Hands-on: Puppeteer – Japan Studio komt al jaren met erg sterke titels, zoals ICO, Shadow of the Colossus en meer recent met Gravity Rush en Soul Sacrifice. Interessante games die niet altijd de vaste route nemen. Puppeteer valt hier ook zeker onder, want hoewel het op het eerste oog een traditionele 2D platformer lijkt zit er in werkelijkheid veel meer achter. Op de afgelopen E3 konden we even hands-on met de game en zo kregen we een nog beter beeld van deze unieke en veelbelovende titel.

Kutaro de jongen zonder hoofd

Het verhaal van Puppeteer begint allemaal bij de Moon Bear King die de zielen van kinderen tot zich neemt, zodat deze als poppen hem kunnen bedienen en beveiligen op de Maan. Een triest gebeuren en het hoofdpersonage Kutaro heeft zelfs nog minder geluk dan de andere kinderen. Het hoofd van Kutaro wordt er namelijk afgerukt en opgegeten terwijl de rest van zijn lichaam achterblijft. In de magische wereld van Puppeteer moet jij als speler met de hulp van hoofden die je vindt jouw eigen hoofd ziet te vinden om zo terug te gaan naar de Aarde.

Puppeteer bevat zoals je kunt lezen geen standaard verhaal en het is daarnaast ook geen standaard 2D platformer. Normaal beweeg jij jezelf in dit type game van links naar rechts en dat is in deze game tevens het geval. Echter zal de wereld om een bepaalde tijd volledig veranderen. De speelwereld bevindt zich namelijk in een theater met een publiek die als jij een mooie actie uitvoert zal juichen en klappen. Wat direct opviel was hoe geinig dit in zijn werk gaat. Je ziet als ware hoe alles op het podium wordt verbouwd.

Grote variatie aan decors

De ontwikkelaar heeft veel diverse achtergronden en thema´s bedacht en dat merkten we goed in de demo die we speelden. We zagen al heel veel verschillende decors voorbij komen, waarvan de ene nog leuker is als de ander. Naast dat je dus vaak iets anders voor ogen krijgt zorgt het ook qua gameplay voor afwisseling op zijn tijd. Dan waren we over hamburgers aan het springen en vooral aan het platformen om daarna op hoge snelheid met een stel scharen vanalles kapot te knippen. Het lijkt erop dat door de opzet met de verschillende decors er erg veel variatie in de game zal zitten.

Je speelt dus als Kutaro, welke al aardig zijn mannetje staat, maar hij krijgt hulp van een paar sidekicks. Zo maakten we kennis met Yin Yang de zwevende kat. De kat kun jij gebruiken om geheimen in decors te vinden en daardoor nieuwe hoofden te vinden. Dit doe je door met de rechter analoge stick deze te laten bewegen over het podium. Zo vonden wij een stel hoofden, welke van groot belang zijn, want deze geven je vaardigheden die je helpen in allerlei situaties. Zo hadden we het hoofd op van een piraat waardoor we aan onze arm een haak kregen. Daarmee trokken we objecten en zelfs de staart van een draak naar ons toe om zo een klap uit te delen.

In de game zullen in totaal 100 hoofden te vinden zijn, welke allemaal een vaardigheid hebben. Sommige zullen sterker zijn, zoals die van een ridder. Hiermee krijg je een schild waarmee je het vuur van de eerder besproken draak kan tegenhouden. De draak is overigens één van de vele eindbazen die in Puppeteer zullen zitten. Ook hier zagen we behoorlijk wat variatie in hoe je deze moet aanpakken. Dan moesten we weer een stapel schotels ontwijken om vervolgens met de juiste timing een paar rookwolken in stukken te knippen met de schaar.

De hoofden spelen een erg belangrijke rol en door snel te wisselen tussen de drie die we hadden konden we na een lang gevecht de draak doden. We hadden namelijk het piratenhoofd waarmee we onszelf naar boven werkte samen met de schaar. Daarna volgden we de tip van de ontwikkelaar op om snel te wisselen naar het hoofd van de worstelaar om zo de laatste knal te geven. De draak was dood en zo kregen we het hoofd daarvan alleen dan in kleinere vorm ter beschikking. Zo konden we opeens vuur spuwen wat later zeker bruikbaar was.

Lijkt een kiddy-game, maar is het niet

Puppeteer is al erg geinig door de opzet met de hoofden, maar daarnaast best uitdagend. Het platformen ging vrij simpel met de besturing, welke al soepel werkte. Toch moesten we constant opletten, omdat geregeld het decor wijzigde. Altijd alert zijn is het devies en soms gaat het allemaal best snel. Hierdoor raakten we een keer al onze drie hoofden kwijt wat gelijk staat aan het aantal levels dat je hebt. Als je geraakt wordt verlies je jouw hoofd en dan heb je maar drie seconden om deze te pakken. Doe je dit niet dan ben je hem voor altijd kwijt en zul je nieuwe moeten zoeken.

Het lijkt wat dat betreft niet gelijk de stempel kiddy-game te krijgen al zou je dat wellicht wel denken door de stijl. Deze is zeer fantasie- en kleurrijk, maar het ziet er bovenal prachtig uit. De decors zitten vol met details en de sfeer spat er vanaf. Het wisselen van de decors ziet er verder heel leuk uit en de verschillende personages en eindbazen zijn op een fraaie manier neergezet qua voice-acting en animaties. Het is echt een hele sprookjesachtige game en het lijkt er op dat elk decor uniek is, waardoor we iedere keer benieuwd waren naar wat we kregen wat enigszins verslavend werkt.

Voorlopige conclusie:

Vorig jaar op de Gamescom zagen we Puppeteer al in actie tijdens een presentatie en toen zagen we al het potentieel en het speciale van de game. Nu we het hebben gespeeld weten we het al bijna zeker dat Studio Japan wederom een unieke en zeer vermakelijke game gaat uitbrengen. Het verhaal is apart, gevuld met humor en kent gekke personages. De gameplay is toegankelijk, maar door de variatie in wat je moet doen en waar krijgt de game enige vorm van uitdaging. Soms was de besturing nog wel iets te losjes voor ons gevoel, maar wij denken dat dit wel goed gaat komen. Puppeteer zal fysiek en digitaal voor een zachte prijs (tussen de 30 en 40 euro) in september verschijnen.