Preview: Mad Max – Avalanche Studios heeft in de aanloop naar de E3 meerdere malen een wazige afbeelding op Twitter gegooid die als teaser diende voor hun nieuwe project. Twee games kwamen continu terug als datgene waar de betreffende teasers naar zouden kunnen verwijzen: een nieuwe Just Cause of een Mad Max game. Bij de Sony persconferentie werd het eindelijk duidelijk: het ging om, jawel… een Mad Max game (eindelijk). Op de beursvloer kregen we de game achter gesloten deuren te zien en tja…

Eindelijk een Mad Max game

Door de fans wordt er al jaren om een Mad Max game gevraagd en hoewel de teasers al enigszins wisten te hintten naar een game, was de aankondiging toch een verrassing tijdens Sony’s persconferentie. Met name door de ontzettend vette aankondigingstrailer – die weliswaar van A tot Z uit CGI bestond, maar dat neemt niet weg dat het duidelijk was. Mad Max komt naar de consoles en hoe! De kenmerkende stijl, die stoere vibe en dat akelig kale wasteland waar Mad Max zo om bekend staat… het zit allemaal in de game.

Vol goede moed trokken we dan ook richting Warner Bros. om daar de game eens op ons gemak te bekijken en hoewel we erg positief waren in het begin hebben we er toch wat gemengde gevoelens aan overgehouden. Avalanche Studios is een prima ontwikkelaar, maar niets van dat alles kwam echt goed tot haar recht bij de presentatie van de game en dat heeft te maken met meerdere factoren, maar bovenal met het feit dat het allemaal een beetje saai en inspiratieloos oogde.

Jouw eigen auto

Voordat we daadwerkelijk ingaan op wat ons een beetje tegenstond, gaan we je eerst vertellen over wat we nu weten van de game en waar de gameplay om zal draaien. Het voornaamste speerpunt van de game is dat je een grote open wereld voor je kiezen krijgt waarin je kunt gaan en staan waar je zelf wilt. Je kunt overal naartoe en door de gehele wereld zijn er allerlei zijmissies, evenals missies die tot het hoofdverhaal behoren, verspreid. Je kunt hier via de gewone wegen naartoe, maar je kunt ook voor snellere routes kiezen. Het gevaar is hierbij wel dat je wordt aangevallen door vijanden die zich her en der verstoppen.

In dat opzicht laat de ontwikkelaar je zelf kiezen hoe je een doel benadert en dat geeft de herkenbare vrijheid van open wereld games. Het belangrijkste in de gehele game is echter je eigen voertuig en Avalanche liet overduidelijk doorschemeren dat ze dit aspect zo breed mogelijk willen uitdiepen. Zo zul je gaandeweg in de game je auto steeds meer persoonlijk maken, waardoor geen enkele creatie in de wereld hetzelfde zal zijn. De voornaamste reden hiervoor is dat je auto eigenlijk het belangrijkste wapen is in de game.

Naast cosmetische upgrades, zul je de auto ook van allerlei upgrades kunnen voorzien die je in gevechten van pas kunnen komen. Deze gevechten zijn erg interessant, want we kregen een gevecht te zien dat er behoorlijk spectaculair uitzag. Met het effectief gebruiken van de verschillende wapens die je tot je beschikking hebt, kun je de vijanden op een gevarieerde manier uitschakelen. Het is maar net welke wapens je tot je beschikking hebt en het één is nog creatiever dan het ander.

Uit de auto en aan de wandel

Je zult tijdens het spelen ook uit de auto kunnen en de vijanden te voet bestoken, maar de ontwikkelaar liet doorschemeren dat de kern van de gameplay toch bij het gebruik van de auto ligt. Naast dat je de auto gebruikt om jezelf te verplaatsen en hiermee gevechten aangaat met vijanden, zul je in de spelwereld ontzettend veel items kunnen vinden, alsook looten, om zo je eigen bak maar te kunnen blijven upgraden, zodat je keer op keer beter voorbereid bent als je de confrontatie aan gaat. Dit is in essentie ook het belangrijkste onderdeel binnen de hele gameplay, die eigenlijk op te delen valt in drie onderdelen: vechten, rijden en upgrades realiseren.

De reden dat er ook gekozen is voor combat te voet heeft er vooral mee te maken dat er een goede afwisseling in de gameplay moet zitten en in dat opzicht kun je ook te voet alles vrij betreden. Het juist overbrengen van de Mad Max sfeer, vrijheid en actie is dan ook het belangrijkste uitgangspunt voor de studio, ondanks dat het wel een moderne draai geeft aan het Mad Max concept. Toch zullen fans van het eerste uur hierdoor niet gelijk verbouwereerd hoeven te kijken, want Avalanche probeert wel zoveel mogelijk van het klassieke Mad Max intact te houden. Zo zal de game meer dan 15 authentieke Mad Max voertuigen bevatten en zal de sfeer zoveel mogelijk lijken op die uit de films.

Off-the-road Twisted Metal

Dat het concept van de Mad Max game niet heel bijzonder is, mag wel duidelijk zijn. Vooral de wereld die als ‘brutal’ omschreven werd lijkt veel potentie te bieden. Voornamelijk door de vrijheid en de belofte dat elke ontmoeting met een NPC in de game anders zal zijn. Dan zijn er nog zaken met betrekking tot je voertuig die een belangrijke rol spelen. Zo zul je als je bijvoorbeeld geen goede vering hebt veel meer moeite hebben met ruig terrein, ofwel off-the-road. Wil je hier toch gebruik van maken, dan moet je dit aspect zien te verbeteren, enzovoort.

Dit alles lijkt zo na een eerste presentatie goed in elkaar te zitten, maar wat het meeste dwars zit is dat de omschrijving ‘off-road Twisted Metal’ continu rond blijft spoken als algehele interpretatie. De game kent zeker zijn eigen ‘unieke’ elementen, maar de combat terwijl je aan het rijden bent liet nergens echt een hele diepe indruk achter. Het oogde allemaal nogal simplistisch en gezien het feit dat er al tig van dit soort combat racers zijn, springt juist dat element er niet bovenuit, terwijl dat juist wel het geval zou moeten zijn.

Saaie wereld

Het creëren van een wijde open wereld waar je de mogelijkheid hebt om overal heen te crossen is tof, maar afgaande op deze presentatie hebben we het idee een nogal kale en saaie speelwereld te mogen verwachten en dat is zonde. Nu is een wasteland invullen met genoeg variatie natuurlijk een stuk lastiger dan bijvoorbeeld een stad invullen, maar dan nog – het oogde saai en eigenlijk ook een beetje inspiratieloos, en dan te bedenken dat ook de combat niet echt heel bijzonder lijkt te zijn en daarmee staat of valt de game, dus het valt te hopen dat dit een stuk interessanter zal zijn bij de release.

Voorlopige conclusie:

Dat er eindelijk een Mad Max game komt is goed nieuws, dat zonder meer. Toch hopen we wel dat Avalanche er nog lang aan gaat sleutelen, want hoewel de gameplay in de basis in orde lijkt te zijn, was het nergens echt heel boeiend. Een bijkomstigheid is dat de wereld nog wat kaal en inspiratieloos aanvoelde en dan te bedenken dat de draw-distance van erbarmelijk niveau was en ook de over-the-top physics leken wat afbreuk aan het geheel te doen. Gelukkig is 2014 nog een geruime tijd van ons af, want we hopen van harte dat de volgende ontmoeting met Mad Max een stuk boeiender zal zijn en ons reden geeft om uit te kijken naar een brute game, iets wat de E3 presentatie niet voor elkaar kreeg.