Biometrische sensor strips? Wat zijn dat? Een goede vraag die wellicht als eerste bij je opkwam toen je deze titel las. Dit zijn sensoren die bepalen hoeveel je zweet tijdens het spelen van een game. Deze sensor strips zaten in een vroegere versie van de DualShock 4, maar zijn er later uitgehaald.

Tijdens het research traject heeft Sony naar elk idee gekeken en biometrische sensoren was er hier één van. Op een gegeven moment hebben ze dit ook in de controller verwerkt en zijn ze gaan kijken wat ze er zoal mee konden doen. Ook zijn ze bij ontwikkelaars langs geweest om te vragen wat zij ervan vonden.

“We had a long research project where we looked at pretty much any idea we could think of. Would it help to measure the galvanic response of the skin? We tried out a tremendous number of things – and then we went to the game teams to ask them what they thought they could use from the controller.”

Wat de reden is geweest om dit niet te doen, dat werd niet helemaal duidelijk uit het verhaal van Mark Cerny die dit bekend wist te maken. De vervanger van deze strips is uiteindelijk het simpele, maar ogenschijnlijk handige en effectieve touchpad geworden.

Wel heeft Sony goed geluisterd naar de kritieken die er op de DualShock 3 waren en dit hebben ze meegenomen bij het designen van de DualShock 4. Met name kritieken over dat de controller niet fijn zou zijn bij het spelen van first person shooters heeft enige rol bij de ontwikkeling gespeeld.

“Historically we have heard many times that our controllers have not been ideal for first-person shooters, so we wanted to make sure we had something that would be much better for that genre.

We tested the throw of the triggers, the position of the triggers, how much pressure it takes. We looked at the joysticks, the dead spot, we looked at convexity and concavity. [It] feels extraordinarily natural.”