DICE brengt met Battlefield 4 de franchise naar een nieuw niveau door 64 man tegelijkertijd te laten spelen en de destructie naar ongekende hoogten door te voeren. Een goede vooruitgang voor de franchise die al bekend stond om haar destructie en relatief grootschalige multiplayer gevechten. Iets waar ze bij EA maar al te trots op zijn.

Zo ook Frank Gibeau, EA Labels president, die tegenover IGN aangaf waarom EA met Battlefield een unieke plek kent binnen het shooter genre. De voornaamste punten zijn de destructie, de voertuigen en de grootschalige levels. Hierdoor is de Battlefield franchise een shooter die anders is dan andere shooters.

“There’s no other shooter on the market that does what Battlefield does. The mix of vehicles and infantry combat with fully destructible environments in very large levels, nobody matches that. Until they do, we have a unique position, and I think we have a great position.”

Dat is niet het enige waar ze erg trots op zijn, want ook de evolutie van de franchise is iets wat een explosieve groei heeft gekend. Bad Company en Bad Company 2 waren ongeveer goed voor 3 miljoen sales per stuk en dat is uitgegroeid naar 18 miljoen plus met Battlefield 3 en dat heeft allemaal te maken met de kwaliteit die verbeterd is evenals de betere technologie. Hierdoor is DICE ook in staat om meer te innoveren en dan is er nog het punt dat ze sowieso niet stil blijven zitten als ze een bepaald punt hebben bereikt.

“From Bad Company to Bad Company 2 to Battlefield 3, we’ve grown that business from 3 million units to 18 million plus. The quality has gotten better. The technology has gotten better. We’ve done new things with the experience. We don’t feel like we’ve reached a barrier that says, ‘oh, we’re out of ideas to innovate.’ I think the idea that in real time, you knock a skyscraper down right into the middle of the level, it completely changes the whole game. You can imagine. And be rest assured that we have more levels like that.”