Hands-on: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn – Bijna drie jaar geleden werd deze MMORPG van Square Enix al gelanceerd op de PC, welke tot eind vorig jaar speelbaar was. De game kreeg erg veel kritiek omdat er gewoonweg veel mis was. In augustus wil men de fout goed maken door de game opnieuw uit te brengen, maar wel met allerlei vernieuwingen. Wij konden de online wereld van Final Fantasy XIV al even verkennen via de beta en zagen het potentieel.

Het verdedigen van Eorzea

Via een zeer fraaie intro-scène komen we te weten dat het rijk van Eorzea bedreigd wordt door de Garlean Empire. Zij willen de macht grijpen over het rijk omdat hier veel waardevols te vinden is, zoals kristallen. Een oorlog is aanstaande en de gebieden en steden van Eorzea vormen een eenheid, waar jij als speler je steentje aan probeert bij te dragen. Dat is even kort het verhaal van de game, maar via de wereld zelf krijg je daar bovenop van de inwoners zelf ook nog vele verhalen te horen. Als speler krijgt je een redelijk lange introductie tot de wereld en hoe de game werkt.

Allereerst moet je als speler een ras en een geslacht uitkiezen. Voorbeelden van rassen zijn Elezen (soort elven), Lalafell (klein en rond postuur) of de Miqo’te die wat weg heeft van een katachtige door zijn puntige en met vacht bedekte oren en staart. Er zijn er nog meer, maar wij gingen voor het laatstgenoemde ras. Vervolgens kun je nog een clan kiezen, waar wij voor de Seekers of the Sun gingen. Zij hebben een voorliefde om activiteiten overdag in het daglicht te doen. Elke clan heeft zo zijn voorkeur voor waar en op welk moment van de dag de leden activiteiten uitvoeren.

Het aanpassen van jouw personage gaat zeer diep, zoals we gelijk zagen. Naast het ras kun je volledig bepalen hoe je eruit ziet en je personage uniek maken, vrij belangrijk natuurlijk in dit type game. Er zijn dus veel opties, zoals haar, neus, wenkbrauwen, kin en zelfs tatoeages. Er zit echt heel veel variatie in en daarbij kun je bij bepaalde onderdelen ook nog een kleur kiezen. Later is het eveneens mogelijk om je geboortedatum binnen het Final Fantasy universum te kiezen. Het is al goed om te zien dat hier veel mogelijkheden zijn, zodat je ook echt een personage naar wens kan maken, zodat iedere speler enigszins uniek is.

Als laatste kozen we onze Guardian en dat was Byregot. Deze beheerst het element van de bliksem en zo is dit één van je sterkste punten bij jouw personage. Dit is dus als het ware ook de basis van jouw vaardigheden, waar je op voort gaat bouwen. Andere elementaire attributen zijn vuur, wind, water en aarde. Vervolgens kozen we onze klasse voordat we echt aan de slag konden gaan. Je kunt onder andere kiezen uit Gladiator (1 zwaard in hand), Marauder (draagt een grote bijl), Archer (pijl en boog), of de Conjurer, welke spreuken (en dus voornamelijk magie) gebruikt.

Goed het overzicht van de taken

Wij kozen voor de Marauder klasse en zo betraden we één van de wereldservers en kon ons avontuur beginnen. We konden echter nog niet gelijk de open wereld in, want er waren eerst wat quests die ervoor moesten zorgen dat we de basis onder de knie zouden krijgen. Gelijk viel op dat er een duidelijke HUD beschikbaar is en zodra we een aantal quests hadden aangenomen, werden deze overzichtelijk opgesteld aan de rechterkant van het scherm. Je kunt maximaal vijf quests daar hebben staan. Werkt handig, want even de quest selecteren die je wilt doen en je weet ongeveer waar je heen moet gaan.

We zeggen ongeveer, want in een later stadium merkten we dat dit systeem nog niet waterdicht was. Het was op dat moment zeer onduidelijk waar ons doel zich bevond en hopelijk wordt dit nog aangepakt, want het was niet fijn om constant maar te zoeken, terwijl de kaart amper duidelijkheid gaf. Afijn, laten we even verder gaan met de opzet van de game. Je hebt de Duty List – het lijstje – rechts in het scherm. Hierop staan dus je quests, welke je verkrijgt via het aanspreken van NPC´s. Door dit te doen, leer je wat meer over het verhaal en dan persoonlijk wat zij van de situatie vinden. Dit gaat op de klassieke manier, namelijk via tekstballonnen, zoals we vaker zien in dit soort games.

Reizen via de Aetheryte

De eerste paar uur waren we eigenlijk alleen maar bezig met het leren van de opzet in de game. De quests die we kregen waren dan ook verre van uitdagend, aangezien we net als een postduif van locatie naar locatie moesten gaan om iets af te leveren of om te praten met een NPC. We kwamen echter op deze manier wel belangrijke onderdelen uit de game tegen, zoals de Aetheryte. Met dit grote kristal  kun je jezelf teleporteren naar andere delen in de wereld. Tevens zijn er scherven van Aetheryte te vinden, welke voor hetzelfde doel dienen. Het teleporteren kost geen magie en is opgezet zodat je gemakkelijk kan reizen tussen de steden en delen in de wereld.

In een game zoals deze is het belangrijk om contact te leggen met andere spelers, zodat je gezamenlijk quests kunt doen. Samen sta je namelijk veel sterker en kun je zelfs met een lager level dan de vijand succesvol zijn. Het communiceren kan op verschillende manieren. Zo kun je chatten via een kanaal links beneden in de hoek, maar ook berichten en invites versturen via het menu. Deze belanden in je inbox en zelfs bij de Delivery Moogle. Bij dit wezen kun je dus ook jouw berichten checken. Of er ook via voice-chat te communiceren valt weten we nog niet, aangezien we nog niemand zijn tegengekomen die dit gebruikte en de beta ons deze optie niet voorschotelde.

De wijde wereld in

Via het menu en de Duty Finder kun je trouwens makkelijk quests vinden en deze samen met andere uitvoeren. Zo hoef je dus niet elke NPC af te gaan om een quest te krijgen. Uiteindelijk kregen we een quest waardoor we de wijde wereld in moesten trekken en zo kregen we onze eerste indruk hiervan. Het leek op het eerste zicht een zeer grote wereld en meteen zagen we wat wezens die we beter met rust konden laten. Deze waren namelijk qua level veel hoger. Na wat zoeken kwamen we bij ons doel uit en dat waren een paar wezens die we moesten doden.

De combat is zo opgezet dat beide partijen constant klappen kunnen uitdelen of magie kunnen gebruiken, dus de gameplay is niet turn-based, al zijn bepaalde krachten slechts in beperkte mate beschikbaar. Zo hadden wij Heavy Swing, wat een zware aanval is met de bijl, welke zo´n 2,5 seconden nodig heeft om weer op te laden. Andere acties, zoals springen, sprinten en teleporteren, zitten ook onder de zogenaamde Hot Bar. Deze is door de speler volledig in te stellen en zo kun je voor jezelf alles overzichtelijk maken. Deze Hot Bar is een klein menu, welke altijd onderaan in beeld zichtbaar is, maar wel lichtelijk transparant blijft, zodat deze niet opvalt wanneer je hem niet gebruikt.

Je krijgt meer vaardigheden, acties en uitbreidingen op de eerste twee door te levelen via XP. Met het verslaan van vijanden en met het voltooien van quests verdien je dit. Tevens is FATE geïntroduceerd, wat staat voor Full Active Time Event. Dit zijn dynamische en losstaande missies in de wereld die je kunt joinen en uit kunt voeren met anderen. Deze missies duiken willekeurig op in de wereld en afgaande op wat wij tegenkwamen, komt het vaak neer op het doden van één of meerdere vijanden. Dit zorgde tijdens onze speelsessie voor wat afwisseling tussen de quests door. Tevens valt hier veel XP mee te verdienen en soms kun je even meedoen aan zo´n evenement waar je eigenlijk te zwak voor bent. Dit komt doordat andere spelers met een hoger level weleens bezig zijn met dezelfde FATE en zo kun je even tijdelijk profiteren en een vijand doden die veel te sterk voor je is.

De gameplay voelde meteen toegankelijk aan en het werkte al best goed. Het managen van de Hot Bar werkte simpel en het uitvoeren van andere taken was even wennen, maar goed te doen. Bij het aanvallen van vijanden moet je dus soms even wachten totdat je weer wat kan doen, maar de actie werd nooit onoverzichtelijk. Toch was het soms lastig om vliegende vijanden te raken, want je moet ze eerst selecteren om ze te kunnen raken. Deze moet je als het ware locken, maar soms gaat dat er vanzelf vanaf, waardoor we constant opnieuw op de vijand moesten richten. Dat was echter tot nu toe het enige wat qua gameplay stoorde. Verder waren er wat kleine bugs, maar goed, het is nog een bèta.

Voorlopige conclusie:

We kunnen nog wel even door praten over wat er allemaal in de game zit en wat er kan, want het is een zeer uitgebreide game. Eentje die fans van de serie zeker in de gaten moeten houden. Het bevat namelijk zeker potentie om een geslaagde online game te worden binnen het universum van Final Fantasy. De wereld ademt de sfeer uit van de Final Fantasy games, wat voornamelijk door de stijl komt. De quests die we aan het begin deden waren niet heel schokkend, maar zodra we de wijde wereld in gingen, hadden we de drang om alsmaar door te spelen en te ontdekken wat er verder te vinden was. De gameplay voelt al prima aan voor een action RPG, al heeft het zogenaamde locken nog wat werk nodig. Samenvattend kan dit dus echt dé Final Fantasty MMORPG worden waar fans al jaren op wachten.