Microsoft heeft een hoop gezeur te verduren gekregen nadat bekend werd dat de Xbox One gebruik zou maken van een nogal omstreden DRM beleid. Het beleid dat ze vorige week bij nader inzien toch maar hebben laten vallen. In de tussentijd heeft Sony hier op grandioze wijze gebruik van weten te maken door de meest forse restricties die de Xbox One zou kennen juist niet in de PlayStation 4 te bouwen. Zie de bovenstaande video en je begrijpt direct wat we bedoelen.

De reacties vanuit de community op de strategie van Microsoft heeft Sony goed in de gaten gehouden en in een interview met Famitsu heeft Shuhei Yoshida aangegeven dat dit erg nuttig was voor hetgeen juist niet te doen. Toch laat Sony niet alles bepalen door de community, maar dat een mening laten horen effect heeft mag duidelijk zijn. Hiermee doelen we onder andere op de geen DRM Twitter campagne die wereldwijd door gamers gesteund werd om een signaal richting Sony af te geven.

“There were lots of people who gave their opinions on that issue to my Twitter account before E3. It’s not that our hardware policies are decided strictly based on user reaction like this, but when we were thinking about what we had to bring across and how to bring it across, it was a very useful source.”

Een andere manier van werken die Sony heeft gehanteerd bij het bepalen van de strategie rondom de PlayStation 4 was dat ze een lijst hebben opgesteld met wat mensen zoal verwachten van Sony en dus de console, zo vertelde Hiroshi Kawano (SCE Japan Asia President). Aan de hand hiervan hebben ze de verschillende punten apart besproken met daarbij user feedback en op basis daarvan besloten wat er mee te doen.

“As of now, I feel like we’re getting a very positive response. For this system, we made a list of what people expected from us, debating over each point, with user feedback forming the main basis for the list.”