Gespeeld: Driveclub

Gespeeld: Driveclub – Naast Killzone: Shadow Fall van Guerrilla Games en Japan Studio´s Knack, is Driveclub de derde grote exclusieve titel die Sony lanceert samen met de PlayStation 4 eind november hier in Europa. De studio erachter, Evolution Studios, kennen we van de WRC titels, maar ze zijn de laatste jaren vooral bezig geweest met de MotorStorm serie. Zij kwamen tijdens de lancering van de PS3 met het eerste deel, wat meteen een nieuwe IP was. Driveclub is dat ook, en we konden op de Gamescom weer hands-on met de game, wat ons zeer goed beviel door de vooruitgang, die duidelijk opviel.

Benieuwd naar de vooruitgang

Op de E3 was daar onze eerste echte kennismaking met Driveclub en we waren niet geheel onder de indruk. Het gaf een beeld van wat de game ongeveer is, maar de gameplay voelde nog te licht aan en bevatte weinig gevoel van gewicht en controle bij de wagens. Er moest nog een hoop uitgebalanceerd worden en deze versie was dan ook nog erg vroeg. Om die reden keken we dan ook reikhalzend uit naar onze tweede hands-on, waar we graag wilden zien welke vooruitgang Evolution Studios had geboekt. Na de eerste bocht wisten we al zeker dat we niet teleurgesteld zouden weglopen.

Het kan zijn dat je de beelden vanaf de Gamescom al hebt gezien, maar we kregen een andere baan voor ons dan op de E3 – een bosrijke omgeving met hoge bergen vlakbij en een best uitdagende baan waarop het nodige hoogteverschil te vinden was. Net als in de E3 demo kregen we tijdens de hands-on drie rondes om op verschillende vlakken de beste te zijn. Opnieuw was het club tegen club en ieder met een eigen auto en met een aparte livery erop, met als doel zoveel mogelijk punten verzamelen. Hier moesten we wederom punten verdienen door het beste door een bocht te gaan, te driften en de hoogste snelheid te noteren.

Wagens voelen beter aan

Wat het meeste opviel was dat de game op de andere vlakken grote stappen vooruit had gemaakt. De wagens hadden voelbaar meer gewicht eraan en onderstuur en overstuur waren zeer duidelijk aanwezig. Beide wagens van de clubs voelden afwijkend van elkaar en hebben een eigen karakter. We hadden dan ook zeker het gevoel dat je echt met het rubber het asfalt raakt in plaats van dat je glijdt. En dat is nu net wat juist zo overheerste destijds op de E3. Het leek toen alsof we op ijs reden en nu hadden we echt een goede controle over de wagens. Daarnaast konden we hierdoor meer onszelf gaan pushen en echt voor de punten gaan.

We merkten qua gameplay dus al duidelijke verbeteringen, want naast dat het rijden ons meer aansprak waren de physics van de wagens ook vooruitgegaan. De vering reageert echt op je acties en hoewel het nog best arcade aanvoelde lijkt het wel een racer te worden die je niet gelijk onder de knie zal hebben. Het was namelijk soms best pittig en wij leerden per rondje meer over de baan en waar wat te winnen valt. Dit is ook echt iets wat herkenbaar is uit de vorige games van Evolution Studios. De banen bieden uitdaging en elke meter verkennen zorgt ervoor dat je net de rondetijd van een vriend kan verslaan.

Variatie door banen en aanpassingen

De competitie onderling zal van groot belang zijn in de game. Wat we in de vorige preview al aangaven was dat de clubs een essentieel onderdeel zijn van de sociale kant van Driveclub. Sluit je bij je vrienden aan en probeer clubs uit andere landen te vernederen, of ga onderling de strijd aan om te zien wie zich de koning van een bepaalde track mag noemen. Hoeveel tracks er in de uiteindelijke game zullen zitten is nog niet bekend, maar het lijkt erop dat er best wat variatie in zal zitten. Denk dan niet alleen aan de vormen van de banen, maar ook aan de locaties en omgevingen.

De variatie lijkt niet alleen in het uiterlijk van de game te zitten, maar ook lijken de makers diversiteit aan te bieden op het gebied van gameplay doordat je veel zaken kunt aanpassen en instellen. Zo kun je zelf een baan kiezen, wat niet heel bijzonder is, maar hierbij kun je ook het weertype kiezen, alsook het tijdstip wanneer de race wordt gereden. Daarnaast is het mogelijk om de tijd sneller te laten gaan dan normaal, zodat een race overdag eindigt in het donker. Tevens kun je ervoor kiezen of de lucht helemaal blauw of bewolkt is, waarna de game elke situatie opnieuw genereert, waardoor elke race qua weer en tijdomstandigheden uniek is.

Hoewel je veel kunt aanpassen om ervoor te zorgen dat elke race anders is, kun je helaas niet je auto uitbouwen met sideskirts of grotere spoilers. De wagens blijven altijd hetzelfde, maar je kunt wel de liveries zelf verzinnen en deze op jouw wagens plakken. Hierdoor kun je laten zien dat je bij een bepaalde club hoort. Schade lijkt voorlopig ook vrij beperkt te zijn tot wat krassen, zoals we zelf merkten tijdens onze hands-on. De game bevat echter allerlei gelicenseerde wagens en laat het nu net zo zijn dat autofabrikanten niet zo’n fan zijn van schade op hun wagens in games. Of dat nog verder uitgebreid gaat worden, is vooralsnog even afwachten.

Wat de automerken wel leuk gaan vinden, is hoe hun wagens gepresenteerd worden in Driveclub, want ze zagen er ontzettend gedetailleerd uit. Alles leek te kloppen en de cockpit view was gaaf. De makers willen bij elke wagen de sturen en dashboards zeer authentiek laten ogen en men lijkt daar zeker in te gaan slagen. Alle knopjes en lampjes zijn er en wat het toffe is, is vooral dat de actie of ook wel het racen gelijk een stuk intenser overkomt. Het is dan ook wat lastiger om je op de verschillende doelen te richten, maar het geeft het net wat meer snelheidsgevoel, terwijl dit al redelijk goed zat.

Voorlopige conclusie:

Deze tweede hands-on beviel ons prima en we hadden al erg veel plezier in het rijden, want de besturing is onder andere beter geworden. We hebben zelfs even een aantal rondes gereden door de motion sensor van de DualShock 4 te gebruiken en dat werkte aardig, maar het mist wel het accurate van de normale besturing. Verder voelde het over het algemeen qua gameplay veel fijner en beter aan dan bij onze eerdere hands-on. Daarnaast is ook het snelheidsgevoel goed aanwezig en de visuele voortgang was duidelijk merkbaar bij deze nieuwe demoversie, maar toch verwachten we nog iets meer van een next-gen game. Maar goed, Evolution Studios heeft nog wel eventjes de tijd. Het aspect waar de sociale kanten naar boven komen is iets wat veel potentie heeft en we blijven het ook erg tof vinden. Kortom, Driveclub gaat de goede kant op en het kan zomaar eens een heel goede en toffe launchtitel worden.

  1.    1860 XP
    elazzja's avatar

    Ik kreeg ook eerst geen wauw gevoel totdat ik een nachtrace van de laastste built zag. En wow. Dat zag er echt super uit met een audi R8. Ik ken weinig racegames op console die zo met weer en tijden bezig zijn. NFS Shift 2 probeerde het maar dat kwam niet zo goed uit.

  2.    2145 XP
    jimke1's avatar

    deze haal ik mij toch zeker gratis bij psplus in huis

  3.    3241 XP
    tyger1's avatar

    @jimke1: ik ook . 🙂

  4.    137 XP
    pimmetje-r's avatar

    Vond het filmpje laatst van die versnelde timelapse met ondergaande zon ook wel indrukwekkend worden. Die realtime belichting voegt wel echt wat toe!

  5. Anoniem -   
    86.86.57..xxx's avatar

    Haal deze game uiteraard gratis binnen via plus, maar vind de opzet nog niet heel duidelijk. Ben je nu echt Races op circuits aan het rijden of ben je alleen maar bezig per bocht / circuit sectie de meeste
    Punten te halen…

  6.    1063 XP
    SkySurprise's avatar

    Zo’n mooi spel, heelveel goede berichten over gelezen, ben benieuwd!