De PlayStation 4 is voor ontwikkelaars een stuk toegankelijker om mee te werken dan de PlayStation 3 dat was. Dat is een feit dat inmiddels lang en breed uitgemeten is in de media en terecht. Veel interessanter is nu de console steeds dichterbij komt om te horen hoe ontwikkelaars met de ‘nieuwe’ architectuur om gaan en zo levert dat continu positief nieuws op.
Ivory Tower werkt momenteel aan The Crew voor Ubisoft en de PlayStation 4 versie is een port van de PC versie. Dat hoeft niet gelijk slecht nieuws te betekenen, zolang de ontwikkelaars het zichzelf maar niet al te gemakkelijk maken en ervoor zorgen dat de geporte versie ook van hoge kwaliteit is. Iets waar we met Ubisoft als uitgever ons niet al te druk over hoeven te maken.
Interessant is om te horen dat het porten van de PC naar PlayStation 4 versie in zes maanden is gerealiseerd en dat slechts met twee tot drie man. Terwijl dit proces bezig was liepen ze tegen een paar zaken aan, maar dit heeft nooit echt veel impact gehad. Ook hebben ze de engine vrij gemakkelijk draaiende gekregen en dat was bij de PlayStation 3 wel anders.
Bijkomend voordeel is dat het team momenteel kijkt naar manieren om de unieke voordelen die de PlayStation 4 als console met zich meebrengt verder uit te buiten. Zo gebruikt de game lang niet alle kracht. Hieronder een citaat van programmeur Simon O’Connor die momenteel aan de PlayStation 4 versie werkt.
“The PS4’s GPU is very programmable. There’s a lot of power in there that we’re just not using yet. So, what we want to do are some PS4-specific things for our rendering, but within reason – it’s a cross-platform game, so we can’t do too much that’s PS4-specific.”
Deze informatie komt uit een uitgebreid artikel op Eurogamer waar nog veel meer technische achtergrond te vinden is. Wij speelden de game op de afgelopen E3 al even en in onze hands-on lees je er meer over.
ik vond die game niks hebben ik speel wel DIVE op mijn ps4
mmmm heeft nog niet mijn interesse maar kan nog veranderen
Ik hoop dat we het ook niet gaan zien dat er maar 3 mensen de port gedaan hebben .
@tyger1: De port is gemaakt door twee tot drie mensen. Er zullen veel meer mensen de game getest hebben.
de titel van deze nieuwspost doet het lijken alsof de game al af/uit is
” it’s a cross-platform game, so we can’t do too much that’s PS4-specific.”
Hopelijk niet ten voordele van de X-one.
Precies weer een crap port ipv de ps4 power te gebruiken oftewel zodat de crapbox het ook aankan
Ik kan echt niet wachten op deze game 🙂
@jimke1: DIVE? hmm, drive club bedoel je denk ik..
Nee deze lijkt mij vetter dan drive club
@Sir. Nigell: Zwemsimulator dat ergens in 2014 uitkomt
Tja de ps4 is gewoon de X86 architectuur, net als pc’s alleen is het 8GB gddr5 ram geheugen wat alleen op videokaarten van pc’s zit, dat zal wel de meeste tijd hebben gekost. Ook hoop ik voor ze dat ze wel wat tijd in gameplay mechanics, zoals muis+toetsenbord naar controller en andere elementen die daarbij behoren.
Het is alleen naar goed dat het porten zelf vrij gemakkelijk en snel te doen is. Dit maakt een game nog geen goede game an sich natuurlijk.
Ik maak me helemaal geen zorgen dus.
De Xbox zal vast wel weer een blok aan het been zijn voor de PS4 als het om cross-platform games gaat.
het was hard werken maar het is gelukt…
Dus deze game heeft echt kutbeelden als je kijkt wat de PS4 aankan.
@82.176.47..xxx:
Ja, want een PC game heeft ook kutbeeld :-/
@TheCeet: haha 🙂 +1
Ik hoop echt dat we deze generatie niet wéér gaan lijden onder de zwakheid van de xdoos.
@Deltra00: jij hebt er blijkbaar helemaal geen verstand van