In actie gezien: inFAMOUS: Second Son – inFAMOUS: Second Son – Jezelf een superheld voelen wil iedereen wel eens; over gebouwen heen springen of zweven en met een keiharde klap neerkomen zodat vijanden de lucht in vliegen. Dit wist SuckerPunch al netjes neer te zetten in de eerste inFAMOUS delen samen met zeer strakke gameplay, maar in Second Son lijkt ontwikkelaar SuckerPunch dat naar een nog hoger niveau te brengen. Wij zagen de game voor een tweede keer in actie bij Sony op de Gamescom.

Delsin omarmt zijn gave

Het verhaal van inFAMOUS: Second Son speelt zich 7 jaar na de gebeurtenissen van inFAMOUS 2 af. In die game leek het leven voor conduits (mensen die speciale kunnen bezitten en gebruiken) tot een einde zijn gekomen, maar in Seattle zien we Delsin Rowe. Zoals je wellicht in gameplaybeelden en screenshots hebt gezien, is hij een nieuw personage dat zijn krachten eerder omarmt dan verafschuwt. Cole uit de vorige delen was daar toch anders in, al kwam dat doordat zijn krachten veel invloed hadden op de mensen om hem heen. Zijn krachten waren dus eerder een vloek voor hem.

Delsin komt toevalligerwijs aan zijn krachten doordat hij in aanraking komt met een conduit en zich bewust wordt van zijn speciale gave. Hij heeft misschien wel de beste die je kunt hebben, want naast rook kan hij ook allerlei krachten tot zich nemen. Hiervoor moet hij alleen maar in aanraking komen met een andere conduit en klaar is hij. In de laatste trailer die Sony toonde op de persconferentie voorafgaand aan de Gamescom was te zien hoe Delsin een kracht overneemt van een vrouw. Deze kracht is niet stroom, zoals het lijkt, maar neon. Hoe dit uit gaat pakken qua gameplay is nog de vraag, want men liet dit niet zien tijdens de presentatie die wij zagen.

Visueel maakt het wederom veel indruk

Wij kregen namelijk iets anders te zien en dat was het moment dat Delsin richting een controlepost loopt. Deze wordt beheerd door de DUP, wat staat voor Department of Unified Protection. Zij houden Seattle in de gaten en proberen de stad vrij te houden van Conduits. Bij de controlepost checkt men dus of iemand een conduit is of niet. Zodra Delsin de poortjes ervan benaderd, zien we niet alleen hoe een persoon wordt afgevoerd als conduit, maar ook hoeveel detail er in de game zit. Visueel is dit echt één van de meest veelbelovende titels voor de PS4.

SuckerPunch maakt gebruikt van touchpad en speaker

Allereerst zagen we hoe fraai de plassen water reageren op Delsin en de regendruppels, maar daarnaast zie je scheuren in afzettingen en het hoofdpersonage is zeer gedetailleerd in zijn gelaatsuitdrukkingen. We keken de eerste seconden onze ogen uit en dat terwijl we de game in juni ook al zagen. Naast dat de game visueel al indruk maakte, is SuckerPunch ook actief wat betreft het toepassen van nieuwe manieren om de game te besturen. Men liet namelijk zien hoe ze de touchpad gebruiken voor bepaalde situaties. Zo moet Delsin zijn hand bij de controlepost laten scannen.

Het scannen werkt zo dat je met je eigen vinger over het touchpad heen gaat en als ware leg je op die manier de vinger en hand van Delsin op de scanner. Natuurlijk gaat het alarm af, want Delsin is een conduit, en een confrontatie volgt. Later in de game zul je dit vaker moeten doen om bijvoorbeeld objecten omhoog te krijgen. Zo liet men zien hoe je met de hoofdpersoon een energiebron in een vrachtwagen blootstelt door met de linkerwijsvinger op de touchpad deze naar boven te halen en daar te houden.

Op dat moment moet je daar je vinger blijven houden, want haal je hem er af of word je geraakt door een vijand, dan zul je de actie opnieuw moeten uitvoeren. Naast dat men dus de touchpad gebruikt zal de speaker in de DualShock 4 tevens een rol gaan spelen. Zo hoorde we duidelijk het alarm van de controlepost er doorheen toen bleek dat Delsin een conduit was. Later zagen we Delsin een conversatie hebben via de radio met zijn broer, wat ook door de speaker ging. Wat dat betreft lijkt dit zeker geen gimmick te worden, maar echt onderdeel van de gameplay.

Voorlopige conclusie:

SuckerPunch liet inFAMOUS: Second Son kort zien om aan te geven waar men momenteel mee bezig is en wat ze willen bereiken. Ze vertelden dat ze opnieuw een game willen neerzetten waarbij je moeiteloos door de wereld kunt gaan door middel van makkelijk platformen en de krachten die je tot je beschikking hebt. We weten nu twee krachten, maar dat zullen er zeker meer zijn in het eindproduct. Deze kun je weer allemaal uitbreiden en verbeteren. Het verhaal van Delsin is verder nog wat wazig, maar men liet weten dat keuzes opnieuw van groot belang worden. Dit alles, samen met de nu al nette graphics, maken dit tot een game met zeer veel potentieel.