Enige tijd na de lancering van de PlayStation Vita bleek dat het platform niet al te succesvol was in de verkopen. Het gebrek aan een continue stroom aan games is één van de redenen hiervoor geweest, maar wat ook een belangrijke rol speelt is de relatief hoge prijs.

Vorige week op de Gamescom kondigde Sony een prijsverlaging aan en dat is ongeveer anderhalf jaar na de release. Dat is qua tijdspanne niet al te gek, maar gezien de handheld het slecht doet in de verkopen is het een logische vraag waarom Sony de handheld niet veel eerder in prijs heeft laten zakken.

Dit werd Shuhei Yoshida van Sony gevraagd door IGN en Yoshida had hier vanuit een marketing oogpunt een vrij logische verklaring voor.

Ja, Sony wist dat de prijs hoog lag en dat de software stroom niet al te soepel ging, maar ze hebben expres gewacht. De prijsverlaging in Japan begin dit jaar was tijdelijk en het moment daar was naar aanleiding van verschillende interessante releases voor de Japanse markt.

Met veel interessante games maak je een platform aantrekkelijker door de prijs (tijdelijk) te laten zakken. Dat was in Japan destijds het moment om dit te doen, maar voor de Westerse markt lag dat anders.

“When we talk about people who have not purchased PS Vita, the price of the hardware and the games availability are number 1, 2 reasons. So we kind of waited. The February timing for the Japan price drop was timed because we knew many great games were coming out in Japan in that [February to March timeframe].”

Dit najaar ziet er met Killzone: Mercenary, Tearaway en de nodige indie games interessant uit en doordat er de komende maanden interessante games uitkomen is het ook interessanter om nu pas de prijs te verlagen, want op deze manier is een consument sneller gemotiveerd om een platform te halen.

Het is eigenlijk simpel. Als je als consument interesse hebt in een bepaalde game, maar het platform is duur, dan wacht je liever tot deze in prijs zakt. Als deze net voordat de game in kwestie uitkomt in prijs omlaag gaat dan is de stap om de handheld aan te schaffen sneller gemaakt. Goed, dat is het ongeveer het denkwerk en de timing achter deze beslissing. Of het ook gaat werken is een tweede, maar daar komen we in de komende maanden vanzelf achter.

Een ander punt is natuurlijk dat de PlayStation 4 er aan zit te komen en de PlayStation Vita werkt goed samen met dat platform. Met een prijsverlaging nu voor de PlayStation Vita en de PlayStation 4 die over drie maanden verschijnt zou het in theorie nog meer consumenten moeten overhalen om tot aanschaf over te gaan.

“So we wanted to provide both the content (games) and the price drop, and we looked at the games coming out now, almost every week great indie games are coming. And we have Killzones or Tearaways and other games from third parties coming for this holiday. So we thought this is the right time to do [the price drop], and because PS Vita works really well with PS4, so I think it helps as we prepare for the launch of the PS4 to get more PS Vitas out there.”