De PlayStation Vita doet het ondanks toppers als Uncharted: Golden Abyss en het binnenkort te verschijnen Killzone: Mercenary niet al te goed momenteel. Dat zou binnenkort met de release van de PlayStation 4 moeten veranderen, aangezien we onder andere op de Gamescom reeds interessante cross-play opties te zien kregen voor de handheld. En wat blijkt nu? Stiekem was dat altijd al het plan.

Wie zich afvroeg waarom Sony nog niet aan de alarmbel was gaan hangen toen wereldwijd massa’s Vita’s stof begonnen te rapen, krijgt nu een bevredigend antwoord. Ondanks eerdere berichten van het tegendeel, is de Vita nooit ontwikkeld met de PlayStation 3 in het achterhoofd. Dat hadden we eigenlijk zelf wel kunnen afleiden uit het acute gebrek aan titels met cross-play opties tussen Vita en PS3, maar nu is het dus officieel.

In een interview met NowGamer heeft Fergal Gara aangegeven dat de Vita ontworpen werd met de PlayStation 4 in het achterhoofd, maar dat ze dit om logische redenen tot dusver nog niet mochten vermelden. Verwacht dus veel meer bruikbare opties nu de “grote broer” van de Vita er eindelijk aankomt en we dan meteen ook Sony’s handheld in al zijn glorie zullen mogen aanschouwen. Wordt vervolgd.

“The thing we couldn’t really explain when the Vita came out was that it was really designed to be a sister device for the PS4, and work far more in sync with it, for obvious reasons.”

“So while there are some exciting cross-play features between the Vita and PS3, they’re fewer and further between, and not as easy to develop.”

“Whereas with the PS4 there really is able to be much more integrated design, making it that much easier to bring together.”