Over anderhalve week is het moment daar, want dan ligt Grand Theft Auto V in de winkels. Een game waar Rockstar lang aan gewerkt heeft en die in elk opzicht GTA IV lijkt te gaan overtreffen. Wel is het een game die vooralsnog niet op de next-gen consoles gaat verschijnen, maar desondanks wel als een next-gen game aanvoelt. Dat zijn niet onze woorden, maar die van Phil Hooker, associate technical producer bij Rockstar North in een interview met IGN.

Toen Rockstar begon aan GTA V waren ze ambitieus en wisten ze dat GTA V nog grootser moest worden dan alle andere delen. Doordat ze eerder al GTA IV op de huidige generatie consoles hebben uitgebracht zijn ze bekend met de hardware en op basis daarvan hebben ze elk aspect voor GTA V verbeterd en meer vloeiend gemaakt. Door het lanceren van de game op dezelfde platformen als GTA IV hebben ze geprobeerd de game zo fantastisch als mogelijk te maken.

“When we started we knew the scope of GTA 5 was huge and incredibly ambitious. Fortunately from completing GTA 4 we had a team that was already very familiar with the hardware.”

“Every aspect of the game had to be better, richer in gameplay and more fluid and knowing we were launching on the same platforms meant we could focus on extracting the most out of those consoles and making the game as fantastic as possible.”

Uiteindelijk heeft de game dan ook de verwachtingen van Rockstar weten te overtreffen en dat in meerdere opzichten. Hooker hoopt dat de gamers dit zullen gaan merken en vanuit dat perspectief voelt GTA V voor Rockstar als ‘next-gen’ aan.

“In the end we surpassed our own expectations and during development I think everyone working on the game has been astounded by improvements to the graphics, or new mechanics, or AI, or mission scope along the way.”

“Hopefully the gamers will see all of these improvements at once in one go, compared to GTA IV this definitely feels ‘next generation’ to us.”