Hands-on: The Crew – Veel grote titels voor de next-gen consoles zijn shooters of hebben daar op z’n minst elementen van. Zo heb je The Division, Watch_Dogs, Killzone: Shadow Fall en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Niet geheel vreemd gezien de populariteit van het genre, maar laten we niet vergeten dat er nog andere genres zijn die ook de nodige aandacht verdienen. Zo nu en dan komt Ubisoft met een racegame en hun nieuwste creatie is The Crew.

Heel Amerika nagebouwd…

In The Crew krijg je een gigantische wereld voorgeschoteld dat een fictieve kopie is van Amerika. Fictieve kopie is inderdaad de beste omschrijving, want wat de ontwikkelaar doet is het aanbieden van verschillende bekende steden die de nodige landmarks kennen en meer. Zo heb je Los Angeles, Las Vegas, maar ook Miami en New York en om je het idee te geven heel Amerika tot je beschikking te hebben liggen de steden redelijk ver uit elkaar, maar de routes tussen de steden is korter dan in werkelijkheid. Desondanks tracht men hiermee de illusie te wekken echt in het grootse Amerika rond te rijden.

Elke stad is anders en de gehele speelwereld is pakweg tegen de 5000 vierkante kilometers en dat gaat natuurlijk een ontzettende gevarieerde speelruimte opleveren. Dat zal uiteenlopen van drukke straten in New York tot eenzame routes door de woestijn richting Las Vegas enzovoort. Naast dat je op wegen overal naartoe kunt kent de wereld om de wegen zelf heen geen beperking, dus als je off-the-road wilt gaan rijden is dat mogelijk. Je kunt gaan en staan waar je maar wilt en dit lijkt goed uit te pakken.

Eden Studios is enige tijd geleden opgedoekt en deze studio was verantwoordelijk voor de Test Drive franchise en veel van de ontwikkelaars die daar werkte, werken nu aan The Crew bij Ivory Tower. Test Drive stond bekend om de grote open wereld, zeker de laatste delen, zo heeft Eden Studios immers heel Hawaï nagebouwd. Met dat idee in het achterhoofd is het geen voorbarige conclusie om te stellen dat de speelwereld in dat opzicht genoeg variatie zal gaan bieden en tot op zekere hoogte enigszins natuurgetrouw gaat zijn.

Rijden in teams

Waar de wereld tot op zekere hoogte enig realisme kent is dat bij de gameplay minder aan de orde. Verwacht geen sim, maar een lekker toegankelijke arcade racegame dat je binnen een paar tellen onder de knie hebt. Het concept van The Crew is ook anders dan gebruikelijk in racegames, want je kunt namelijk je eigen crew opstellen en hiermee allerlei uitdagingen aangaan. Het systeem tot het opzetten van een crew en de bijbehorende features werden helaas niet gedemonstreerd omdat de hands-on demo zich voornamelijk beperkte tot het tonen van de mogelijkheden in de wereld met betrekking tot uitdagingen en het racen zelf.

Upgrades en het racen

Wel kregen we nog te zien dat je voertuig uitgebreid van upgrades voorzien kan worden en dat gaat behoorlijk diep. De mogelijkheden variëren van cosmetische upgrades tot technische upgrades die tot in detail aan je getoond worden. Een toffe extra mogelijkheid in een game die zich vooral als arcade racer positioneert en hier lijkt ook de nodige diepgang in te zitten. Maar goed, laten we even kijken naar hetgeen we daadwerkelijk zelf hebben kunnen ervaren en dat was het aangaan van een uitdaging.

Overal in de stad, we reden in Miami, waren op de weg iconen te vinden en bij het passeren hiervan ga je een uitdaging aan. Deze variëren van uitdagingen die voor één speler van toepassing zijn tot uitdagingen specifiek voor crews. Zo startte we een uitdaging waarbij het de bedoeling was dat de racecrew een Hummer moest uitschakelen. Hoe je dat aanpakt, daar ben je volledig vrij in en hoewel je als crew opereert zit hier onder de crewleden toch nog enige competitiviteit in doordat jij degene wil zijn die de Hummer uitschakelt.

Het gevolg was een hoop chaos op de weg. De Hummer schoot alle kanten op en achter de Hummer hing een hele stoet aan voertuigen die allemaal zo dicht mogelijk bij de Hummer probeerden te komen. Het gevolg was één grote rijdende chaos waar iedereen de Hummer aan het rammen was. In de tussentijd liep er nog een countdown af dus het was zaak om enigszins haast te maken bij het uitschakelen van de Hummer. Met letterlijk 0.01 seconde op de teller was ik degene van alle spelende journalisten die de finale tik uitdeelde wat me een mooi shirt opleverde.

Dat laatste is niet heel boeiend natuurlijk, maar het toffe is dat iedereen echt hard z’n best deed om harde tikken uit te delen, waardoor de healthmeter van de Hummer terugliep. In de tussentijd vliegt de Hummer ook volledig onvoorspelbaar alle kanten op. Deze nam zowel de weg alsook afsnijroutes tussen huizen door en even later reed iedereen vol gas over het strand. Met de teruglopende tijd begon de spanning op te lopen tussen alle deelnemers wat het des te leuker maakt om goed je best te doen en degene te zijn die uiteindelijk de finale klap uitdeelt ook al opereer je als crew.

Voorlopige conclusie:

The Crew heeft veel weg van de Test Drive games doordat je een grote open wereld voorgeschoteld krijgt met daarin overal uitdagingen die je met andere spelers ofwel je crew aan kunt gaan. Deze andere spelers rijden ook allemaal rond in deze wereld dus er zullen altijd wel mensen te vinden zijn. Het meest interessant is natuurlijk hoe het hele crew principe uitgewerkt gaat worden en hoewel dat nog niet uitgebreid gedemonstreerd is zal dit ongetwijfeld voor een meerwaarde gaan zorgen. The Crew was niet de beste next-gen game die Ubisoft demonstreerde, maar wat al wel meer dan duidelijk is, is dat het een vermakelijke en goede racer gaat worden.