Sinds de aankondiging van Watch_Dogs vorig jaar op de E3 hebben we tot op heden enkel beelden gezien van de next-gen versie. Dit zag er fantastisch uit en de game is dan ook veelbelovend, maar hoe zit het met de current-gen versie. Tot op heden is Ubisoft hier stil over geweest waardoor de vrees ontstond dat we te maken zouden krijgen met een mindere versie.

Toch lijkt het er op dat Ubisoft de current-gen versie zo identiek mogelijk probeert te houden aan de next-gen versie, want zo zullen we bij de current-gen versie niet te maken krijgen met afgeslankte gameplay mechanics. Dus je zult op wat dingen na een identieke ervaring krijgen en dat is goed nieuws.

“So have no fear if you plan on playing Watch Dogs on the PS3 or 360. There are no trimmed-down mechanics to make you feel as though you are missing out on the core experience.”

Toch zullen er wel verschillen zijn tussen current- en next-gen en dat zijn vooral zaken zoals het aantal mensen op straat dat bij current-gen lager ligt. Ook zal het visueel minder sterk zijn, maar dat was op zich wel te verwachten. De verschillen in de versies zit hem uiteindelijk vooral in de details waarmee je met de PlayStation 4 versie beter af bent.

“On current-gen systems we may need to cut down the number of people on the street a little, but it’s still the same game. You don’t get the same sense of the crowd, but it allows us to scale certain bits and keep the same experience.”

“Players are going to know they aren’t getting a bad experience if they play Watch Dogs for the current gen, but the next gen is the real HD experience. You can zoom in another level. You can have better shaders, better simulation on the wind or the water, more particles, better atmospherics… Basically anything you can get with more computing power.”