Dat titels als Killzone: Shadow Fall, Knack en Driveclub uitgebreider zijn qua gameplay, qua speelwereld en de lat hoger leggen op technisch vlak in vergelijking met de huidige generatie consoles viel direct op tijdens de hands-on die we met deze titels hadden op zowel de E3 als op de Gamescom.
Een interessante vraag is echter wanneer ontwikkelaars nu eigenlijk in staat zijn om de volledige kracht van de PS4 te gaan gebruiken. Dit vanuit het perspectief zo efficiënt mogelijk ontwikkelen voor het platform. Hier heeft Mark Cerny in een interview met de website Polygon meer duidelijkheid over gegeven.
Tijdens dit interview wat plaatsvond tijdens afgelopen Gamescom gaf Cerny aan dat het team – verantwoordelijk voor het ontwerp van de hardware – tijdens de ontwikkeling hiervan zichzelf als doel had gesteld om een console te ontwerpen die qua technische prestaties zowel de ontwikkelaars als de consumenten versteld zou doen staan. Dat de lat uiteindelijk zeer hoog is gelegd blijkt wel uit onderstaande uitspraak;
“We set our target at 10 times the PlayStation 3’s performance, because that’s what we felt we needed to achieve in order to differentiate the titles.”
“When I did pitches to developers about the hardware, I talked about what I call the Akihabara test. Akihabara is a electronics district in Tokyo, it’s just full of stores where you can buy just about anything you plug into a wall socket. I knew that at some point, there’d be out on the sidewalk a PlayStation 3 and PlayStation 4, and they might even be showing the same game, and the PlayStation 4 had to be powerful enough that when people walked by, they had to look at the PlayStation 4 and say, ‘Wow, I have to have that.'”
Cerny voegde er verder nog aan toe dat hij het kan begrijpen dat sommige gamers teleurgesteld zijn dat het grafische verschil tussen de launchtitels op de PS4 en die van de huidige generatie consoles niet zo groot is. Dat verschil was beter te merken ten tijde van de overgang van de PS2 naar de PS3. Hierdoor is het logisch dat de verwachtingen van gamers nog steeds onverminderd hoog zijn, maar daar komt wel nog bij dat launchgames nooit de volledige capaciteit van een nieuwe console gebruiken. Dit simpelweg doordat de hardware ook voor ontwikkelaars nieuw is.
Kortom, ontwikkelaars zullen momenteel nog niet de optimale kracht van de PS4 benutten, maar Cerny bevestigde wel dat het voor ontwikkelaars geen enkele moeite kost om de architectuur te begrijpen. Dit komt doordat deze ontwikkeld is naar de structuur van een krachtige PC met oneindig veel geheugen. Het is dus een kwestie van tijd voordat ontwikkelaars dit volledig onder de knie hebben, dit zal naar verwachting in het derde of vierde levensjaar van de PS4 zijn, aldus Cerny.
“It’s a supercharged PC architecture, so you can use it as if it were a PC with unified memory. Much of what we’re seeing with the launch titles is that usage; it’s very, very quick to get up to speed if that’s how you use it. But at the same time, then you’re not taking advantage of all the customization that we did in the GPU. I think that really will play into the graphical quality and the level of interaction in the worlds in, say, year three or year four of the console.”
Zie mijn next gen tekst. Dat is bij elke console zo….
Marketing!!! Anders verkopen ze minder games. Alsof we nu nog games van 2007 graphics willen..
Ik lees nergens dat hij zegt dat ze de kracht pas volledig benutten in de 3e of 4ejaar..
@Naam…:
Release= launch games/cross games(bv ps3 haze)
2 jaar later tegen de slim….= standaard ps4 waardige games(bv bioshock 1)
Nog eens een paar jaar later= hoge waardige ps4 games( bv hitman absolution)
Einde leven cyclus alles uit de kan….(bv borderlands 2, GTA V[elke dev zijn beste power in deze machine pushen…])
NOTE: Sony games werken volgens mij altijd al op wat meer kracht…omdat de deze ‘moeten verkopen voor de console aan te schaffen…
It’s all about Marketing.
Ze hadden allang een i12 kunnen bouwen maar daar hebben ze niks aan..
Het is ook allemaal vrij logisch, titels zoals the last of us putten de ps3 helemaal uit omdat de next gen voor de deur staat, zo’n spel hadden ze nooit in het 4e of 5e levensjaar van de ps3 gemaakt.
Enige game wat voor mij echt next gen definieert is Killzone.
Ik kan mij nog goed herinneren dat ik nog kei hard aan het Donkey Kongen en Mario Karten was op de Super Nintendo en dat een vriendje mij uitlachte dat ik die ‘blokkerige’ games nog speelde. Hij had net een Playstation gekregen. De overgang van Playstation naar Playstation 2 was gelijk al duidelijk. Tevens van de Ps2 naar Ps3.
De verschillen worden nu echter zo marginaal dat je het, zeker bij de launch games niet direct zal zien. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik verwacht wel meer mogelijkheden. Een voorbeeld nemen we Infamous, waarbij gebouwen die je sloopt bij latere terugkomst nog steeds gesloopt zijn. Meer drukte, meer detail. Maar wellicht zal ook dat pas na een x aantal jaar echt volledig benut worden.
@R*forever:
Je geeft een reactie op iemand maar wat een vaag verhaal
@Naam…:
Ik lees hierboven trouwens wel “naar verwachting 3e en 4e levensjaar”
Ik zeg altijd 😉
We zullen wel zien als de tijd daar is BTW ik denk dat ze ieder jaar betere games gaan maken kijk ps3 nu .
Topgames !!! 🙂
lijkt me idd dat de ontwikkelaars beter met de ps4 kunnen werken na verloop van tijd en miss heeft sony nog iets van de ps4 afgeschermd dat later benut gaat worden.
@R*forever:
Beetje gek dat gta grafisch beter is dan bioshock dat is volgens mij eerder andersom.
Je moet stoppen met het denken dat je alles beter weet dan de rest en je praat alsof je daar werkt en alle ins en outs weet. Ik kan je vertellen dat de meeste mensen hier net zoveel weten als jij weet
@Esromeron:
Mooi geschreven.
Ik denk dat er ook steeds snellere/betere games komen.
Mischien wel per jaar, dat het zo snel gaat. 🙂
Over een paar jaar lachen we dat we Watchdogs mooi vonden die ook gewoon op de PS3 uitkwam.
Ik denk dat het ongetwijfeld allemaal mooier zal gaan worden tzt..
Maar het verschil in graphics zal echt niet veel mooier meer worden. Dit omdat het steeds meer tijd zal kosten om dingen nog gedetailleerder te tonen.
Waar wel vooruitgang geboekt gaat worden is de gameplay. Er zullen veel complexere dingen mogelijk zijn zoals bewegende levels die interactief meedraaien etc omdat dit rekenkracht kost en nu altijd gedaan wordt met cgi.
Maar goed we gaan mooie tijden tegemoed. Ik heb er zin an
Dit zijn alleen maar praatjes.
jammer dat Mark Cerny ze eigen nu al moet verdedigen. Omdat een battlefield 4 niet op 60 frames en 1080p loopt dat geld ook voor andere games. Hoe lang konden ontwikkelaars met een AMD dev kit aan de gang wie weet waren ze 2 jaar geleden nog met nvidia+ibm power cpu. Op E3 2013 weet iedereen dat er 8 gig in de ps4 zou komen. Nog weet niemand hoeveel x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores en gigabyte de ontwikkelaars mogen gebruiken ik denk dat ze de ps4 op 70% hebben gezet en naar verloop van de tijd ze de begrenzer er af halen.
ik zeg, SHUT UP AND TAKE MY MONEY
@R*forever:
jij snapt hem vriend. marketing is de key van deze hele kwestie. Ze kunnen beter rustig aan doen komende 7 jaar dan gelijk al hun innovaties uitgeven. Money ze willen money.
@Naam…:
Idioot eerste klas? Het gaat hem niet over graphics alleen…
@84.13.184..xxx:
Merci, toch nog ene met verstand 😛
het heeft niks te maken met de ps4. want die is krachtig genoeg.
het heeft ook een beetje temaken met hoeveel tijd en details je in een game wilt, en kunt stoppen. om een game te maken op de ps3 heb je al minimaal 3 jaar en 150 man nodig om een beetje game af te leveren. en de ps4 is 10x krachtiger! waar haal je alle mankracht en het geld vandaag de dag dan midden in een crisis nog vandaan?
ook al is het ontwerpen op de ps4 veel gemakkelijker, het was op de ps3 al geen bakken met winst meer boeken voor developers en uitgevers. afgezien van een paar uitblinkers dan. en hoeveel game developers zijn er wel niet failliet gegaan afgelopen tijd?
daarbij vergeten we ook nog dat de ps2 niet geupdate kon worden. terwijl er aan de ps3 en xbox360 geschaafd kon blijven worden!
we moeten ook het feit even meenemen dat we voornamelijk weer shooters zien op de next gen consoles. killzone, battlefield, COD. herkenbare clichés van t huidige tijdperk! het is dus duidelijk ook wel een beetje: Been here, Done that!
op de ps2 had je niet echt 1 game genre dat zo overheerste als dat de huidige shooters nu doen.