Gespeeld: F1 2013 – Sinds Codemasters in bezit is van de F1 licentie, verschijnt er jaarlijks een nieuw deel. Zo ook dit jaar en op de Gamescom woonden we een presentatie bij. Nadien konden we ook met de game aan de slag en op basis hiervan kunnen we stellen dat F1 2013 een uiterst goede Formule 1 game gaat worden – sterker nog, één van de beste ooit. Dat komt natuurlijk door het jaarlijks verbeteren van de basis die ze al hebben, maar dat is niet het enige…

Klassieke modus

Vol trots kondigde Codemasters enige tijd terug aan dat de nieuwste telg in de franchise uitgebreid zal worden met een zogenaamde ‘Classic Mode’ en hierin staan een aantal klassieke races met bijbehorende coureurs, circuits en auto’s centraal. Dit was het eerste wat we even probeerden bij onze hands-on en wat gelijk opviel is dat Codemasters qua kleurinvulling een totaal andere stijl heeft gebruikt dan dat je bij het huidige seizoen terugziet in F1 2013. De uitstraling van deze modus is klassiek en de visuele invulling hiervan speelt een grote rol.

Het is een aspect dat wat lastig uit te leggen valt als je het zelf niet hebt gezien, maar trailers moeten wellicht een indruk geven. In deze modus krijg je de mogelijkheid om met oude bekenden als Alain Prost, Nigel Mansell, Mario Andretti, Emerson Fittipaldi en nog veel meer een race uit die tijd te herbeleven. Dit betekent ook dat je oudere Formule 1 auto’s voorgeschoteld krijgt en die voelen totaal anders aan dan de monsters waar we anno 2013 virtueel de baan mee op gaan. Het is vooral een gevoel van uitdaging dat je met deze klassieke races aangeboden krijgt.

Uitdaging en vlotte gameplay

De manier waarop de klassieke en huidige auto’s zich laten besturen is qua controller indeling geen steek anders, maar tijdens het rijden merkten we wel dat de klassieke auto’s minder goed onder controle te houden zijn. Dit komt natuurlijk doordat er tegenwoordig een hoop technische hulpmiddelen zijn die bijna alle foutjes corrigeren. Dat was destijds een totaal ander verhaal en dat levert automatisch een verhoogde uitdaging op.

Waar we in een race met het huidige rijdersveld zonder al te veel moeite naar de eerste plek reden, raakten we in de klassieke modus alleen maar meer plekken kwijt. Ja, ik speel regelmatig Formule 1 games, dus het is niet zo dat het mij volledig aan skills ontbreekt. Natuurlijk is het een kwestie van wennen en op een gegeven moment zul je ook de klassieke bakken onder de knie hebben, maar desondanks is die verhoogde uitdaging goed aanwezig – een uitdaging die overigens erg goed bij de betreffende tijd in de geschiedenis past.

Toch is de gameplay wel uiterst vlot te noemen en rijdt F1 2013 als een zonnetje, zowel bij de klassieke als hedendaagse races. De uitdaging zit hem dan ook meer in het goed aanvoelen van je auto, want er is een wereld van verschil met de klassieke auto’s ten opzichte van de bakken waarmee men tegenwoordig rondjes op de circuits racet. Maar in deze basis is F1 2013 qua vernieuwing een hele stap vooruit, want de classic modus voegt echt iets toe aan de game en maakt het voor de jaarlijkse kopers absoluut een stuk interessanter.

Bekende circuits en meer in de toekomst?

De classic modus kent vanzelfsprekend ook klassieke circuits en op dit moment zijn dat er slechts een paar. Deze zijn geheel naar de circuits van toen gemodelleerd en dan bedoel ik niet zozeer het asfalt, maar meer de invulling van details. Dat gezamenlijk met het gebruikte kleurenpalet zorgen voor een ervaring die tot op zekere hoogte nostalgisch te noemen valt. Toch is er ook een beperking op deze modus en dat is dat je enkel met de formaties kunt gaan racen zoals Codemasters deze aan je beschikbaar stelt in de game.

We hebben dan ook even nagevraagd hoe dit zit voor de toekomst. Codemasters heeft zeker de ambitie om in de toekomst nog meer klassieke content in de F1 games te verwerken, maar of het ze lukt om dit grootschalig te realiseren is een beetje de vraag. De voornaamste bottleneck is het in orde maken van licenties, want dat heeft ze absurd veel tijd gekost. Het valt in ieder geval te hopen dat deze processen zich gaan versnellen, want de eerste kennismaking met de klassieke modus was meer dan positief te noemen en smaakte ook gelijk naar meer.

Voorlopige conclusie:

F1 2013 lijkt in vergelijking met het deel dat vorig jaar verscheen meer van hetzelfde te worden. Codemasters heeft alles van het huidige seizoen dik op orde en ook visueel lijkt de game van een update te zijn voorzien. De manier van spelen gaat lekker soepel en fijn, dus ook op dat vlak zit het wel goed met de game. Maar wat deze F1 game een stuk interessanter maakt ten opzichte van de vorige delen is de toevoeging van de classic modus. We hadden na twee races in deze modus gelijk de smaak te pakken, dus dat belooft wat. Laat maar komen die volledige game!