We weten natuurlijk dat er elk jaar van Call of Duty een nieuw deel uitkomt waarbij Treyarch de ontwikkeling de ene keer voor zijn rekening neemt en Infinity Ward dat de andere keer doet, zoals ook dit jaar.

Nu was de vraag aan Patrick Bach, executive producer van Battlefield 4, of DICE nu ook elk jaar met een Battlefield deel gaat komen. Dit gaat echter niet gebeuren, ook niet nu er een gat is ontstaan doordat er voorlopig geen nieuwe Medal of Honor meer uitgebracht zal worden.

In een interview met Videogamer gaf Patrick Bach aan dat door het invoeren van Battlefield Premium het voor de fans mogelijk is om gedurende een lange periode van Battlefield te blijven genieten. Daarnaast is DICE niet in staat om jaarlijks een nieuw deel te produceren.

“I think the core Battlefield idea that we’re working on at DICE is… We can’t build a game at DICE every year,”

“You saw with Battlefield 3, for instance, it’s not that there’s not an urge for more Battlefield. We [had] 18 months worth of Battlefield [through Premium] and people want more things during that time. Now it’s been almost two years and people feel like they are continuously playing – we still have huge amounts of players playing Battlefield 3.”

“So I think in general, people apparently want Battlefield all year round.”

Volgens Bach heeft men er bij DICE al wel eens over nagedacht om van Battlefield een serie te maken die qua opzet een beetje te vergelijken valt met een MMO of iets van een free-to-play game, maar of dat de juiste manier is…

“Maybe it [could] … [That’s] something that we’ve actually started noticing as well. Maybe it’s a really smart thing to do; maybe it’s the completely wrong thing to do. We can see that some games are actually doing it already, like MMOs. You have some free-to-play games [that] continue on the same platform.”

Verder gaf hij nog aan dat het nu in Battlefield 4 echt mogelijk is om de gamer een nieuwe ervaring te bieden, ook al zal de game misschien hetzelfde ogen en niet direct nieuw aanvoelen. Men wil bij DICE niet enkel op basis van alleen de naam Battlefield games verkopen, maar echt de grenzen opzoeken om waar mogelijk de serie echt te vernieuwen.