Bij Avalanche Studios weten ze duidelijk hoe ze hun game in een goed daglicht moeten zetten. Dat ze daarbij alle trucs uit het standaard handboek der ontwikkelaarsclichés bovenhalen, zien we voorlopig nog door de vingers. Tenslotte is er nog steeds bijzonder weinig bekend over de Mad Max game waar Avalanche aan werkt.

Nu weten we dus dat de titel niet gebaseerd is op de binnenkort te verschijnen bioscoopfilm en tevens dat de ontwikkelaars vooral een game wilde maken die ze zelf ook willen spelen. Mooi – tien op tien voor het verkoopspraatje, een nipte onvoldoende voor originaliteit. Al is het een goede zaak dat de game niet vast hangt aan de film.

Avalanche Studios mag uiteraard elementen uit Mad Max zijn avonturen op het witte doek gebruiken, maar wil eventuele verplichtingen om een bepaald plot trouw te blijven zoveel mogelijk vermijden. Filmgames zijn om die reden juist vaak een enorme teleurstelling en Mad Max zou te allen tijde een ander pad moeten bewandelen.

We laten game designer Emil Kraftling, de man die de bovenstaande uitspraken uit zijn mouw (lees: het handboek) toverde, even zelf aan het woord:

“We aren’t limited as such by the contents of the [new] movie. But we are able to use whatever contents of the movie that ties well into the games.”

“It is a standalone experience. From the get go that’s how we wanted it, because movie tie-in games tend to be quite bad, and we really want to be wary of heading there. We wanted to create the game with a game experience as the primary focus, and we want core gamers to be able to enjoy this game. We want to enjoy the game ourselves. We want to make a game that we want to play.”