In een interview met Digital Trends wist creative director Julian Gerighty te vertellen dat ze al een lange tijd bezig zijn met hun nieuwe IP, oftewel The Crew. Het zou echter niet liggen aan ontwikkelingsproblemen, maar het team wilde alle plannen binnen de game werkend krijgen zoals ze in gedachten hadden.

The Crew is sinds het ontwerp dat vier jaar geleden begon niet meer veranderd, de  ideeën zijn in de loop van de tijd alleen maar verbeterd, zo wist Gerighty te vertellen. De concepten die gebruikt worden in The Crew komen van eerdere titels af waar het team aan gewerkt heeft. Het concept van een enorm grote open wereld kwam bijvoorbeeld van de game Test Drive Unlimited af. Zo zou Test Drive toentertijd al een hele generatie voorliggen tegenover zijn rivalen.

Volgens Gerighty begon het allemaal ongeveer een half jaar tot een jaar geleden, het team realiseerde zich dat ze iedere keer net een stapje verder konden doordat de game ontwikkelt wordt voor op de next-gen consoles. Hierdoor kunnen ze bijvoorbeeld de personalisatie van de wereld verbeteren en de natuurlijke omgeving. Miami zou hierdoor ook totaal gaan verschillen van New York. Nou is dat niet heel gek, maar de kwaliteit ervan heeft veel tijd gekost en dit zou alleen gekund hebben op de nieuwe generatie consoles.

All of the concepts that we have here are concepts that the team has been working on for the last ten years. The massive open world that’s shared with hundreds of other players? That’s something that the team did for Test Drive Unlimited, which was ahead of its time.It happened about a year and a half ago, where we realized we can push this a little bit further, we can push the personalization of the world, the non-procedural nature of the world, a little bit further if we do it on Xbox One and PS4. So our Miami is radically different from our New York, which is normal but it takes a lot of work to get it to that level of quality. And that’s only possible on this next-generation.