Gespeeld: Knack – Het genre van de 3D platform titels was redelijk dominant op de PlayStation en diens opvolger, maar deze generatie was dat anders. Shooters, of het nu first of third person is, zijn erg populair en bij de lancering van de PS4 is dit genre ook goed vertegenwoordigd. Sony komt bijvoorbeeld met Killzone: Shadow Fall en andere uitgevers met Call of Duty en Battlefield, maar ook het platformgenre is netjes vertegenwoordigd met Knack, een typische 3D platformer die een breed publiek aanspreekt. Op de Gamescom konden we de game weer spelen en zagen we dat deze een stap in de juiste richting heeft gemaakt.

De game ademt een vibe uit die we van Pixar kennen

De Aarde wordt in de game bedreigd door kwaadaardige Goblins geleid door Gundahar, welke rampzalige plannen heeft voor onze planeet. Hoe ze hier zijn gekomen is een groot raadsel, maar duidelijk is dat er met ze moet worden afgerekend. Gelukkig is daar een uitvinder die het voor elkaar heeft gekregen om verschillende relikwieën met elkaar te verbinden, om zo een levend wezen te creëren. Klinkt allemaal wat wazig, maar zo ontstaat het personage Knack. Hij bestaat dus uit verschillende relikwieën, die hem bijzondere vaardigheden geven.

Dat is in een notendop het verhaal, maar van wat we hebben gezien wordt dit allemaal op een leuke wijze naar de speler toe gepresenteerd. Het heeft een beetje die Pixar vibe, waar kleuren en een vrolijke stijl voorop staan. Het heeft dan ook een fijne uitstraling, die veel mensen zal aanspreken. Datzelfde lijkt ook van toepassing als we het over de gameplay hebben. Japan Studio en geestelijk brein Mark Cerny willen namelijk een breed publiek aanspreken. Ze willen vermaak voor jong en oud en dat lijkt ze me dit stijltje zeker te lukken.

Schijn bedriegt, want af en toe best pittig

De game springt in het oog terwijl het niet zo heel bijzonder is qua gameplay. Althans, van wat we hebben gespeeld. Dit is niet per definitie negatief, want we genoten van elk moment. We speelden namelijk een demo die verschillende versies van Knack liet zien, maar ook meer uitdaging bood dan wat we op de E3 hebben gespeeld. Daar was de game vrij simpel, maar nu merkten we dat het soms echt pittig werd, met de dood als gevolg. We gingen daarom meer de rechter analoge stick gebruiken om aanvallen te ontwijken, wat echt een must bleek te zijn.

Zo kwamen we vijanden tegen die bommen gooiden, welke je juist moet ontwijken. Doe je dit niet, dan kan het snel voorbij zijn. Met Knack kun je wel gemakkelijk ergens naartoe springen en zo de aanvallen ontwijken, maar ook meteen aanvallen. Met kruisje sprongen we zo vlug omhoog, om vervolgens in de lucht al rollend tegen een vijand aan te knallen. Hierbij zagen we ook dat de game fraaie details bevat, zoals het pantser dat van de Goblins afvalt. Zo zie je precies wanneer je de laatste klap kunt uitdelen.

Het is dus vooral ontwijken, reageren en counteren op wat vijanden doen in gevechten en zoals we al zeiden: dit kan best uitdagend zijn. Zeker als er meerdere vijanden tegelijkertijd opduiken. Hieruit blijkt toch wel dat de makers een breed publiek willen aanspreken met de stijl van de game, maar ook een vermakelijke uitdaging willen bieden. Dit lijkt daarbij ook niet alleen van vijanden af te komen, maar ook van de omgeving. Zo kwamen we vallen, lasers en zelfs geheime deuren tegen. Je zult als speler dus goed moeten opletten en op onderzoek moeten uitgaan.

Onderzoeken helpt je verder

Vooralsnog lijkt het onderzoeken niet heel diep te gaan, want als je iets wat lijkt op een doorgang vindt, dan is het al vrij snel duidelijk dat er iets te halen valt. Achter de geheime deuren kun je bijvoorbeeld relikwieën vinden en via een menu kun je dan vervolgens zien of jouw vrienden die ook hebben gevonden. Aangezien Knack tevens uit relikwieën bestaat, kun je hiermee zijn vaardigheden uitbreiden, wat neerkomt op nieuwe krachten. Denk dan aan sterkere aanvallen en uiteindelijk meer variatie daarin. Het onderzoeken zorgt er dus voor dat de actie en gameplay meer veelzijdig wordt.

Je krijgt hiermee namelijk meer Super Moves, welke erg tof zijn. Als je deze uitvoert, heb je op vijanden echt even de overhand en zo voelden we ons bij vlagen oppermachtig. In de demo die we konden spelen waren er drie beschikbaar. De eerste was Shockwave, wat logischerwijs een schokgolf is die vijanden laat stuiteren totdat ze sterven. Dan heb je nog Blast, waarmee je vijanden naar achteren blaast, en als laatste Storm, wat een tornado is die heel veel schade veroorzaakt en vijanden laat rondtollen. Stuk voor stuk geven ze een gaaf effect, waarbij je Knack in stukjes ziet vallen en weer compleet ziet worden.

Gebruik de omgeving

Deze aanvallen zijn trouwens simpel om uit te voeren via een combinatie van twee knoppen. Dit is gedaan om de game makkelijk speelbaar te maken voor iedere speler. De Super Moves zijn trouwens niet altijd beschikbaar, want links bovenin zagen we de Relic balk – zoals we hem nu maar even noemen – in beeld. Deze moet jij door het vinden en kapot slaan van kristallen en speciale buizen zien te vullen. Zodra deze is gevuld kun je dus zo´n zware aanval doen. Ook dit motiveert dus om elke hoek van een level uit te pluizen, want je wilt uiteindelijk natuurlijk de meest krachtige versie van Knack hebben.

Het bijhouden van je gezondheid is ook van belang, want anders valt Knack helemaal uit elkaar en kun je een gedeelte opnieuw gaan doen. Het grappige is dat je uit de omgeving health kunt halen. Als Knack kun je verschillende groottes en vormen aannemen, en als je dan van ijs bent, kun je door stukken ijs in de omgeving kapot te slaan vlug je gezondheid herstellen. Of, als je van hout bent en in brand staat, kun je door even langs een kachel te lopen jezelf weer healen. Uiteindelijk heb je dus een platformer waarbij je moet puzzelen, vechten en onderzoeken, en dat op een nu al zeer vermakelijke wijze.

Voorlopige conclusie:

Na de E3 was ik zelf een beetje sceptisch, want het leek – hoewel er genoeg variatie aanwezig was – qua levels en gameplay een vrij simpele game te worden. Op de Gamescom was de game veel pittiger dan ik ‘gewend’ was, wat mij juist positief verraste. Je moet echt tactiek gebruiken en letten op vijanden tijdens het spelen om niet het loodje te leggen. Daarnaast heeft de game op visueel vlak een stap gemaakt in de juiste richting en kan het echt een mooie game worden. Afsluitend kan Knack tussen al de titels waar geweld min of meer in centraal staat weleens een game worden die juist opvalt door hoe het is: een charmante old-school 3D platformer met de vernieuwing die mogelijk is op de PlayStation 4. Ik heb er al veel zin in.