Call of Duty: Ghosts – Uitgebreide multiplayer analyse – deel 1 – Op 14 augustus om 19:30 was het zover, de onthulling van de Call of Duty: Ghosts multiplayer. Black Ops 2 ligt inmiddels geruime tijd in de winkels nu en de volgende Call of Duty staat alweer voor de deur voor zowel current- als next-gen. De algehele perceptie is dat de games van Infinity Ward net wat beter zijn dan die van Treyarch en de verwachtingen rondom de multiplayer onthulling waren dan zeer hooggespannen. Ook ik als diehard Call of Duty fan keek uit naar de livestream en heb deze vervolgens met veel plezier bekeken. Na afloop was ik behoorlijk verrast met wat Mark Rubin ons allemaal liet zien. In de korte tijd werd zoveel bekendgemaakt dat het niet voor iedereen even snel te volgen was. In een driedelig artikel bekijken alle nieuwe features één voor één en we beginnen nu met de nieuwe ‘Create a Class’ opties, de perks, wapens en het prestigen.

Create a Class? Create a Squad!

Create a Class zoals we dat kennen van de voorgaande delen in de Modern Warfare serie bestaat eigenlijk niet meer. Infinity Ward zag genoeg potentie in het systeem van de nu gespeelde Call of Duty game Black Ops 2 en heeft dit zelf ook gebruikt met de daarbij behorende aanpassingen. Het zal dus eveneens werken met het punten systeem waardoor spelers zelf de mogelijkheid hebben om hun punten toe te wijzen aan waar zij hun voorkeur voor hebben. In Black Ops 2 heb je tien punten in totaal te besteden per class. Wat het aantal in Ghosts is, is voorlopig nog onbekend en daar kunnen we weinig over melden op dit moment, maar het systeem werkt dus met punten gelijk aan Black Ops 2. Toch is dit niet helemaal hetzelfde, want bij Black Ops 2 is het zo dat je voor elk geselecteerd item een punt moet inleveren. Dit zal bij Ghosts niet het geval zijn. Hier besteed je je punten aan je eerste en tweede wapen, je lethal en tactical equipment en je perks. Attachments en killstreaks zijn puntloos.

Het zogeheten Create a Class bestaat eigenlijk niet meer in Ghosts. Betekent dat dat je met al vastgestelde classes moet spelen? Nee, dit is niet het geval. In Ghosts heet het voortaan ‘Create a Squad’ of ‘Create a Soldier’. Waar de nadruk zeker op ligt bij Infinity Ward is de speler zoveel mogelijk keuzes geven en dit is ook terug te zien in Ghosts. Wellicht herinner je de optie uit de eerste Black Ops nog dat je allerlei kleuren op je gezicht kon smeren, wel dit keert ook terug, maar dat is niet alles. Het nieuwe systeem van classes maken bestaat uit tien soldaten. Elke soldaat kan je customizen. Denk hierbij aan het gezicht, de kleding, het uiterlijk en zelfs het geslacht. Ja ja, er wordt ook gedacht aan de vrouwelijke gamers onder ons die liever als een vrouw het slagveld op gaan. In de presentatie werd verteld dat er maar liefst 20.000 combinaties mogelijk zijn om je soldaat te pimpen. Kortom, Infinity Ward overspoelt de fans met een zo’n groot mogelijk aantal aan mogelijke combinaties.

Perks

Wat we ook tegenkwamen tijdens de presentatie was een lijstje van perks. Hoe deze werken in de nieuwe Call of Duty verschilt toch wel ten opzichte van alle voorgaande delen. Waar bij Black Ops 2 een perk gewoon één punt kost, is dat bij Ghosts niet het geval. Aan de hand van het lijstje dat we hebben gezien en wat Mark Rubin vertelde kunnen we concluderen dat er ook ‘duurdere’ perks zijn. Sommige perks in het lijstje zijn twee, drie of zelfs vijf punten waard. Je kunt dus je punten besteden zoals jij dat precies wilt. Wil je gewoon graag veel perks hebben? Dan kan je er bijvoorbeeld zes selecteren met allemaal een waarde van één. Heb je liever de wat duurdere perks die hoogstwaarschijnlijk efficiënter zijn? Geen probleem, kies bijvoorbeeld een perk van vijf en dan nog twee met een waarde van één.

Niet alleen de perks en hun waarde vielen op, maar ook de enorme hoeveelheid perks die de game bevat. De meeste Call of Duty games hebben vaak de volgende structuur, je hebt perk categorie één, twee en drie. Meestal bestaan deze categorieën allemaal uit ongeveer vijf à zes perks. Tijdens de presentatie zagen we er echter een stuk meer dan normaal gesproken het geval is. Wat we zagen waren 30 perks en allemaal onderverdeeld in verschillende categorieën. Zo zagen we bijvoorbeeld de categorieën Speed, Stealth, Awareness en Elite. In totaal waren er zeven categorieën met daarin vijf perks.

Wapens

Voordat de perks en de Create a Class werden getoond, liet men kort een lijstje zien met daarop allemaal afbeeldingen van wapens. Mark Rubin vertelde tijdens het laten zien van de afbeelding dat er meer dan 30 wapens nieuw zijn in Ghosts. Een flink aantal als je het mij vraagt, aangezien dat meer dan de helft van het aantal is dat Black Ops 2 er op dit moment heeft. Het lijkt er hiermee op dat Infinity Ward meer wil innoveren op dat vlak en dat is zeker positief. Meestal is het wel duidelijk waar de wapen classes meestal uit bestaan, want vaak zijn dit: AR, SMG, LMG, Shotguns en Sniper Rifles. In Ghosts komt hier een nieuwe klasse bij, namelijk de Marksman Rifles.

De Marksman Rifles zijn een mix tussen semi automatische Assault en Sniper Rifles. In deze klasse heb je de keuze als speler om het als één van de twee te gebruiken. Je kunt er een Red Dot Sight op zetten en dan heb je een krachtig semi automatische Assault Rifle. Schiet je liever door een vizier? Zet er een vizier op en schiet je vijand aan flarden op grote afstanden. Ook in deze klasse zien we terug hoeveel moeite Infinity Ward doet om de speler volop keuze te geven. Iets wat ook nog nieuw is voor snipers en waar je waarschijnlijk wel aan zult moeten wennen, is het feit dat je nu ook de achtergrond ziet als je door je vizier op je doelwit mikt. Bij alle vorige Call of Duty games zoomde je in met een snipergeweer en zag je enkel wat je door het vizier zag. Het zwarte vlak wat je vizier omringde, is verdwenen en je zult dus niet compleet gedesoriënteerd zijn als je op je vijand mikt door de scope. Voor de sluipschutters onder ons; je hebt nu nog veel meer kans om meerdere vijanden tegelijk op te merken als je door je vizier kijkt.

Prestigen

Wat tot slot natuurlijk niet mag ontbreken in elke Call of Duty is het prestigen van je level. Veel spelers maken hier gebruik van, al is het natuurlijk niet verplicht en kan je ook gewoon bij je 1e prestige blijven. Maar zoals het woord al zegt, je krijgt er meer aanzien mee (tenzij je het natuurlijk gehackt hebt, zoals velen in Black Ops 2). Prestigen in Ghosts is in zekere zin nog hetzelfde, maar wat nu wel anders is, is dat je nu niet gewoon tien keer kan prestigen. In het nieuwe Create a Class systeem beschik je over tien classes of beter gezegd, tien Soldiers. Elke soldaat heeft zijn eigen wapen en set-up en je kunt met elke soldaat één keer prestigen. Of het uiteindelijk meerdere prestiges worden door middel van een patch of update, dat moet nog blijken. In Modern Warfare 3 zagen we dit wel terug, want daar kon je uiteindelijk 20 keer prestigen.

Keer later vandaag terug voor het tweede deel van de uitgebreide Call of Duty: Ghosts multiplayer analyse naar aanleiding van de onthulling van afgelopen week.