Preview: Batman: Arkham Origins – Rocksteady heeft een behoorlijke reputatie op weten te bouwen door met Batman: Arkham Asylum te komen, een game die overal de hemel in geprezen werd. Het vervolg, Batman: Arkham City, was een zeldzame uitzondering op de regel dat sequels veelal minder goed zijn dan het origineel en de veronderstelling was dan ook het derde deel door hen gemaakt zou worden. Dat is niet het geval, want Warner Bros. Montreal neemt de ‘derde’ Batman game voor hun rekening. Moeten we ons zorgen maken? Nee, niet echt!

Back in the days…

In Batman: Arkham Origins krijg je te maken met een jongere Batman die zich voornamelijk bezig hield met het achterna zitten van kruimeldieven en ander gespuis in Gotham City. Batman was zeer zeker wel een belangrijke speler in het gevecht tegen het kwaad, maar hij had nog geen status zoals hij dat in de latere games heeft. Desondanks weet hij wel de aandacht te trekken van de grotere criminelen en bijgevolg zet Black Mask een prijs op z’n hoofd van maar liefst 15 miljoen dollar. Dat is natuurlijk goed verdienen en hierdoor komen er veel criminelen naar Gotham City, die allemaal wel even denken Batman een kopje kleiner te maken.

Zo, dat is in een notendop het plot van Batman: Arkham Origins en op de E3 zagen we de game een klein halfuur in actie en we kunnen je nu al vertellen dat iedereen die van de voorgaande twee delen genoot dit fantastisch gaat vinden. Wat bij de presentatie opviel was dat ondanks dat een andere ontwikkelaar verantwoordelijk is voor deze game, de visuele stijl en de gameplay gelijkaardig ogen aan de twee delen die Rocksteady geproduceerd heeft. Men probeert terwijl ze een nieuw avontuur neerzetten de manier van spelen en presenteren van A tot Z na te bootsen en het is vanzelfsprekend om de stijl die zo geprezen wordt te handhaven en gelukkig lijkt Warner Bros. hier meer dan voldoende in te slagen.

Chaos in de enorme stad

Waar het op kerstavond normaal rustig aan toe gaat, omdat iedereen geniet van elkaar en de fijne tijd die kerst moet zijn verandert de situatie in Gotham City naar één grote chaos. Niet zo gek met zo’n enorme geldprijs en Batman zal dan ook gedurende die avond opgejaagd worden door allerlei iconische figuren. Denk aan The Joker, Deathstroke, Bane, Deadshot en nog veel meer criminelen. Terwijl je aan de vijanden probeert te ontsnappen en ze probeert uit te schakelen voordat ze jou uitschakelen, krijg je ook nog te maken met het ‘gebruikelijke’ leven.

Want hoewel Batman opgejaagd wordt, is er ook nog allemaal criminaliteit in de stad aan de gang, iets waar Batman zich normaal gesproken juist op focust. Goed, zo’n combinatie is natuurlijk vragen om gedonder en reken maar dat je dat krijgt. Maar Batman is Batman niet als hij hiervoor geen passend antwoord zou hebben. Dit herkennen we in de vele gadgets die hij tot zijn beschikking heeft en hoewel de ontwikkeling van het hoofdverhaal nog een beetje in nevelen gehuld is, klinkt het basisidee voor het verhaal in ieder geval al erg interessant.

Misdaden reconstrueren

De demonstratie van de game focuste zich dan ook meer op de nieuwe mogelijkheden die je tot je beschikking krijgt in Batman: Arkham Origins. Zo is er een volledig nieuw element toegevoegd met betrekking tot het oplossen van een al gepleegd misdrijf. Via het zogenaamde Casefile systeem kun je met de skills en gadgets de toedracht van een misdrijf reconstrueren om zo de dader te achterhalen, met als doel deze achter slot en grendel te krijgen. Goed, dat klinkt misschien wat wazig, maar het concept is eigenlijk erg simpel.

Batman arriveerde op een plek waar een politiehelikopter was neergestort en op basis van hoe de helikopter was neergestort kon Batman de toedracht terug bekijken via één van zijn gadgets. Hier ontdekte hij dat de helikopter was neergeschoten door iemand met een sniper geweer. De vermeende schutter bleek echter een agent te zijn en die schiet natuurlijk niet op een helikopter van de politie. Bij een nadere analyse van de locatie waar de betreffende agent had gezeten was te zien dat er iets niet klopte en door de informatie verder te analyseren kwam Batman er achter dat de kogel die voor de helikopter was bedoeld via de agent de juiste richting op is geketst. Wie kan er zo’n aanslag plegen? Inderdaad, Deadshot.

Zaak opgelost, maar er is nog geen gerechtigheid wat Batman des te meer reden geeft om op zoek te gaan naar Deathshot. Of het oplossen van een dergelijke casefile ook daadwerkelijk invloed op het hoofdverhaal heeft, dat valt nog te bezien, aangezien het hier overduidelijk om een optionele missie ging. Desondanks is het concept van misdrijven reconstrueren om zo de dader te vinden een toffe toevoeging, waarbij het vooral neerkomt op goed rondkijken naar aanwijzingen om zo je gadgets het werk te laten doen. Wel hopen we dat dit ook op de langere termijn even boeiend blijft, maar goed, dat zien we dit najaar wel.

Een game vol met zijmissies

Dat de game vol met zijmissies zal zitten werd ons al vrij snel duidelijk, want na het demonstreren van het casefile systeem en dus een bijbehorende missie, belandde Batman in een totaal andere situatie en dat was het onschadelijk maken van bommen. Een stel criminelen had een gebouw van explosieven voorzien, omdat hier een vijandige club in zat en dat moest dus met de grond gelijkgemaakt worden. Dat levert een gevaar voor de samenleving op, dus het was aan Batman om al deze bommen onschadelijk te maken en hiermee een groot gevaar af te wenden.

Ook dit was slechts een voorbeeld van één van de zijmissies die de game rijk is en terwijl je als Batman je door de stad beweegt, zul je via de radio allerlei berichten oppikken van mogelijke misdaden die gerapporteerd worden. Je bent volledig vrij om hier in te grijpen, maar je zult er wel snel bij moeten zijn, de criminelen zitten immers ook niet stil. Je zult gedurende de game terwijl je bezig bent om je grote vijanden te verslaan die achter je aanzitten voor de prijs op je hoofd je ook bezig moeten houden met allerlei andere zaken. Door de afwisseling die getoond werd bij de presentatie kregen we de indruk dat de game in zijn geheel behoorlijk uitgebreid gaat worden.

Bekende elementen

De setting is in het ‘verleden’ als we het naast de andere twee Batman games leggen, maar dat betekent niet dat Batman minder mogelijkheden tot zijn beschikking heeft. Integendeel, je zult net zoveel gadgets en opties kunnen gebruiken en aanwenden, sterker nog, ook hier valt vernieuwing te bespeuren en dat alles in een bekende omgeving als we het hebben over de daadwerkelijke gameplay. Zo heeft Warner Bros. het vechtsysteem overgenomen uit de voorgaande games, dus het zal direct weer vertrouwd aanvoelen.

Toch zijn bepaalde elementen wat verder uitgediept. Zo kun je de grappling hook nu ook effectief in gevechten gebruiken en de mogelijkheden zijn best wel divers. Zo zagen we Batman de grappling hook op een muur afvuren om dezelfde kabel vervolgens op een vijand af te vuren. Gevolg was dat de kabel tussen de twee haken zichzelf oprolde en de vijand dus frontaal op de muur klapte. Vervolgens werd hetzelfde trucje uitgehaald, maar dan met twee vijanden die beiden na afloop forse hoofdpijn gehad zullen hebben. Zo kunnen we nog wel even doorgaan, de mogelijkheden waren behoorlijk uitgebreid en dat gaat in elke situatie voor nieuwe mogelijkheden zorgen.

Voorlopige conclusie:

Van ieder aspect van Batman: Arkham Origins druipt kwaliteit af. Visueel zag het er bovengemiddeld goed uit met strakke textures, goede animaties, goede physics en meer. De voice-acting is ook weer van de bovenste plank en de gameplay lijkt vooral in de basis zeer solide te zijn, mede doordat de ontwikkelaar deze heeft overgenomen uit de vorige games. Toch kent de game weer genoeg nieuwe aspecten om het interessant te houden en ook het hoofdverhaal zelf lijkt erg boeiend te worden. Dat alles in een vrij toegankelijke wereld die twee keer zo groot is als voorheen geeft ons genoeg reden om te zeggen dat het hier om een topper in wording gaat.