Hands-on: Lost Planet 3 – De eerste Lost Planet was een prima game, maar het tweede deel stelde helaas wat teleur. Lost Planet 3 is de nieuwste telg in de franchise en nadat we de singleplayer al een aantal keren hebben kunnen bekijken, kregen we nu de kans om met de multiplayer aan de slag te gaan en dat beviel ons wel. Op menselijke tegenstanders jagen en tegelijkertijd de Akrid een kopje kleiner maken, dat moet een recept voor succes zijn.

Een driehoeksverhouding

De multiplayersessie die we op de E3 hadden beperkte zich helaas tot één modus en duurde pakweg 20 minuten, dus heel uitgebreid hebben we nog niet kennis kunnen maken met dit segment. Maar wat we speelden was erg vermakelijk en een beetje anders dan we gewend zijn van multiplayers die je aantreft in third person shooters en dat komt voornamelijk doordat het opgezet is in een driehoeksverhouding.

Tenminste, dat was het geval in de modus die we speelden. Deze was opgezet als een soort capture the flag variant waarbij twee teams streden om het verzamelen van een bepaald goedje. Wie na afloop het meeste heeft weten te verzamelen is logischerwijs de winnaar. De twist is alleen dat het goedje niet zomaar ergens voor het oprapen ligt. In de map liep namelijk een relatief groot Akrid monster rond en deze diende eerst gedood te worden. Na het doden van de Akrid kwam het goedje op de grond te liggen, aangezien deze enkel bij de Akrid gevonden kan worden.

Met elkaar en tegen elkaar vechten

Het interessante aan dit gegeven is dat beide teams die eigenlijk zoveel mogelijk van het spul willen verzamelen tegen elkaar strijden. Als de ene speler met het goedje ervandoor gaat richting de thuisbasisn dan zullen spelers van het andere team er alles aan doen om deze ene speler om te leggen zodat ze het goedje kunnen stelen voor eigen gewin. In dat opzicht is het capture the flag principe alom aanwezig, zij het niet dat het verslaan van de Akrid voor een samenspel zorgt.

De Akrid zijn namelijk vijanden van elk team en zolang er geen goedje beschikbaar is, is het zaak om de Akrid te doden. Hierbij kun je natuurlijk de tegenstander sneaky vanaf de zijkant gaan beschieten terwijl deze de Akrid probeert te doden, maar je kunt ook zelf voor de aanval richting de Akrid kiezen. Uiteindelijk is het doden van de Akrid toch het voornaamste om je team op voorsprong te brengen. Dat zorgt er dus voor dat je tijdens de gevechten met de Akrid niet echt op elkaar aan het schieten bent, maar elkaar tot op zekere hoogte aan het helpen bent – hoewel dat optioneel is.

Vlotte besturing en het gebruik van de grappling hook

Eenmaal de Akrid verslagen, draait het concept zich om en strijden de teams tegen elkaar en dat geeft de multiplayer best een verfrissende insteek die bovendien vermakelijk is om te spelen. De game kent dan ook een redelijk hoog pick-up-and-play gehalte, want het is jaren geleden dat ik een Lost Planet game speelde en binnen enkele minuten zat ik in de game, wat veel zegt over de toegankelijkheid. De besturing is over het algemeen erg vlot en soepel en kent ook de nodige afwisseling doordat je naast het schieten ook de mogelijkheid hebt om jezelf te verplaatsen met de grappling hook.

De grappling hook speelt sinds het eerste deel een belangrijke rol en ook in de multiplayer komt het gebruik hiervan goed tot zijn recht. Het level dat we speelden kende de nodige variatie in locaties waar je naartoe zou kunnen. Deze verschillen in hoogte en dan is een grappling hook bijzonder effectief om je snel naar deze hoger gelegen plekken te verplaatsen. Dit maakt het achtervolgen van een andere speler die je elke keer net niet in je vizier krijgt erg hectisch en op sommige momenten ook chaotisch, maar dat is juist de charme van de game en de multiplayer.

Voorlopige conclusie:

De multiplayer van Lost Planet 3 was een aangename verrassing. Het speelde lekker weg en de modus lijkt voor een wisselende insteek qua gameplay te zorgen, wat het des te interessanter maakt. De setting leent zich hier perfect voor en het knalwerk dat afgewisseld wordt met het verplaatsen door het level met behulp van de grappling hook werkt ook uiterst soepel. Sommige besturingsopties functioneerden nog niet helemaal naar behoren, maar dat is een kwestie van finetunen. We hebben naar ons idee slechts een glimp van de multiplayer van Lost Planet 3 gezien, maar het smaakte in ieder geval naar meer.