PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community Halloween
MotoGP 13 PS3PS Vita
Review: MotoGP 13

Review: MotoGP 13

Door op juli 10, 2013 om 10:15 - 716 keer bekeken

Review: MotoGP 13  review ps3

Review: MotoGP 13 – Brullende motoren, gierende banden en de lucht van verschroeid rubber in de neus is voor veel motorsport liefhebbers een walhalla. Een ode aan de racetrack en aan zijn fans. Met de komst van MotoGP 13 kijken we of de racefanaten de game krijgen waar ze recht op hebben – of maken we toch een buikschuiver en belanden we in de grindbak?

Cruisend door de keuzes

Na jaren niet de licentie te hebben gehad van de MotoGP franchise is het ontwikkelaar Milestone dan toch weer gelukt om de rechten te verwerven. De fans kunnen altijd waarderen dat een game gebruik mag maken van de originele coureurs en tracks en bovendien maakt het het werk van een developer een stuk prettiger. De Moto2 en Moto3 bikes zijn eveneens vertegenwoordigd in de game en laten je als onervaren coureur ook als eerste aan de slag gaan met deze classes alvorens je op de sterkste racebeesten mag plaats nemen. De leercurve is ontzettend stijl en gamers die geen ervaring hebben met de MotoGP games worden dan ook ten zeerste aangeraden om alle hulpmiddelen zoals automatisch remmen en wegbelijning aan te zetten.

Review: MotoGP 13  review ps3

Gran Prix, time attack, split-screen, career mode en natuurlijk een online multiplayer zijn vertegenwoordigd op de disc. In de career mode ben je eigen baas en kun je je motor naar believen afstellen alvorens je het digitale asfalt opgaat. Een leuke toevoeging is het first-person view waarmee je door de ogen van je coureur kijkt en in de pit krijg je een hoop opties en vrijheden op vlak van wat je kunt doen. Praten met de pers of toch gelijk een rondje racen behoren tot die opties. Tijdens het racen zelf kun je vanuit deze zogenaamde first-person view ook zijwaarts aan de motoren hangen om zo jezelf en je racemonster zo goed mogelijk door de bocht te sturen. Natuurlijk hebben droogte alsmede aquaplaning op de track hun invloed op je stuurmanskunsten, dus het uitzoeken van het juiste bandentype is van cruciaal belang wil je niet gelijk tussen de banden terecht komen.

Lui of vergeetachtig?

Het audiovisuele spektakel dat de game rijk is lijkt te hebben ingeleverd op al de customize opties. De motoren hebben een vol en warm geluid, maar daarentegen ontbreekt volledig het gejoel en de support van het publiek. De engine van de game is compleet van de grond af opnieuw opgebouwd, maar weet weinig te imponeren. Regelmatig steekt pop-up dan ook de kop op en dit doet zeker afbreuk aan je ervaring. De motorhome, waarin je (tijdelijk) huist en waar je je race-gaderobe uitzoekt, is ronduit saai en inspiratieloos neergezet. Blijkbaar was het budget er te snel doorheen gejaagd om hier nog iets fatsoenlijks van te maken.

Review: MotoGP 13  review ps3

MotoGP 13 heeft redelijk wat in zijn mars, maar op geen enkel moment weet de game zich te profileren als de topper die het kan zijn. Onder de kap van de game zit genoeg vermogen, maar geen enkel moment weet het te imponeren met degelijke visuals. De game kent geen enkele concurrentie van andere motorrace games en het is de enige officieel gelicenseerde game op dit gebied en misschien dat dat gegeven Milestone een beetje  lui heeft gemaakt met betrekking tot het punt dat er veel meer uit te halen valt. Ook kan het zijn dat ze door tijdsdruk hier niet genoeg mee hebben kunnen doen en dat is in elk geval best jammer.

Flauwe spelers die je van de baan rammen

De diverse multiplayer modi zijn naast de singleplayer degelijk uitgewerkt. Natuurlijk kun je snel op je bike springen en een rondje gaan racen, maar er is ook de mogelijkheid om een compleet kampioenschap op touw te zetten. Van hieruit kan men weer kiezen of je gaat voor de Moto2, de Moto3 of natuurlijk de MotoGP klasse. Online kom je zeker al diverse tegenstanders tegen die precies weten hoe ze hun motor moeten behandelen en die gaan al vliegend de bocht door. Jammer genoeg stikt het ook van de flauweriken die niets leuker vinden dan je opzettelijk vol in de flank te rijden en je van een leuke online ervaring proberen te beroven. Hopelijk wordt dit door Milestone goed in de gaten gehouden en worden deze spelbedervers snel de wacht aangezegd. Natuurlijk kan er ook in split-screen tegen elkaar op de bank worden geraced, wat je absoluut plezier zal bezorgen.

Review: MotoGP 13  review ps3

MotoGP 13 brengt een gemengde ervaring met zich mee. De leercurve en stevige uitdaging vragen zeker het nodige van je discipline en aandacht. Grafisch is het allesbehalve een hoogvlieger en had er absoluut meer in het vat gezeten als Milestone de registers flink had opengetrokken. Gamers die geen genoeg kunnen krijgen op het vlak van sleutelen aan hun motor worden op hun wenken bediend, want met het afstellen van je machine kan de techneut in de gamer mooi naar boven worden gehaald en hem zeker voldoening schenken. Het beste wat Milestone nu kan overkomen is dat er een andere MotoGP game de kop opsteekt die grafisch sterker uit de verf komt en een lagere instap vereist als het op je race skills aankomt. Wij gamers kunnen enkel dan onze verwachtingen bijstellen dat Milestone met de komende MotoGP games echt gaat vlammen. Van een beetje gezonde concurrentie is nog nooit iemand slechter geworden.

• Bikes klinken zuiver
  • Uitdaging
  • Veel te tweaken aan de bikes
  • Officiële namen

• Te steile leercurve
  • Pop-up
  • Grafisch onder de maat
  • Er had meer in de game gezeten

Review: MotoGP 13  review ps3

MotoGP13 voor de PS Vita krijgt een trailer vol gameplay
Gepubliceerd op 15 jun, 2013 om 09:00
MotoGP 13 demo verschijnt volgende week
Gepubliceerd op 4 jun, 2013 om 09:05
Nieuwe MotoGP 13 video neemt je mee achter de schermen
Gepubliceerd op 2 jun, 2013 om 12:58
  1. MarcoM Geplaatst op    219 XP
    avatar

Ik heb de demo op de ps3 gespeeld en heb de volledige Vita versie. Het is inderdaad grafisch wat magertjes. Maar voor de echt racefanaat die van uitdagende en eerlijke physics houdt, is dit echt wel een goed game.

Replay is voor simracers hoger. Geluid ook. Als liefhebber van racegames zou ik een 7,5 – 8 geven.

2. CrazyFunkyStyle Geplaatst op    896 XP
    avatar