Review Ratchet & Clank: A Crack In Time – In Tools of Destruction waren Ratchet en Clank nog lekker samen bezig, totdat Clank meegenomen werd op het einde van deze titel. Quest for Booty heeft ons iets dichterbij Clank gebracht, maar alsnog zijn de twee niet herenigd. Inmiddels is het tijd voor het laatste deel uit deze trilogie, namelijk Ratchet & Clank: A Crack In Time. Zal Ratchet eindelijk zijn lang verloren maat terugvinden? En belangrijker nog, is het zoeken van Clank wel vermakelijk? Dat lees je in deze review!

Het Verhaal

Naast dat Clank weg was, ga ik je niet vertellen hoe de eerste delen in deze franchise zijn verlopen. Daar hebben we bij het opstarten van de game namelijk Captain Quark voor. Captain Quark, de enige echte pantoffelheld, legt in een mooie video even uit wat er allemaal gebeurt is zodat alle nieuwe spelers het verhaal ook snappen. Nou wil ik niet zeggen dat Captain Quark nergens anders goed voor is, want naast het aan de man proberen te brengen van zijn nieuwe superhelden film is het een ongelooflijk humoristische angsthaas. Zo heeft hij de meest stoere praatjes en spannende verhalen maar zodra hij ook maar enige vorm van gevaar ziet rent hij weg met een snelheid die je niet voor mogelijk houdt. Naast alle stoere uitspraken is het dus best een vermakelijk typetje en dat is mooi want hij zal je praktisch het hele spel gezelschap houden.

Ronddwalen in je eentje is ook maar zo alleen, want Clank is natuurlijk nog steeds spoorloos. De gemene Dr. Nefarius heeft Clank gevangen genomen en wil hem gebruiken om bij ‘The Great Clock’ te komen. Deze klok staat in het midden van het universum, met een foutmarge van 50 meter, en hier regelen ze de tijd op elke planeet die er bestaat. Zo kun je vanaf deze klok de tijd stilzetten, doorspoelen en terugdraaien en dat is precies wat Dr. Nefarius wilt doen. Wie de macht over de tijd heeft, heeft de macht over alles zullen we maar zeggen.

Je hoort het al, we praten over het universum. In deze titel kun je namelijk in Aphelion, oftewel je ruimteschip springen en zo de strijd aangaan in de ruimte. Je zult van planeet tot planeet reizen en onderweg in de ruimte nog heel wat vijanden tegen komen. Niet alleen rondzwevende grote enemies, die je vereisen bijvoorbeeld 25 kleinere schepen af te maken waarna je hem pas aan kunt vallen, maar ook verschillende manen zitten vol bad guys. Met deze kleine planeten heeft Insomniac ook de meer hardcore speler gerust gesteld, want de uitdagingen die je hier krijgt zijn bepaald niet makkelijk. Leuk feit is wel dat deze manen niet verplicht zijn voor het verhaal, en je dus ook prima verder kunt zonder deze te doen. Wel mis je dan natuurlijk alle leuke extra’s die te vinden zijn op deze manen. Dit biedt natuurlijk al aardig wat replay waarde, maar dat is niks vergeleken bij de Replay Mode. Deze modus unlock je namelijk nadat je het spel voor het eerst hebt uitgespeeld, en dit biedt weer een hele nieuwe ervaring inclusief een veel moeilijkere baas om te verslaan. Dit uitspelen geeft je natuurlijk wel weer een unieke feature, namelijk het museum. Hier kun je letterlijk rondlopen in het kantoor van Insomniac Games, want die hebben ze helemaal nagemaakt.

Burrrrrrrrrp

Naast alle vermakelijke platform elementen die we verwachen van een Ratchet game zijn er ook genoeg verbeterde schiet-elementen. Zo heeft Ratchet weer een uniek arsenaal aan wapens, waaronder alle wapens die we gewend zijn. Zo kun je de enemies weer lekker laten swingen met de discobal, en kun je de constructo mijnen weer lekker upgraden. Alle constructo wapens kun je namelijk aanpassen, door bijvoorbeeld de schotkracht te vergroten of de kleur te veranderen. Een leuk toegevoegd detail, wat weer voor een klein beetje extra diepgang zorgt. Naast de wapens die we gewend zijn hebben we ook een aantal nieuwe speeltjes. Zo kun je bijvoorbeeld een raar levend wezen gebruiken als wapen want die laat boeren waar alle vijanden van achteruit zullen springen. De ontwikkelaar, Insomniac Games, weet dus lekker voort te borduren op het al bestaande maffe wapen arsenaal. Dit is natuurlijk ook één van de onderdelen waar fans van houden.

Hoe laat is het?

Zodra je wat verder in de game komt merk je dat het spel maar één ding centraal heeft staan: de tijd. Je zal op een gegeven moment plekken tegenkomen waar de tijd stil staat, door bijvoorbeeld een stille waterval of vogels die stil hangen in de lucht. Dit in eerste instantie rare concept pakt toch wel leuk uit, aangezien het een leuk element toevoegd aan het platform-gedeelte van de game. Zo kom je met Ratchet op plekken waar de tijd helemaal ‘kapot’ is, en deze continu vooruit en vervolgens weer achteruit gaat in een oneindige lus. Ratchet zou Ratchet niet zijn als hij hier geen gebruik van maakte. Zo kun je bijvoorbeeld op een platform springen die geëxplodeerd is, om op een hoger niveau te komen wanneer dit weer terug gedraaid wordt. Ratchet maakt dan wel leuk gebruik van deze tijdspelingen, maar Clank kan deze besturen. Dat is natuurlijk nog veel leuker om mee te spelen, want gedurende het hele spel zul je af en toe met Clank een paar missies tussendoor doen.

Meerdere clanks?!

De missies die je uitvoert met Clank zijn voornamelijk te bestempelen als: Puzzelen! Waar je met Ratchet af en toe een klein raadseltje op moet lossen, sta je met Clank voor lastigere uitdagingen. Zo heeft Clank namelijk time-grenades, oftewel granaten die de tijd tijdelijk vertragen. Hiermee kun je al een aantal moeilijkheden overbruggen, maar het word pas echt lastig als je gaat klonen. Clank zal zichzelf later namelijk moeten klonen om verschillende puzzels te halen. Denk hierbij aan simpele puzzels als op een knop moeten staan zodat de deur open gaat en er dan ook nog eens doorheen lopen. Dit doe je door met Clank een route te lopen, naar de knop om de deur te openen, en deze route op te slaan. Vervolgens draai je de tijd iets terug en zodra je oude Clank de deur open doet kan jij er snel doorheen rennen. Dit is een heel simpel voorbeeld, want later in het verhaal zal het echt heel moeilijk worden deze puzzels op te lossen.

Zo heb je puzzels waarbij je minimaal vier of vijf keer terug in de tijd moet om verschillende schakelaars te activeren of liften omhoog te sturen. Als laatste leuke tijd toevoeging kan clank met zijn mooie speciale tijd-staf dingen heel maken. In plaats van het kapot slaan van een lamp, kan je deze dus “heel slaan”. Het is dan ook Clank ze doel om de tijd op alle planeten te herstellen via The Great Clock. Een aardige klus die vanaf zijn ‘geboorte’ al voor hem weggelegd was.

Conclusie

Het spannende laatste deel uit de Ratchet & Clank franchise is zeker de moeite waard om te spelen, zowel voor nieuwe spelers als voor de trouwe fans. Het geweldige platformgevoel, gecombineerd met schiet en puzzel elementen is een ware traktatie. De Replay Mode en alle manen geven dusdanig veel speelplezier dat ik er niks anders van kan maken dan: Ratchet & Clank: A Crack In Time is voor elke gamer geschikt, zelfs voor de hardcore spelers.

Pluspunten:

  • Mooie pixar-style graphics
  • Oude vertrouwde gameplay + extra’s
  • Replay mode

Minpunten:

  • In een uur of 8 al uitgespeeld
  • Geen multiplayer