http://playsense.nl/images/file/img_51ff9947f24fa.jpg

Waar het bij de PS3 nodig was enorme patches te lanceren om slechts kleine dingen aan te passen zal dit met de PS4 verleden tijd zijn. Bestuurd die Ford GT in DriveClub toch niet helemaal zoals het hoort? Dan kan de ontwikkelaar dit zonder enige hinder van de gamer zeer gemakkelijk aanpassen. Is de shotgun in Killzone: Shadow Fall toch iet te krachtig op lange afstanden? Er zijn geen complete patches meer nodig voor dit soort aanpassingen.

De PS4 maakt gebruik van een nieuw model om games te patchen, namelijk een ‘micro-patching’-service. Uiteraard kan het in de praktijk ook wat problemen opleveren, maar dit kan voorkomen worden door als ontwikkelaar goed te communiceren met de gamers. Het zomaar aanpassen van handling of de kracht van wapens zal dan ook, als men slim is, beter eerst overlegd kunnen worden met de community.

PlayStation 4’s ‘micro-patching service’ will also let developers release tiny updates more frequently to tweak gameplay and target specific attributes.

“We can even update the handling,” DriveClub game director Paul Rustchynsky explains. “If there are any balancing issues – if anyone says ’this car is 0.1 second slower than it should be at 0-60mph’ – we can make adjustments like that.”