Gespeeld: Battlefield 4 – Het belooft weer een bomvol einde van het jaar te worden met allerlei grote titels die gaan verschijnen. Battlefield 4 hoort daar natuurlijk bij en dit jaar komt de game niet alleen naar de PS3, maar ook naar de next-gen consoles en wel als launchtitel. Op de Gamescom konden we wederom aan de slag met de multiplayer en zagen we de feature Levolution op een andere manier. Het was hectisch, gaaf en bij vlagen overdonderend, maar niet alles was even indrukwekkend.

Maak kennis met de Obliteration modus

Op de E3 konden we aan de slag op de map Siege of Shanghai, een map middenin de Chinese stad. Het was urban combat gemixt met actie op water en het was ook gelijk onze eerste kennismaking met Levolution. Zo kregen we namelijk een heel flatgebouw op ons hoofd. We speelden toen een bekende modus uit de serie, namelijk Conquest, maar op de Gamescom leerden we een nieuwe modus kennen. Dit is de Obliteration modus, waar in dit geval de Russen en de Chinezen strijden om het bezit van een bom op de map Paracel Storm.

Obliteration draait allemaal om het plaatsen van bommen. In de map spawnt een bom op het centrale eiland dat zich bevindt in het midden van de map. De bom spawnt elke keer willekeurig daar en zo weet je nooit precies waar die te vinden is. Elk team heeft drie stations, zoals we ze even noemen. Dit zijn A, B en C, en met de bom moet elk team de stations van het andere team zien op te blazen. Het team dat alle of de meeste stations heeft vernietigd, wint de match. Een leuke opzet voor een modus die in de eerste instantie zeer chaotisch en actievol begint.

Dit komt doordat iedereen tegenover elkaar spawnt en hierdoor krijg je al gelijk een grootschalige shootout. Hier kun je op de grond of in de lucht spawnen, maar hoe dan ook, de confrontatie is niet te missen. Je kunt ervoor kiezen om meer naar de kust te sturen met de parachute, wat wij deden. Hierdoor kun je bij de boten geraken en vanaf zee de vijand bestoken. Doordat de map uit een stel eilanden bestaat, kun je gemakkelijk steun geven vanaf zee en de tegenstanders op de eilanden een vervelende tijd laten beleven. Dit was althans de manier die wij hanteerden en zo schoten we achter elkaar vijanden af die op de kleinere eilanden liepen.

Strijd op water nog belangrijker

Wat we gelijk merkten, is dat DICE de strijd op het water belangrijker wil maken. Je kunt nu onder water zwemmen en vlot met jetski´s van eiland naar eiland gaan, en zeker als jij de bom hebt, kun je jezelf hier erg snel mee verplaatsen. Heel veilig ben je echter niet op het water, want er hangen helikopters in de lucht die je overhoop kunnen schieten. Dan zijn er ook nog de zogenaamde ‘Attack Boats’ en dit zijn letterlijk tanks voor op het water met een flinke bepantsering en grof geschut. Als zij jou spotten op een jetski met de bom, dan kun je alvast even een schietgebed doen, want als ze beginnen met schieten, ben je niet veilig meer.

Hier komt wel bij dat als je de bom hebt, het andere team precies kan zien waar deze op dat moment uithangt doordat deze oranje oplicht op de minimap. Zelf pakten we ook een keer de bom op en dat was een partij intens zeg, want je voelt je als een stuk opgejaagd wild. Hierbij komt nog dat je een rode gloed om je heen ziet en je hoort continu het gepiep van de bom. De actie voelde verder al zeer hectisch aan, zoals het hoort, en wat ons opviel was de audio. DICE heeft zelf al aangegeven dat ze hieraan hebben gewerkt omdat ze dit weer op het niveau willen brengen van de Bad Company delen. Het geluid was overdonderend en je voelt nog meer de kogels om je oren vliegen. De vele nieuwe wapens lijken hierdoor ook meer impact te hebben.

Levolution wederom in beeld

De Levolution feature is de grote nieuwe feature van Battlefield 4 en zoals we op de E3 al zagen, kun je een heel flatgebouw neerhalen als je er maar genoeg vuurkracht op zet. Daarnaast zullen we de feature ook in het klein terug gaan zien. Zo zul je in de uiteindelijke game stroomkasten kapot kunnen schieten in gebouwen zodat de strijd opeens in het donker moet worden uitgevochten. Stel dat je daar rekening mee hebt gehouden, dan kun je vlug naar je night vision schakelen, om zo in het voordeel te zijn. Of schiet brandblussers kapot om de tegenstander te desoriënteren. Het is ook mogelijk om gebouwen half te slopen, zodat je hierdoor een beter overzicht krijgt op de actie.

In de map Paracel Storm zagen we de Levolution feature groots in beeld, want zo zagen we onder andere dat je een schip op een eiland kan laten stranden, wat er erg spectaculair uitzag. We zagen namelijk dat een groot oorlogsschip tegen een windmolen vlak voor de kust was gevaren. Het schip stond al in brand en de windmolen was zwaar beschadigd. Als speler kun je deze dan ook nog eens bestoken met lood, zodat de windmolen het begeeft en omvalt. Het gevolg is dat het oorlogsschip los raakt, door de wilde zee meegesleurd wordt en op het eiland knalt. Dit gaat met zo´n brute kracht dat spelers op het eiland zich beter even kunnen verbergen.

Het weer slaat om wat veel effect heeft

Brute kracht was er sowieso wel, want hoewel de match in de Obliteration modus met fraai weer begon, werd het weer steeds slechter en vooral wilder. Eerst konden we makkelijk met de jetski´s en boten naar de verschillende eilanden varen, wat trouwens erg vlot werkte. Toen het weer in de loop van het potje veranderde, werd dit moeilijker en moeilijker, tot op het punt waar we met de jetski´s van het water loskwamen omdat de golven dusdanig hoog waren. Het risico is hierbij aanwezig dat je er vanaf valt en je kunt natuurlijk gaan zwemmen, maar echt aan te raden valt het niet, want dat ging zeer moeizaam. Door de verandering van het weer veranderde de gehele dynamiek in de gameplay en hier zul je als team goed rekening mee moeten houden.

De Obliteration modus lijkt in ieder geval een zeer gave toevoeging te worden aan de Battlefield serie en eentje die er goed bij past. De Levolution feature gaat daarbij zichtbaar verder dan destructie, want het weer heeft ook veel effect. Dit is iets dat we bij een andere modus die we speelden minder merkten. Terwijl wij op de beursvloer de PC versie speelden van Battlefield 4, konden we achter gesloten deuren bij EA aan de slag met de PlayStation 4 versie van de shooter in de modus Domination.

De actie vond plaats op het centrale eiland van Paracel Storm, wat een vrij klein gedeelte is en bestaat uit twee gebouwen die tegenover elkaar staan. Deze twee gebouwen bestaan uit twee verdiepingen en zo kun je van bovenaf dekking geven. In deze modus moesten we drie punten controleren en zo punten scoren. Het team, dat uit 8 spelers bestaat, met de meeste punten wint uiteraard. Dit was dus de eerste keer dat we Battlefield 4 konden spelen met de DualShock 4 en het voelde goed. De game liep op 60 frames per seconde en dat ging gewoonweg erg vlot. Het was wel even wennen omdat we normaal 30 frames per seconde voorgeschoteld krijgen, maar als snel zaten we in een flow.

Bij het spelen realiseerden we ons weer dat de DualShock 4 gemaakt is voor shooters. De L2 en R2 triggers voelen zo goed aan dat het fantastisch speelde. Het is alleen jammer dat voor de PS4 demo zo´n modus gekozen is, want de actie speelde zich in een kleine ruimte af. De actie was hectisch en leuk, maar in Domination komt de game amper tot zijn recht in deze opzet. Positief was wel dat we veel wapens konden uittesten en er werd ook verteld dat, als we goed rondkeken, we de Battle Pickups konden vinden. Dit zijn erg sterke wapens met allerlei attachments erop, maar hier zit wel beperkte munitie bij die niet is bij te vullen.

Wat opviel aan de PS4 versie

Zo vonden we een volledig uitgebouwde shotgun met allerlei attachments erop en zo voelden we ons toch even oppermachtig, want tegenstanders gingen namelijk iets sneller neer dan normaal. Deze Battle Pickups liggen op vaste locaties in de maps, maar zodra ze zijn opgepakt zal het even duren voordat ze er weer zijn. Enfin, het speelde dus prima met de nieuwe controller, maar er was wel iets anders waar we niet zo blij van werden. Grafisch was er namelijk een zeer groot verschil tussen de PC en PS4 versie. De game oogde op de PC redelijk, al waren er nog wel wat bugs en glitches, wat normaal is aangezien er nog het nodige opgelost moet worden.

De PS4 versie was ondanks de al fijne gameplay op grafisch vlak zeer teleurstellend. Het zag er zelfs minder goed uit dan Battlefield 3 op de PS3. Dit is toch wel zorgwekkend, aangezien de PS4 over meer kracht beschikt. Het is ook niet zo dat DICE een totaal nieuwe engine gebruikt, wat de oorzaak zou kunnen zijn, want de Frostbite 3 (laten we eerlijk zijn) is een doorontwikkeling van de vorige. Textures waren erg simpel en veel details ontbraken. Explosies en animaties van soldaten kwamen ook nog grof over. Wellicht dat DICE de prioriteit bij de 60 fps legt en in een latere fase aan het afronden van de game begint, maar de tijd begint wel te dringen, want over twee maanden moet de game wel ongeveer af zijn.

Voorlopige conclusie:

Battlefield 4 maakte vooral met de Levolution feature weer indruk, want naast de destructie lijkt het weer op een gave wijze effect te hebben op de gameplay en tactiek. De Obliteration modus lijkt een mooie toevoeging te worden, want de actie was hectisch en vermakelijk. Op het gebied van wapens lijkt het alleen maar beter en uitgebreider te worden en dat de boten zowat tanks op water zijn is erg tof en interessant. Tevens hoorden we verbetering in de audio, want het was soms overdonderd te noemen. Minder overdonderd was de PS4 versie, die grafisch matig oogde terwijl deze wel erg fijn speelde. We moeten in de komende tijd nog maar zien of het goed gaat komen met die versie. Dat Battlefield 4 een sterke shooter gaat worden staat al bijna vast, maar of elke versie even goed zal zijn en afgerond aan zal voelen? Op dit moment durven we het niet te zeggen.