Gespeeld: Killzone: Shadow Fall – Multiplayer


Gespeeld: Killzone: Shadow Fall – Multiplayer- Het Amsterdamse Guerrilla Games heeft sinds het debuut van Killzone op de PlayStation 2 stug doorgewerkt aan de serie. Van de veelbelovende en geprerenderde video van Killzone 2 die als doel bedoeld was tot de realisatie van de game zelf en diens opvolger Killzone 3, welke in 2011 verscheen. Momenteel is men druk in de weer met Killzone: Shadow Fall, die later dit jaar als launchtitel moet verschijnen. Wij kregen voor het eerst de multiplayer te zien en konden er zelfs mee aan de slag. Onze eerste indruk? Wauw!

Opzet in de multiplayer is veranderd

Op de E3 in juni konden we met de singleplayer aan de slag, waardoor we al snel doorkregen dat Guerrilla Games het anders aanpakt met dit nieuwe deel. Niet alleen maar donkere gangen en een verwoeste wereld door de oorlog. Nee, meer kleur en diversiteit. Daarbij is de singleplayer niet meer zo lineair opgezet als vorige delen, maar heb je meer vrijheid . Een aardige verandering dus, maar dit beperkt zich niet tot dit segment van de shooter, want de multiplayer is ook veranderd. Met veranderingen bedoelen wij echter verbeteringen zo op het eerste oog.

Voor we zelfs met onze eigen handen de DualShock 4 mochten oppakken en konden knallen, was daar eerst een korte presentatie van game director Steven Ter Heide. Hij legde het concept van de Warzones uit, wat neerkomt op volledige aanpasbare multiplayer matches. Je kunt letterlijk van alles bepalen en zo een wedstrijd opzetten zoals jij het wilt. Het is niet heel nieuw dat je kunt bepalen welke maps en klasses er gebruikt worden, maar je kunt nu van alles instellen tot wat je moet doen en wat er gebruikt kan worden door de teams. Zo kun je dus een match krijgen met één klasse die alleen maar met een pistool loopt en weinig uitrusting.

Pas van alles aan

De klasses zijn overigens niet onbekend alleen zijn deze teruggebracht naar drie: assault, scout, en support. Elke klasse heeft vele eigenschappen uiteenlopen tot reviven en het plaatsen van turrets. Zo kun je in Warzones er voor kiezen dat alleen de scout klasse welkom is. Verder kun je bepalen welke wapens en abilities (later meer over) er gebruikt kunnen worden zodat je een match kunt hebben waar alleen submachinegeweren in voorkomen. Of pas het aantal levens per persoon aan in een ronde. Kortom, er valt van alles aan te passen en stel dat je jouw Warzone wilt delen, dan kan dit gewoon. Je publiceert hem in de game zelf en zo kunnen andere spelers dit gebruiken.

De combinaties lijken niet eindeloos te zijn, waardoor elke custom match zoals je het ook kunt noemen op een gegeven moment wel gespeeld zijn. Guerrilla Games is echter van plan om na de release nieuwe maps uit te brengen en dat helemaal gratis. De game zelf zal geleverd worden met tien maps, maar dit aantal zal dus oplopen. Hiermee probeert men de ervaring fris te houden en de kans bestaat dat ze zullen inspelen op wat spelers doen met de Warzones. Deze kun je trouwens een eigen naam geven. Op die manier word het wat persoonlijker.

Alle wapens gelijk beschikbaar en 1500 uitdagingen

Guerrilla Games heeft voor de multiplayer een motto in gedachten, namelijk dat je er zo in kunt stappen, maar dat het niet te makkelijk mag worden. Een voorbeeld hiervan is dat alle wapens, granaten en abilities vanaf het eerste moment beschikbaar zijn. Je hebt dus gelijk een groot arsenaal aan wapens voor je neus in tegenstelling tot de voorgaande delen waar je door te levelen wapens vrij speelden. Wellicht denk je wel dat je er nu minder motivatie is om te spelen, maar het zit zo dat wapens attachments hebben welke niet gelijk te gebruiken zijn.

Je kunt de wapens namelijk aanpassen door een betere scope er op te plaatsen of een frontgrip en meer. Deze speel je vrij door een variatie van uitdagingen te doen, waar er 1500 van zijn. Hierdoor wil het team achter de game ervoor zorgen dat spelers meer samen spelen in teamverband, dan solo. Uitdagingen zullen hier ook op aangepast zijn, maar ook op de klasses. Elke klasse heeft zo zijn eigen uitdagingen, waardoor spelers zich kunnen specialiseren. Door je op één klasse te richten kun je veel daarvoor uitspelen en deze helemaal je eigen maken.

Over je eigen maken gesproken: je zult ook aanpassingen vrij kunnen spelen van de drones. In de singleplayer heet dit The Owl, maar in de multiplayer is het een drone die bij je blijft zolang deze niet wordt neergeschoten. Deze brengt abilities met zich mee, zoals het verlammen van een vijand als deze dichtbij komt. Uiteindelijk kun je door de vele uitdagingen deze drone upgraden en ook een andere kleur geven qua licht wat die uitstraalt. Naast dat je de drone beter kunt maken, geldt dit wederom voor de turret van de engineer wat we al eerder zagen in de serie.

Gameplay vlotter en meer opties qua wapens

Goed, laten we even over gaan op wat we hebben gespeeld, want dat willen jullie ook weten. We speelden een Warzone van de studio zelf genaamd Tactical Combat waarin wij één punt moesten verdedigen. Het was vooral bedoeld om ons kennis te laten maken met de vele nieuwe en zeer gave wapens. Eerst even een loadout en zelfs een Honor kiezen. Dit is een soort van perk, die je bijvoorbeeld sneller laat rennen of dat je meer beschermd zal zijn tegen granaten. Het leuke hieraan is dat je, voordat jeeen potje begint, er eentje kunt selecteren, maar zodra je een aantal potjes achter hebt gespeeld, je door de verdiende punten er meer kunt selecteren. De volhouder wordt beloond.

Nou, na de Honor gekozen te hebben was het gelijk over tot de actie was zich afspeelde op de map The Park. De meer kleurrijke stijl was gelijk zichtbaar, maar ook het grafische geweld. De game zag er iets minder uit als wat we van de singleplayer hebben gespeeld, maar desondanks nog zeer fraai. Wat meteen opviel tijdens het kiezen van een loadout is dat de game boordevol nieuwe wapens zit zoals eerder gezegd. Elk wapen voelt fris aan in tegenstelling tot Killzone 3 waar niet heel veel nieuwe wapens in zitten. De nieuwe wapens hadden weinig terugslag, maar wel voelbaar gewicht. Dit is iets wat de studio nog gaat balanceren.

Naast de frisheid op het gebied van de wapens speelde de game al zeer vlot. Je merkt nog wel dat er wat gewicht aan zit, maar het schiet gewoon sneller en de actie lijkt dan ook wat meer intens. De game voelde sowieso wat drukker aan door alle grafische effecten van de drone´s en effecten van de wapens. De Dualshock 4 lijkt verder echt gemaakt voor deze game. Niet heel gek aangezien Sony Guerrilla Games nauw heeft betrokken bij de ontwikkeling van de controller. Het richten gaat vloeiend en accuraat en de triggers zijn zeer responsief.Qua gameplay gaat het dus al zeker de goede kant op en degene die Killzone in het verleden online hebben gespeeld snappen vlug wat ze moeten doen.

Melee is nog hetzelfde door op R3 te drukken en zo staken we een aantal keer ons mes in het hoofd van een Helghast. Dit blijft mooi, net zoals de notificatie (de tjing) als je iemand afmaakt. De grote veranderingen zitten dus in de aanpasbare matches, wapens maar ook kleinere dingen. Zo is het reviven anders, want dit gaat via de drone, welke je op afstand ergens op af kunt sturen en iemand dan kan herstellen. Het risico is wel dat deze kapotgeschoten kan worden waardoor je hem kwijt bent totdat je sterft. Het achter elkaar vlug van een afstandje teamgenoten reviven is er dus niet meer bij.

Voorlopige conclusie:

De eerste kennismaking met de multiplayer van Killzone: Shadow Fall was te kort, maar krachtig. De reden hiervoor is dat er zoveel nieuw is en er een groot aantal veranderingen heeft plaats gevonden. Dat is in positieve zin tot nu toe, want we stonden met een grote glimlach op van onze stoel. Guerrilla Games heeft ogenschijnlijk niet zomaar een multiplayer gemaakt voor het nieuwe deel, maar gekeken naar wat beter kon in vergelijking met vorige delen en wat mogelijk is met de PS4. Visueel oogde het al sterk met veel details en de gameplay is net wat sneller, maar geeft nu al zoveel voldoening. Het bevat gave en intense actie en lijkt ook nog eens diepgang te bevatten door de vele opties. Wij krijgen in ieder geval steeds meer vertrouwen in deze spectaculaire FPS van eigen bodem en we durven hem wel aan: dit gaat één van de beste launchtitels worden.

  1.    3242 XP
    tyger1's avatar

    Leuk om te lezen .

  2.    1488 XP
    lilrobbie22's avatar

    multiplayer van KZ SF lijkt me echt vet! Kunnen de gamescom bezoekers eigenlijk ook KZ spelen?

  3.    1687 XP
    peyj's avatar

    Ik lees positieve veranderingen :).

  4.    24 XP
    dutchhero's avatar

    kz3 was voor mij de beste mp shooter van de ps3, toen ik de beelden zag werd ik ook enthousiast. Van de sp echter niet

  5.    1024 XP
    chris65's avatar

    Ik hoop dat dit warzones gaan werken en misschien dat mijn volgende vergelijk niet helemaal op gaat. In BF3 wordt ik namelijk helemaal gestoord van mensen die allerlei restricties opleggen zoals, geen shotgun, geen c4, geen sniping, etc. Zit je net lekker in een potje, wordt je gekickt omdat je iets in de ogen van de beheerder verkeerd hebt gedaan.
    Nogmaals mijn hoop dat dit in Killzone beter wordt geregeld.

  6.    440 XP
    Scholtenbrau's avatar

    *hebbe hebbe hebbe hebbe hebbe* Of laat dit in ieder geval speelbaar zijn op FirstLook.

  7. Anoniem -   
    85.158.139..xxx's avatar

    @lilrobbie22: uiteraard… je moet er alleen een hele lange wachtrij voor over hebben 😉

  8. Anoniem -   
    84.107.99..xxx's avatar

    Hoop toch niet dat het als cod gaat spelen, want dat speelt voor mij echt als een goedkope lowbudget arcade game.
    Heb me dan ook meer vermaakt met Killzone dan welke cod dan ook.

  9. crew Redacteur -    763 XP
    Larssonio's avatar

    Wellicht maar weer eens een Killzone game aanschaffen dan 🙂 zo te lezen verdiend deze reeks wel weer een kans 🙂

  10. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    Killzone zuigt ik speel liever op me sega genesis

  11.    6601 XP
    Flaming_Kaiser's avatar

    @Naam…: Goed onderbouwd. 😛

  12. Anoniem -   
    Naam…'s avatar

    @Naam…: wat doe je dan op dit forum?

  13. Anoniem -   
    coristus's avatar

    @Naam…:
    Beter zoek je een vriendin die dat doet voor je… en … wat doe je hier?

  14.    183 XP
    Jackal's avatar

    Het kan aan mij liggen, maar volgens mij kon je bij de mp van KZ2 ook al het een en ander aanpassen. Ik snap nog steeds niet dat ze daar met KZ3 vanaf gestapt zijn. Het is dus volgens mij niet nieuw, zoals in het artikel gesuggereerd wordt.

    Correct me if I’m wrong.

  15. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @Jackal: Wat nieuws is dat het veel diepgaander is dan een paar scopes per wapen.

  16.    183 XP
    Jackal's avatar

    @Faunus: In dit artikel wordt gesproken van het feit dat jezelf kan bepalen welke maps er gespeeld worden en met welke klasses er wel niet gespeeld mag worden in de game die je hebt aangemaakt. Volgens mij kon dit in KZ2 ook al (misschien in mindere mate). Ik heb het niet gehad over scopes en wapens. Misschien dat je in KZ2 inderdaad alleen wapens kon uitsluiten, maar dat weet ik niet helemaal zeker (heb KZ2 niet verkocht en kan het dus niet nakijken.)

  17. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @Jackal: Ik heb het nog even gecheckt, maar in Killzone 2 waren custom matches niet mogelijk, maar ik Killzone 3 wel. Echter was dit met de patch 1.07 en dit waren matches buiten de rank om. Dit zat dus niet standaard bij de game zelf, maar later geïntroduceerd. Killzone: Shadow Fall heeft het wel gelijk, maar dan nog eens veel uitgebreider in opties. Ik pas de tekst er even op aan.