Gespeeld: Watch_Dogs


Gespeeld: Watch_Dogs – Watch_Dogs is een titel die al sinds de aankondiging vorig jaar op de E3 persconferentie van Ubisoft door velen op de voet wordt gevolgd. Het concept achter de game is interessant en kan veel bieden in verband met de gameplay. Op de Gamescom was er voor ons een eerste mogelijkheid om hands-on te gaan met de game en die kans lieten we natuurlijk niet liggen. Lees onze eerste hands-on ervaring met de game hier.

Een tijd waarin informatie de sleutel kan zijn

In deze tijd kunnen we het leven zonder onze smartphone bijna niet voorstellen. Voor sommigen is het zelfs moeilijk om niet constant te kijken of er nieuws is, er een update op Facebook is geplaatst of iemand een tweet heeft gedropt op Twitter. De informatie is zo toegankelijk tegenwoordig dat de drang om alles te willen weten en op de hoogte te willen blijven enorm groot is. Alleen is er ook een andere kant van de medaille en dat is dat jouw informatie gemakkelijk door iedereen te vinden is. Informatie kan macht zijn en dat is één van de speerpunten in het verhaal van Watch_Dogs. Hoe het verhaal rondom Aiden Pierce in elkaar steekt weten we nog niet, want Ubisoft doet daar bewust nog wat mysterieus over.

Op de E3 zagen we wel heel even iets van het verhaal wanneer we een personage genaamd T-Bone de revue zagen passeren. Daar werden wij echter niets wijzer van en toen we het aan een ontwikkelaar van de game vroegen, hield hij zijn lippen stijf op elkaar. Het is wel duidelijk dat hacken zeer belangrijk is en dat de rode draad in het verhaal om dit gegeven draait, evenals om de informatie waartoe je de beschikking krijgt met je smartphone en andere tools. Het hacken is overigens niet onbeperkt, zoals we merkten in onze hands-on, net als de Focus Mode. Onderaan in beeld zagen we namelijk een batterij die aangeeft hoeveel je nog kunt hacken.

Nadruk ligt op hacken en slim zijn

Voordat we erop los konden hacken, kregen we eerst even de basis van de gameplay te zien en uitgelegd. Je kunt met Aiden gewoon rustig door de stad lopen, maar zodra je jouw wapen tevoorschijn haalt, zullen inwoners van Chicago hierop gaan reageren. Het is namelijk niet normaal dat iemand zomaar met een pistool of geweer over straat loopt. Onze missie tijdens onze korte hands-on was het hacken van een CToS station in een buitenwijk van de stad. Hier zul je creatief moeten zijn en gebruik moeten maken van de camera’s in de buurt. Als je deze hackt, krijg je namelijk meer overzicht over wat je kunt doen en waar je heen kunt.

We klommen na wat onderzoekwerk over een hek heen en dachten zo wel ongezien het station te kunnen hacken. Niets was minder waar, want een bewaker zag ons en we waren even vergeten dat we ons pistool niet onder onze jas hadden gestopt. We moesten als Aiden gelijk overschakelen naar actie en als snel lag de bewaker dood op de grond. Je kunt de game wel spelen als een shooter, maar we merken op dat je beter wat voorzichtiger kunt doen en het meer bij het hacken moet houden. Je kunt overigens wel cover zoeken achter objecten en zo een shoot-out overleven, maar je maakt het jezelf hier wel lastiger mee.

Het schieten werkte trouwens al erg fijn en accuraat. Met R2 schiet je en richten (inzoomen op doel) doe je met L2, in combinatie met de rechter analoge stick. Wil je net wat beter richten, dan kun je Focus Mode activeren door de rechter analoge stick in te drukken. Alles gaat dan trager en zo kun je gemakkelijk een kogel door iemands hoofd jagen. De Focus Mode is eigenlijk meer bedoeld voor de momenten waarop je in je auto probeert te ontsnappen aan de politie. Het is namelijk zo dat het hacken tijdens het autorijden een stuk lastiger is.

Focus Mode is er om je te helpen

Je rijdt namelijk op hoge snelheid en dan kun je niet even snel stoplichten hacken om een verkeerschaos te veroorzaken of blokkades omhoog te halen op een kruispunt. Nee, want het rijden en hacken gaat vlug, zo vlug zelfs dat we een paar keer zelf tegen de blokkades aan knalden. Door de Focus Mode te activeren, kun je in slow-motion hacken, om vervolgens net op tijd de blokkades te missen, terwijl de agenten achter je erop knallen. Daarnaast kun je de Focus Mode ook gebruiken om banden van wagens kapot te schieten en zo bevat de game nog wel meer van dit soort mogelijkheden. Het is wat onrealistisch, maar wel erg leuk en handig in bepaalde situaties.

Over het rijden gesproken, sommigen van jullie vonden het er een beetje log uitzien, maar wees gerust, want het zit goed. We hebben in een paar verschillende auto’s kunnen rijden en je merkt duidelijk verschil tussen een dikke Amerikaanse bak en een kleine Japanse auto. Het gewicht is anders, maar het rijdt allemaal erg prettig. Het rijden werkt dus net als het schieten prima, maar er waren wel wat zaken die nog niet heel goed werkten, zoals de animaties. Daar waren best nog wat vage bugs bij te zien, zoals een persoon die we net uit een auto trokken, waarna deze vervolgens even meereed door als het ware op de deur te gaan zitten.

Het zijn van die kleine details die nog gladgestreken moeten worden, maar verder voelde de game al vrij solide aan. Het hacken werkt gemakkelijk en het bewegen gaat een beetje zoals in Assassin’s Creed. Aiden Pierce kan misschien niet zo klimmen als de personages uit die games, maar wel gemakkelijk over de motorkappen van auto’s glijden of over andere lage objecten, om in bijna één vlotte beweging iemand met zijn stok neer te slaan. Dit is een takedown waar er verschillende van zijn in de game. Zo heb je er ook eentje waarbij hij iemand met zijn voet naar de grond werkt, om vervolgens met één schot in het hoofd die persoon uit te schakelen. Dit gaat allemaal erg vloeiend en is vooral erg tof om te zien.

Kat-en-muis via tweede scherm

Op de E3 was Ubisoft al zeer actief met een tweede scherm, zoals met een tablet. Voor Watch_Dogs heeft men een geinig kat en muis spel bedacht waarmee je kunt inbreken in iemand zijn game. Hiervoor hoef je niet eens de volwaardige game in huis te hebben. Stel, je ziet een vriend of vriendin op het PSN en hij of zij is Watch_Dogs aan het spelen. Dan start je de bijbehorende (gratis) app op via een iOS of Android apparaat en daag je die bekende uit. Als die de uitdaging aanneemt, begint het kat en muis spel. De speler in Watch_Dogs loopt met Aiden rond, terwijl jij als politiehelikopter boven Chicago vliegt.

Allereerst moet je Aiden zien te vinden door te scannen en als je hem eenmaal hebt gevonden, dan begint de uitdaging echt. Aiden moet nu zo vlug mogelijk naar verschillende locaties lopen of rijden. Dat laatste is wel de beste optie, aangezien de andere persoon de politie op hem af stuurt. Het bedienen van de helikopter gaat zeer simpel en van bovenaf kun je zien waar de andere speler naartoe gaat. Zo kun je vooruit werken en stoplichten en blokkades activeren, maar ook riooldeksels omhoog laten komen die de wagen waarin Aiden rijdt flink kunnen beschadigen.

Zo moet je dus van bovenaf voorkomen dat hij of zij de uitdaging voltooid. Het is maar een simpel spel, maar heel erg vermakelijk zoals we zelf merkten. We waren constant aan het kijken naar wat de speler op het scherm deed en wat wij konden doen. We zagen zo het effect van onze acties en het lijkt ons erg leuk om later, als Watch_Dogs verkrijgbaar is, even een vriend(in) te plagen met dit spel. Het is trouwens ook de bedoeling dat je later van alles kunt aanpassen zodat de variatie erin blijft. Scores die beide spelers behalen belanden uiteindelijk op leaderboards. Of er nog beloningen aan vast zitten is nog niet bekend.

Voorlopige conclusie:

De eerste echte hands-on, al was deze wat kort en moesten we helaas de controller delen met andere journalisten, stemde ons tevreden. Qua gameplay leek het op basis van eerdere beelden erg tof om te ervaren en nu weten we ook dat dat effectief zo is. De gameplay werkt meer dan prima op wat vage animaties en kleine foutjes na, maar dat zal de komende tijd nog wel gepolijst worden. De Focus Mode is een goed hulpmiddel voor bij het hacken, maar toch vraag ik mijzelf persoonlijk af hoelang de opzet boeiend blijft. Het verhaal zal daar wellicht wel bij gaan helpen. Verder zag de game er al aardig uit, maar het heeft zeker nog wel wat arbeid nodig om echt next-gen te ogen. Het kat-en-muis spel was leuk om te spelen en als concept erg geinig. Dat kan in de toekomst nog wel groter worden. Watch_Dogs blijft sowieso een titel waar ik erg naar uitkijk en ik kan niet wachten om meer te spelen.

  1.    226 XP
    arian's avatar

    Op current of next gen gespeeld? Hoe zag het er grafisch uit?

  2. Anoniem -   
    80.56.146.xxx's avatar

    Ik zou wel graag willen weten hoe groot de map is

  3.    42 XP
    delix17's avatar

    Ik kan niet wachten om het op mijn ps 4 te spelen

  4.    1121 XP
    digitalj8's avatar

    @80.56.146.xxx:
    Ja, idd dat vraag ik me ook af?

  5. Anoniem -   
    86.87.122..xxx's avatar

    lijkt me wel leuk opzich, maar niet super. Ik ga straks eerst toch voor GTA5 en deze laat ik voorlopig liggen.

  6.    228 XP
    Equinox_BE's avatar

    Ik denk dat deze game echt geweldig wordt!

  7.    1061 XP
    megafire777's avatar

    awesome kon ik hem maar aanraken:(

  8. Anoniem -   
    86.89.150..xxx's avatar

    Ik snap Even iets niet.. Als je de singleplayer speelt kan je dan opeens gehackt worden door een andere real speler???

  9. Anoniem -   
    86.84.217..xxx's avatar

    @80.56.146.xxx: Iemand die de complete map gezien had gokte op 75% van de map van GTA IV

  10. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @arian: Als je goed de conclusie leest kun je er uitmaken dat ik de PS4 versie heb gespeeld. Deze heeft nog wat arbeid nodig om echt next-gen te ogen. 😉

  11.    226 XP
    arian's avatar

    @Faunus: oja thanks, die hadk niet gelezen :p

  12. Anoniem -   
    46.129.40..xxx's avatar

    echt te mooi voor worden! kijk naar de manier hoe aiden pierce loopt

  13. Anoniem -   
    46.129.40..xxx's avatar

    games van 2013 : GTA 5 – watch dogs – battlefield 4 – infamous 3 second son – call of duty GHOST – IK KAN GVD NIET WACHTEN!

  14. Anoniem -   
    46.129.40..xxx's avatar

    En ohja : tom clancys THE DIVISION in 2014

  15.    135 XP
    Jordydeknecht078's avatar

    Ik twijfel nog een beetje, maar denk dat het komt omdat ik GTA V veel beter vindt.. of niet..

    Ik weet het niet..

  16. crew Redacteur -    1842 XP
    Faunus's avatar

    @46.129.40..xxx: inFAMOUS: Second Son komt volgend jaar in februari. En je vergeet Killzone: Shadow Fall. Ik durf hem wel aan: dat gaat de beste launchgame voor de PS4 worden. 🙂

  17.    1812 XP
    R*forever's avatar

    Ik hoop nog altijd op GTA FEELING.. Ik heb echt geen zin om gedesynchroniseerd te worden door een onschuldige flik of burger aan te vallen 😛

  18.    136 XP
    Hoonhorst's avatar

    Klinkt vet, alleen door geldgebrek kan ik deze game missen!

  19.    74 XP
    FearsomeUnicornKiller's avatar

    Ik heb de game weliswaar gepreordered, maar ik ben nog steeds skeptisch als de pest over deze game, terwijl iedereen er om staat te juichen.

    Er zijn een paar dingen die ik graag over deze game zou willen weten:

    – Is Watch_Dogs een open wereld game met exact hetzelfde concept als Assassin’s Creed? want het is mij al duidelijk dat de game met zijn open wereld ook werkt op het principe, verover een gebied en het gaat bloeien met mogelijkheden, net zoals bijv. in de AC Brotherhood, de Borgia Towers die je moest veroveren alvorens je handelingen kon doen.
    Dit zou voor mij een afknapper zijn om de game day one te halen, niets meer dan een AC deel met een hyper modern jasje. (lame dus, niks origineels) en ja AC4 is alweer gepreordered, inbefore reacties met ‘dan speel je die game toch’, doe ik toch al.

    – Hoe divers is de game. Sure je kan hacken, maar als et enkel, wegpaaltjes uit de grond doen komen is, ATM’s hacken, huizen bekijken en kutten met stoplichten en blackouts, is de game wel erg beperkt.
    De angst voor dat de game groter lijkt dan dat het is, komt mededankzij het feit dat het ook op de huidige generatie consoles uitkomt. Want qua gameplay mogelijkheden lijkt mij dat beide games vrijwel identiek moeten zijn en heb je eigenlijk geen argument meer om de game next gen te verklaren, afgezien van de graphics, wat ik geen argument vind (als je bijv. naar Killzone kijkt).

    – hoe erg wordt je bij je handje gehouden bij missions? Ik was al zeer opgelucht bij het horen dat het free-roaming aspect net zo vrij is als dat bij GTA, maar hoe zit het met de missies? Kan je bepaalde missies op verschillende manieren voltooien of is het prescripted als fuck?

    Een ander iets wat mij nog steeds onduidelijk is, niet enkel bij Watch_Dogs maar bij alle next-gen titels. Hoe zit dat met et smartglass concept? Xbox heeft dan dus de Smartglass app, maar hoe werkt het op de PS4? Ik heb vaak berichten gelezen dat inplaats van Smartglass de PS4 enkel de Vita gebruikt als tweede scherm? Of is het dan toch mogelijk om je smartphone of tablet te gebruiken?
    Er zijn hier uitlopende reacties op, als iemand een genie is, zou diegene mij dit willen verhelderen, je krijgt een koekje 🙂

    En ja we zijn weer een zeikpost rijker, groetjes