Driveclub is een bijzonder veelbelovende launch titel voor de PlayStation 4 die ervoor moet zorgen dat ook racefans al vanaf dag één het grootste plezier kunnen beleven met hun nieuwe console. De game ziet er niet alleen bloedmooi uit, maar zou ook op vlak van gameplay erg sterk uit de hoek moeten komen. De ontwikkelaar is Evolution Studios, het bedrijf dat we nog wel kennen van de MotorStorm franchise.

In een interview met PlayStationer hebben Paul Rustchynsky, Alex Perkins en Col Rodgers van Evolution Studios wat meer details verschaft over de spelwereld waarbinnen Driveclub zich zal afspelen. Zo gaf het drietal aan dat er wel degelijk schade-effecten in het spel zullen zitten en beweerden ze dat de game eveneens een dag- en nachtcyclus zal kennen. Weereffecten, daarentegen, vormen een ander verhaal.

De mannen benadrukken dat de game die op de releasedatum van de PlayStation 4 in de winkelrekken zal liggen niet dezelfde gaat zijn als het spel dat we een jaar later spelen. Wat zoveel wil zeggen als: zeg nooit nooit en alles is mogelijk. Op dit moment staat het implementeren van weereffecten niet op het programma van de ontwikkelaar, maar het is zeker niet uitgesloten dat het er ooit van komt. Wij hopen alvast van wel.

“We’re not making Burnout, but the cars do damage, they deform and all that kind of stuff, so you are effectively scuffing up million pound supercars.”

“If there is a call for weather effects, nothing is currently off the cards at this point.”

“The game that you play day one on PlayStation 4 is not going to be the same game you play a year down the line because it will have evolved a lot. We’re keeping the development architecture of the tracks etc very much open. We’re not closing off anything just yet.”

“Time of day is something that will be implemented at launch.”