Gespeeld: Watch_Dogs – Watch_Dogs is een titel die al sinds de aankondiging vorig jaar op de E3 persconferentie van Ubisoft door velen op de voet wordt gevolgd. Het concept achter de game is interessant en kan veel bieden in verband met de gameplay. Op de Gamescom was er voor ons een eerste mogelijkheid om hands-on te gaan met de game en die kans lieten we natuurlijk niet liggen. Lees onze eerste hands-on ervaring met de game hier.

Een tijd waarin informatie de sleutel kan zijn

In deze tijd kunnen we het leven zonder onze smartphone bijna niet voorstellen. Voor sommigen is het zelfs moeilijk om niet constant te kijken of er nieuws is, er een update op Facebook is geplaatst of iemand een tweet heeft gedropt op Twitter. De informatie is zo toegankelijk tegenwoordig dat de drang om alles te willen weten en op de hoogte te willen blijven enorm groot is. Alleen is er ook een andere kant van de medaille en dat is dat jouw informatie gemakkelijk door iedereen te vinden is. Informatie kan macht zijn en dat is één van de speerpunten in het verhaal van Watch_Dogs. Hoe het verhaal rondom Aiden Pierce in elkaar steekt weten we nog niet, want Ubisoft doet daar bewust nog wat mysterieus over.

Op de E3 zagen we wel heel even iets van het verhaal wanneer we een personage genaamd T-Bone de revue zagen passeren. Daar werden wij echter niets wijzer van en toen we het aan een ontwikkelaar van de game vroegen, hield hij zijn lippen stijf op elkaar. Het is wel duidelijk dat hacken zeer belangrijk is en dat de rode draad in het verhaal om dit gegeven draait, evenals om de informatie waartoe je de beschikking krijgt met je smartphone en andere tools. Het hacken is overigens niet onbeperkt, zoals we merkten in onze hands-on, net als de Focus Mode. Onderaan in beeld zagen we namelijk een batterij die aangeeft hoeveel je nog kunt hacken.

Nadruk ligt op hacken en slim zijn

Voordat we erop los konden hacken, kregen we eerst even de basis van de gameplay te zien en uitgelegd. Je kunt met Aiden gewoon rustig door de stad lopen, maar zodra je jouw wapen tevoorschijn haalt, zullen inwoners van Chicago hierop gaan reageren. Het is namelijk niet normaal dat iemand zomaar met een pistool of geweer over straat loopt. Onze missie tijdens onze korte hands-on was het hacken van een CToS station in een buitenwijk van de stad. Hier zul je creatief moeten zijn en gebruik moeten maken van de camera’s in de buurt. Als je deze hackt, krijg je namelijk meer overzicht over wat je kunt doen en waar je heen kunt.

We klommen na wat onderzoekwerk over een hek heen en dachten zo wel ongezien het station te kunnen hacken. Niets was minder waar, want een bewaker zag ons en we waren even vergeten dat we ons pistool niet onder onze jas hadden gestopt. We moesten als Aiden gelijk overschakelen naar actie en als snel lag de bewaker dood op de grond. Je kunt de game wel spelen als een shooter, maar we merken op dat je beter wat voorzichtiger kunt doen en het meer bij het hacken moet houden. Je kunt overigens wel cover zoeken achter objecten en zo een shoot-out overleven, maar je maakt het jezelf hier wel lastiger mee.

Het schieten werkte trouwens al erg fijn en accuraat. Met R2 schiet je en richten (inzoomen op doel) doe je met L2, in combinatie met de rechter analoge stick. Wil je net wat beter richten, dan kun je Focus Mode activeren door de rechter analoge stick in te drukken. Alles gaat dan trager en zo kun je gemakkelijk een kogel door iemands hoofd jagen. De Focus Mode is eigenlijk meer bedoeld voor de momenten waarop je in je auto probeert te ontsnappen aan de politie. Het is namelijk zo dat het hacken tijdens het autorijden een stuk lastiger is.

Focus Mode is er om je te helpen

Je rijdt namelijk op hoge snelheid en dan kun je niet even snel stoplichten hacken om een verkeerschaos te veroorzaken of blokkades omhoog te halen op een kruispunt. Nee, want het rijden en hacken gaat vlug, zo vlug zelfs dat we een paar keer zelf tegen de blokkades aan knalden. Door de Focus Mode te activeren, kun je in slow-motion hacken, om vervolgens net op tijd de blokkades te missen, terwijl de agenten achter je erop knallen. Daarnaast kun je de Focus Mode ook gebruiken om banden van wagens kapot te schieten en zo bevat de game nog wel meer van dit soort mogelijkheden. Het is wat onrealistisch, maar wel erg leuk en handig in bepaalde situaties.

Over het rijden gesproken, sommigen van jullie vonden het er een beetje log uitzien, maar wees gerust, want het zit goed. We hebben in een paar verschillende auto’s kunnen rijden en je merkt duidelijk verschil tussen een dikke Amerikaanse bak en een kleine Japanse auto. Het gewicht is anders, maar het rijdt allemaal erg prettig. Het rijden werkt dus net als het schieten prima, maar er waren wel wat zaken die nog niet heel goed werkten, zoals de animaties. Daar waren best nog wat vage bugs bij te zien, zoals een persoon die we net uit een auto trokken, waarna deze vervolgens even meereed door als het ware op de deur te gaan zitten.

Het zijn van die kleine details die nog gladgestreken moeten worden, maar verder voelde de game al vrij solide aan. Het hacken werkt gemakkelijk en het bewegen gaat een beetje zoals in Assassin’s Creed. Aiden Pierce kan misschien niet zo klimmen als de personages uit die games, maar wel gemakkelijk over de motorkappen van auto’s glijden of over andere lage objecten, om in bijna één vlotte beweging iemand met zijn stok neer te slaan. Dit is een takedown waar er verschillende van zijn in de game. Zo heb je er ook eentje waarbij hij iemand met zijn voet naar de grond werkt, om vervolgens met één schot in het hoofd die persoon uit te schakelen. Dit gaat allemaal erg vloeiend en is vooral erg tof om te zien.

Kat-en-muis via tweede scherm

Op de E3 was Ubisoft al zeer actief met een tweede scherm, zoals met een tablet. Voor Watch_Dogs heeft men een geinig kat en muis spel bedacht waarmee je kunt inbreken in iemand zijn game. Hiervoor hoef je niet eens de volwaardige game in huis te hebben. Stel, je ziet een vriend of vriendin op het PSN en hij of zij is Watch_Dogs aan het spelen. Dan start je de bijbehorende (gratis) app op via een iOS of Android apparaat en daag je die bekende uit. Als die de uitdaging aanneemt, begint het kat en muis spel. De speler in Watch_Dogs loopt met Aiden rond, terwijl jij als politiehelikopter boven Chicago vliegt.

Allereerst moet je Aiden zien te vinden door te scannen en als je hem eenmaal hebt gevonden, dan begint de uitdaging echt. Aiden moet nu zo vlug mogelijk naar verschillende locaties lopen of rijden. Dat laatste is wel de beste optie, aangezien de andere persoon de politie op hem af stuurt. Het bedienen van de helikopter gaat zeer simpel en van bovenaf kun je zien waar de andere speler naartoe gaat. Zo kun je vooruit werken en stoplichten en blokkades activeren, maar ook riooldeksels omhoog laten komen die de wagen waarin Aiden rijdt flink kunnen beschadigen.

Zo moet je dus van bovenaf voorkomen dat hij of zij de uitdaging voltooid. Het is maar een simpel spel, maar heel erg vermakelijk zoals we zelf merkten. We waren constant aan het kijken naar wat de speler op het scherm deed en wat wij konden doen. We zagen zo het effect van onze acties en het lijkt ons erg leuk om later, als Watch_Dogs verkrijgbaar is, even een vriend(in) te plagen met dit spel. Het is trouwens ook de bedoeling dat je later van alles kunt aanpassen zodat de variatie erin blijft. Scores die beide spelers behalen belanden uiteindelijk op leaderboards. Of er nog beloningen aan vast zitten is nog niet bekend.

Voorlopige conclusie:

De eerste echte hands-on, al was deze wat kort en moesten we helaas de controller delen met andere journalisten, stemde ons tevreden. Qua gameplay leek het op basis van eerdere beelden erg tof om te ervaren en nu weten we ook dat dat effectief zo is. De gameplay werkt meer dan prima op wat vage animaties en kleine foutjes na, maar dat zal de komende tijd nog wel gepolijst worden. De Focus Mode is een goed hulpmiddel voor bij het hacken, maar toch vraag ik mijzelf persoonlijk af hoelang de opzet boeiend blijft. Het verhaal zal daar wellicht wel bij gaan helpen. Verder zag de game er al aardig uit, maar het heeft zeker nog wel wat arbeid nodig om echt next-gen te ogen. Het kat-en-muis spel was leuk om te spelen en als concept erg geinig. Dat kan in de toekomst nog wel groter worden. Watch_Dogs blijft sowieso een titel waar ik erg naar uitkijk en ik kan niet wachten om meer te spelen.