Tijdens de afgelopen E3 kreeg de game Destiny van Halo-maker Bungie vele handen op elkaar. Ondanks dat het ‘weer’ om een shooter gaat die zich afspeelt in een sciencefiction universum werd direct duidelijk dat Bungie een andere weg in wil slaan dan dat ze met de Halo franchise eerder gedaan hebben.

In een interview met het gerenommeerde tijdschrift Edge werd bij monde van Chris Butcher (hoofdverantwoordelijke voor de techniek achter de game) verteld hoe Bungie wil dat de spelers het online gamen gaan beleven in de wereld van Destiny.

Het moet min of meer een sociaal platform zijn waarin spelers erg van elkaar afhankelijk zijn en het dus belangrijk is om met elkaar samen te werken. Hiervoor willen zij de speler gebaren laten maken die zich tot uiting komen bij andere spelers die je tegenkomt, zowel onbekenden als mensen waar je mee samenspeelt.

Deze gebaren zul je kunnen vinden onder de d-pad van je controller en moeten bijdragen aan een positieve interactie die je als spelers onderling met elkaar hebt, echter dient het ook de spelers die niet vaak communiceren met anderen waardoor de ervaring van het online gamen voor niemand verpest wordt.

“make sure the social experience is one where if the players aren’t co-operating or communicating effectively it doesn’t ruin anyone’s experience,”

Butcher voegde daar aan toe dat in zijn opinie het shooter landschap de afgelopen jaren vaak negatief beïnvloed is door gamers die het online gamen voor anderen verpest hebben. Hij gaf dit niet letterlijk aan, maar waar je dan bijvoorbeeld aan kan denken zijn aan spelers die in het spel hun eigen plan te trekken en daar voordeel uithalen door bijvoorbeeld gebruik te maken van een glitch. Of het elkaar helpen om zo in rang te stijgen of nog erger, door een game te hacken.

“If you look back at online multiplayer gaming for the last ten years I think the dominant thread has been adolescent males shooting each other in the face and squatting on each other’s corpses. And that emerges from design decisions which… some of which were intentional, some of which were not, but the community gets attracted towards that, and that is popular to a lot of other people and so it kind of tends to exclude others.”

Volgens Butcher lagen hier ook vaak de keuzes van de ontwikkelaars aan ten grondslag om levels al dan niet expres op een bepaalde manier te ontwerpen waardoor gamers eigenlijk uitgenodigd werden om op een dergelijke manier te spelen waar ze eigenlijk niet voor bedoeld waren.

Hoe Bungie dit allemaal verder zal uitwerken laat zich nog even aanzien, maar wat in het interview duidelijk naar voren komt is dat de studio de gamers de middelen wilt geven om zo op een normale manier met elkaar om te gaan tijdens het doorkruisen van de online spelwereld.