels uit het rondstruinen in de beperkte open wereld en het oplossen van puzzels. Het is wel leuk om je hersenen te kraken op deze soms erg pittige puzzels, maar deze zijn af en toe zo pittig dat je echt niet meer weet wat je moet doen. Het feit dat je pas geholpen wordt op het moment dat je het doel eindelijk gevonden hebt werkt ook niet helemaal perfect. Hiermee wil ik zeggen dat, wanneer je bijvoorbeeld op zoek moet naar één bepaalde doorgang, er pal naast de doorgang een soort rare cavia op en neer staat te springen van ‘HIER IS HET!’. Wellicht had dit af en toe wel eens eerder aangegeven mogen worden of een ander hintsysteem had kunnen worden toegepast. Zoals het nu werkt, voel je je net weer een vijf jarig jongetje dat probeert Pokémon uit te spelen door met alles en iedereen te praten om verder te komen.

Team up and go!

In de game speel je continu als Mickey, terwijl je ook je maatje Oswald the Rabbit nog bij je hebt lopen. Af en toe vertoont Oswald rare stuntels, waar je je zeer zeker aan kan ergeren. Het is dan natuurlijk een stuk fijner om met iemand anders de game in coöp te doorlopen. Zo kan je in de multiplayermodus zelf kiezen om een game te starten met Mickey en wachten totdat er iemand in je game komt, of je gaat met Oswald de game van een ander joinen. We hebben een paar keer geprobeerd om een game te vinden en het is ons welgeteld twee keer gelukt om er één te vinden, eenmaal als Mickey en andermaal als Oswald. Echt druk is het dus niet online.

Wanneer je de game met zijn tweeën aan het spelen bent, brengt dit een grote meerwaarde met zich mee, aangezien Oswald door sommige acties in de solo verhaallijn de oplossing van de puzzel al verraadde. Met een ander iemand een puzzel oplossen laat je hersens nog meer kraken en wanneer deze dan eindelijk is opgelost, heb je toch wel een momentje van euforie.

Een doffe diamant

Epic Mickey 2 had zeer zeker de potentie om een leuke game te worden die je van begin tot einde boeit. Ook de wereld van Wasteland had veel potentie, maar helaas heeft ontwikkelaar Blitz Games Studios niet het optimale Disney plaatje naar voren kunnen halen. Zoals het tussenkopje al doet vermoeden: de game ziet er een beetje ‘dof’ uit. Er mist wat. De personages hebben kartelrandjes van witte pixels en de stemmen lopen niet synchroon met de monden. Daarentegen zijn de cut-scènes wel van een hoge kwaliteit, maar dat is ook een stuk makkelijker te maken, aangezien dit CGI is. De stemmen en de liedjes die in de game terugkomen zijn uiteraard wel weer helemaal in de stijl van Disney en juist deze maken de game weer een beetje uit te houden.

Wat al niet was zal ook niet worden. De PS Vita versie van Epic Mickey 2: The Power of Two is een regelrechte port van de game met hier en daar wat add-ons die zijn gericht op de speciale functies van de handheld. Het touchscreen is af en toe wel handig om te gebruiken, maar veelal zal je toch gewoon gebruikmaken van de schouderknoppen. De AI is soms een beetje dom en het is daarom ook leuker om de game met een ander online te spelen. Hiervoor moet je wel eerst online een ander persoon kunnen vinden, wat niet altijd even gemakkelijk is. De graphics hadden meer potentie, maar de vrolijke liedjes en vertrouwde stemmen trekken dit in onze ogen deels weer recht. De game is voor €14,99 te verkrijgen in de PlayStation Store en voor de echte Disneyfans is het natuurlijk een leuke game, maar voor wie niet veel met Disney of puzzelen heeft zijn er betere opties.

• Lekker kliederen met verf(verdunner)
  • Het gebruik van de fotocamera benut de PS Vita mogelijkheden optimaal
  • Vertrouwde stemmen
  • Disney muziek blijft mooi
  • Puzzelen is leuk
  • Mooie cut-scènes

• Beperkte ‘open’ wereld
  • Doel vaak onduidelijk
  • Puzzels vaak te lastig
  • AI soms te dom
  • Game oogt een beetje dof

Epic Mickey 2: The Power of Two voor de Vita van een launch trailer voorzien
Gepubliceerd op 21 jun, 2013 om 12:21
Releasedatum Epic Mickey 2: The Power of Two voor de PS Vita bekend
Gepubliceerd op 24 mei, 2013 om 09:45
Epic Mickey 2 komt naar de PlayStation Vita
Gepubliceerd op 18 mrt, 2013 om 17:14
  1. poolOOvision Geplaatst op    294 XP
    avatar

hihi… plus: puzzelen is leuk en min: puzzelen is te lastig … helaas geen game voor mij ;-)

2. 195.86.39..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

ff mieren”aaien”…. op de frontpage staat PSvita… op de review pagina staat hij onder PS3 en de cover van de game is ook van de PS3…

3. 80.56.128..xxx Anoniem - Geplaatst op
    avatar

jup puzzles zijn lastig… in de stadjes moet je soort van quests doen voor mensen. met GEEN uitleg erbij wat soms best irritant is want dan moet je uitzoeken wat te doen. Game is best wel leuk voor dit prijsje. maar ik ga niet voor platinum dit keer wat zal dagen/weken gaan duren :P

4. Flaming_Kaiser Geplaatst op    4261 XP
    avatar

Erg lage prijs. Dat is mooi plus puzzelen lekker moeilijk.