Call of Duty: Ghosts – Uitgebreide multiplayer analyse – deel 2


Call of Duty: Ghosts – Uitgebreide multiplayer analyse – deel 2 – In het eerste deel van de uitgebreide Call of Duty: Ghosts multiplayer analyse bekeken we de Create a Class opties, de perks, wapens en het prestigen. In het tweede deel gaan we op andere zaken in en dit zijn de nieuwe animaties, de audio en de dynamische elementen in de maps die je in de multiplayer zult aantreffen.

Glijden, klimmen en leunen

Een zeer opvallend moment in de onthullende multiplayer trailer was dat je nieuwe bewegingen kunt uitvoeren. In de Black Ops delen had je de bekende snoekduik naar de grond waar je soms net je leven nog mee kon redden. Infinity Ward gaat een stap verder en doet eigenlijk het tegenovergestelde. Waar Treyarch de snoekduik voor ontsnappingen gebruikte zal Infinity Ward de zogenaamde ‘kneeslide’ introduceren als een boost om je gewonde vijand achter na te glijden. In de trailer zagen we meerdere malen voorbij komen dat de speler even op zijn knieën doorgleed om zo vervolgens de vijand te kunnen verrassen. Een nieuwe feature die waarschijnlijk veel gebruikt gaat worden door de spelers die graag van snelle actie en weinig stilzitten houden.

Een andere feature die ook onder nieuwe animaties valt, is het nieuwe ‘mantle’ systeem. In het Nederlands staat het beter bekend als het klimmen over objecten. In de trailer zagen we dat je voortaan niet meer tijdens het klimmen volledig weerloos bent tegen een vijand die je precies op dat moment ziet. Althans, het wegvallen van de weerloosheid is bij lage objecten het geval. Hoe het bij ladders en hogere muren zit werd niet getoond. Maar waar het op neerkomt is dat je je met één hand afzet over een laag muurtje of een ander object, maar hierbij in je andere hand wel je wapen nog vast hebt. Je kunt dan vanuit de heup schieten, waardoor je niet helemaal kansloos bent tegen vijanden tijdens het klimmen.

Tot slot heeft Infinity Ward een feature erin verwerkt wat ons verdacht veel aan Killzone deed denken. Het zogeheten ‘contextual leaning’ werd in de trailer geïntroduceerd en dit houdt simpelweg in dat je achter voorwerpen dekking kunt zoeken en daar op kan leunen. Sta je bijvoorbeeld tegen een muur aan en wil je even links om het hoekje kijken? Dat kan vanaf nu in Ghosts zonder dat je je dekking prijsgeeft. In de trailer zagen we dat dit voornamelijk bij muren het geval is. Of dit ook bij horizontale voorwerpen mogelijk is, is nog even afwachten. Maar dat zullen we uiteraard snel genoeg weten met de details die binnenkort zullen komen. Op de Gamescom is de game immers speelbaar.

Location based sound en tactical audio

Vele nieuwe features en toevoegingen kregen een korte video tijdens de presentatie en daarin werd verteld wat er nieuw was. Zo kwam ook audio aan de beurt en wat daar allemaal aan veranderd is. De meest duidelijke verandering dat naar voren kwam was dat het geluid van wapens niet allemaal hetzelfde klinken op elke locatie. Zo kregen we een korte demonstratie van een sniper rifle die eerst in een grote loods schoot en een hele andere echo had dan toen met hetzelfde geweer in een klein kamertje geschoten werd. Een vrij vanzelfsprekende toevoeging hoewel het een beetje raar is dat dit nu pas zijn opwachting maakt in een Call of Duty game, maar goed, beter laat dan nooit.

Een andere audio feature die vooral erg relevant is voor gamers die graag in competitieverband spelen is de zogenaamde ‘tactical audio’. Wat betekent dit precies? Bij de vorige games in de franchise hoorde je spelers iets zeggen als ze een granaat gooide of als een vijand bij jouw granaat in de buurt was. Dit was vaak zoiets als; ‘grenade out!’ of ‘watch out, grenade!’. Dit principe is naar een nieuw niveau getild, want jouw soldaat gaat nu tactische informatie roepen als hij een vijand spot. Als deze vijand bijvoorbeeld bij een herkenbaar punt komt en jij ziet dat, zal jouw soldaat roepen dat die vijand zich bij die locatie bevindt. De meeste spelers zullen hier misschien niet op reageren, maar voor de MLG (Major League Gaming) en GB (Game Battles) spelers onder ons is dit zeker handig. Zo kan je je team voortaan niet alleen steunen via je headset, maar je soldaat werkt zelf ook mee. Een erg interessante vernieuwing die zeker welkom is, vooral voor de pro spelers onder ons.

Levelution?

Call of Duty is nooit echt een franchise geweest waarin we dynamische maps aantroffen. Hiermee bedoelen we dat gebouwen, muren en nog meer niet kapot te krijgen waren in de maps. Iets wat de concurrent DICE met de Battlefield serie wel heeft en wat ook in Battlefield 4 naar ongekende hoogte wordt gebracht door de mogelijkheid om flats met de grond gelijk te maken. Infinity Ward heeft blijkbaar goed gekeken naar hoe DICE het doet in Battlefield en ze introduceren in Ghosts ook een soort ‘levelution’, wat overigens de eerste Call of Duty game wordt met enige vorm van dergelijke destructie. Het is nog niet zo uitgebreid als in Battlefield 4, maar het is in ieder geval een goed begin.

Wat houdt het nou precies in? Heel simpel. Als jij bijvoorbeeld met een raketwerper op een dynamisch voorwerp schiet of hier bijvoorbeeld C4 op plakt, dan zal de omgeving bij impact hierop reageren. Denk aan muren, lantaarnpalen en meer die instorten, uit elkaar vliegen en meer. Leuk detail is bijvoorbeeld dat als een lantaarnpaal omvalt en precies op een vijand terecht komt, dat deze dit weleens met de dood moet bekopen. Een ander voorbeeld wat we zagen was een tankstation die op een groepje vijanden stortte omdat er op de pompen geschoten werd. Ook kan je je zicht uitbreiden mocht je dat nodig achtten. Staat er een muur in de weg? Geen probleem. Gooi er een explosief tegenaan en er ontstaat een gat waardoor je nog stuk verder kunt kijken.

Tot zover het tweede deel van onze uitgebreide multiplayer analyse. Morgenochtend publiceren we het derde deel waarin we gaan kijken naar de multiplayer modi, de mobiele app en meer.

Volgende Call of Duty is mogelijk toch Ghosts 2
Gepubliceerd op 29 Feb, 2016 om 12:47
Komende week dubbel XP in Call of Duty: Black Ops 2 en Ghosts
Gepubliceerd op 26 Okt, 2014 om 15:50
DLC Special: Call of Duty: Ghosts  – Nemesis
Gepubliceerd op 10 Sep, 2014 om 10:20
De Nemesis-DLC voor Call of Duty: Ghosts krijgt een releasedatum voor de PS3 en PS4
Gepubliceerd op 22 Aug, 2014 om 10:18
  1. Anoniem -   
    195.241.167.xxx's avatar

    ik moet zeggen dat call of duty ghost heel veel van battlefield 3 heeft afgekeken !
    je kan wel zien dat battlefield 4 veel verder is !

  2.    308 XP
    Outlawz's avatar

    Ja maar BF = slow en meer realistischer en COD = fast en actie! Omdat gebouwen instorten heeft niks met verder te maken. In cod is het zinloos om alles met de grond gelijk te maken omdat in een potje teamdeath dat niks meer overblijft gezien de grote van de maps. In bf zijn het lange uitgerekte maps waar je de heledag moet lopen en daar maakt niet echt uit of er een gebouw instort. Dus zoals ze het nu aanpakken in COD is goed!

  3. crew Redacteur -    380 XP
    Ezio Auditore da Firenze's avatar

    @Outlawz:
    Ben het met je eens. Beide games kunnen wel Levolution hebben, maar dat maakt die games nog niet hetzelfde.

    Ik ben erg blij dat ze de stap gezet hebben, want dynamische mappen zijn een stuk leuker imo.

  4.    183 XP
    KramerYouri's avatar

    Ik vind het ook niet erg dat de omgeving niet veranderd gedurende het spel. Mijn wapen is de omgeving uit je hoofd kennen zodat je de tegenstander kan misleiden.

  5. Anoniem -   
    84.28.202.xxx's avatar

    @ redactie,

    Jullie zijn vergeten dat het kniven ook veranderd is. Kijk maar eens naar de video van squads in jullie deel drie analyse.

    ARD