PSX-Sense - PS3, PS4 en PS Vita Community
Spelunky PS Vita
Review: Spelunky

Review: Spelunky

Door op september 9, 2013 om 18:02 - 539 keer bekeken

Review: Spelunky review ps3 ps vita
Review: Spelunky – Dat de PlayStation Vita de laatste maanden aan een flinke opmars bezig is, zal niemand ontgaan zijn. Vooral voor de indie community blijkt de PlayStation Vita een fantastisch apparaat te zijn. De indie developers omarmen de PS Vita. Voorbeelden hiervan zijn Dennaton (Hotline Miami 1 en 2), Vlambeer (LUFTRAUSERS en Wasteland Kings) en Team Meat (The Binding of Isaac: Rebirth). Toch is het raar omdat tot een half jaar geleden de Xbox 360 het console platform voor indie games bij uitstek was met games als Fez, Castle Crashers en Minecraft. Een andere titel die vorige zomer furore maakte op het Xbox 360 platform was Spelunky. Deze koddig uitziende platformer bleek een ware hit te zijn en die kun jij nu ook gaan spelen.

Indie klassieker met een rijke geschiedenis

Voor de geschiedenis van Spelunky gaan we 5 jaar terug de tijd in – naar 2008. Derek Yu bracht in dat jaar het origineel gratis uit voor de PC. De game zag er wat primitief uit dankzij de 8 bit graphics, maar was ondanks haar uiterlijk een waar succes. De kracht van de game zit hem in het feit dat de werelden willekeurig gegenereerd worden. Geen level zou je ooit een tweede keer spelen. De game werd in korte tijd ontzettend populair en dankzij de actieve community werden er vele mods voor het origineel uitgebracht.

Review: Spelunky review ps3 ps vita

In 2009 werd Derek benaderd door Jonathan Blow – die andere bekende indie ontwikkelaar die een gigantische hit had met Braid en die momenteel bezig is met de PS4 exclusieve titel The Witness. Hij gaf hem de optie om een betaalde versie van Spelunky uit te brengen. Hier had hij wel oren naar en vorig jaar werd Spelunky in HD uitgegeven op XBLA en dat groeide snel uit tot één van de favoriete indie games van dat jaar. Ruim één jaar laten mogen wij de PlayStation versie onderhanden nemen en we kwamen er snel genoeg achter waarom deze game zo’n hoge verslavingsfactor heeft.

Simpel uiterlijk, diepgaand innerlijk

Spelunky is een simpel ogende game, maar achter dit uiterlijk houdt zich echter een zeer diepe platformer schuil. Vanwege de willekeurig gegenereerde levels is geen enkele speelsessie identiek. Spelunky is opgebouwd uit vier verschillende werelden; een mijn, een jungle, een ijswereld en een tempel. Iedere wereld heeft zo weer 4 sub-levels. In totaal zijn het maar 16 levels – en dat lijkt weinig – maar er zit meer achter. De game kent namelijk massa’s geheimen om te ontdekken.

Zo zijn er thema levels die zomaar ineens kunnen opduiken, zoals een donker level waar je een fakkel moet meeslepen omdat je anders niet kunt zien waar je heen moet. Het word je dan extra moeilijk gemaakt omdat je maar één object kunt vasthouden. Dus moet je iets anders oppakken en moet je een tijdelijke keuze maken wat belangrijker is op dat moment. Ook is er een spook level waar vampiers en zombies je het leven zuur maken. Daarnaast zijn er vele speciale levels die je kunt ontdekken via geheime ingangen als een kasteel, ruimteschip of zwarte markt. Last but not least heb je ook nog een vijfde wereld die je enkel kunt ontdekken door een bizarre aaneenschakeling van handelingen uit te voeren – maar hoe dit moet mag je zelf uitzoeken!

Review: Spelunky review ps3 ps vita

Aan geld heb je niets als je het niet uitgeeft, of toch wel?

Wanneer je het spel start heb je slechts vier bommen en vier touwen. De bommen kun je gebruiken om de omgeving op te blazen. Soms zie je een krat verscholen in een hoek waar je normaal niet bij kunt of je gebruikt een touw om hogerop te komen om zo wat extra diamanten op te pikken. Geld zal je namelijk nodig hebben om nieuwe items te kopen in de winkeltjes die je tegenkomt tijdens je avontuur. Zo kun je onder andere springschoenen kopen waardoor je net wat hoger springt of wellicht spendeer je al je zuurverdiende geld aan een jetpack.

Er zijn talloze items beschikbaar om jezelf te verbeteren, wat het uiteindelijk gemakkelijker maakt om je missies af te sluiten. Je hoeft voor deze items niet altijd te betalen, je kunt het ook gewoon stelen. Hier zit alleen wel één groot nadeel aan – zoals je waarschijnlijk al verwachtte – aan het einde van ieder level staat een hyperactieve verkoper met een shotgun je op te wachten. Wel kun je dit nogmaals in je voordeel gebruiken, aangezien de shotgun van deze verkoper ook te gebruiken is wanneer je deze hebt verslagen.

Demon’s Souls 2.0 – Dood? Begin maar lekker opnieuw!

Spelunky is een zogenaamde ‘roguelike’ platformer. Dit houdt in dat wanneer je dood gaat, je helemaal opnieuw kunt beginnen. Dit is vergelijkbaar met een game als Demon’s Souls, behalve dat je geen zielen hebt om te verliezen in Spelunky. Gaandeweg heb je de mogelijkheid om shortcuts te openen, maar het is raadzaam om hier zo min mogelijk gebruik van te maken. Je wilt immers genoeg goud overhouden aan het einde van een level om zo een mooie high-score neer te zetten en voor het gebruik van een schortcut moet je nu eenmaal diep in de buidel tasten.

Review: Spelunky review ps3 ps vita

Als je doodgaat – en geloof ons, dat gebeurt regelmatig – kun je de schuld nagenoeg nooit bij de game leggen. Het is altijd je eigen schuld dat je dood gaat. Vaak ben je dan te ongeduldig of te hebberig. Je wilt net wat sneller naar het einde van het level of je wilt net teveel goud verzamelen. Dit resulteert veelal in een snelle dood, want er zijn genoeg vijanden of obstakels die steeds maar weer je weg versperren. Toch kun je niet al te veel treuzelen want na tweeëneenhalve minuut verschijnt er een spook ergens in het level en wanneer dit gebeurt herken je dat aan het feit dat de muziek ineens traag begint te spelen en dit zorgt voor een griezelige sfeer en maakt het vooral extra moeilijk om het level te voltooien. Het spook zal zonder aarzelen naar jou op zoek gaan en één aanraking met het spook betekent direct opnieuw beginnen.

Heerlijke coöp in handheld formaat

De release van Spelunky op de PlayStation platformen brengt ook een aantal aanpassingen met zich mee. Zoals we eerder al beschreven is de PS Vita een uitstekend platform voor Spelunky en dit komt natuurlijk door de coöperatieve modus. Op de Xbox 360 was de game ook in coöp speelbaar, maar met de focus op speler 1. Als speler 2 per ongeluk uit beeld verdween had je een probleem. Op de PlayStation 3 heb je ook nog ditzelfde probleem, maar aangezien de game Cross-buy is en dus op beide systemen speelbaar is, is dat makkelijk te omzeilen. Wij raden het overigens om deze reden wel altijd aan om het (in coöp) op de handheld te spelen indien mogelijk, want dit ziet er door het kleinere scherm en de gebruikte graphics mooier uit en tevens is het de coöp die de game nog extra uitdagend maakt. Dat speelt zonder twijfel gewoon lekkerder weg op twee aparte schermen op de PS Vita. Overigens is de coöp enkel offline mogelijk en helaas niet online.

Ook speelt de PlayStation versie, zowel op PS3 als PS Vita, een stuk soepeler dan de Xbox 360 versie. Vooral het gebruik van de d-pad op de PlayStation zorgt voor een stuk accuratere besturing dan bij de Xbox 360 het geval is. Ondanks dit is het geen perfecte overzetting van een console naar de handheld. Met name wanneer je er te lang over doet om door een level heen te geraken en het spook verschijnt, kregen we nogal wat last van framedrops. Dit is enkel bij de PS Vita versie een probleem. Het is echter geen reden voor opgekropte woede en irritatie, want het verhindert de gameplay gelukkig minimaal tot helemaal niet. De PlayStation 3 versie heeft hier verder geen last van.

Review: Spelunky review ps3 ps vita

Conclusie:

Als PlayStation fans hebben we wel wat langer moeten wachten, maar eindelijk kunnen ook wij aan de slag met Spelunky. Dankzij de Cross-buy functie, hoef je Spelunky slechts één keer te kopen zodat je direct op beide platformen kunt genieten van deze fantastische game. Iedereen die ook maar een beetje van platform games houdt en niet snel opgeeft, raden we deze game blindelings aan. Dankzij de willekeurig gegenereerde levels en de constante uitdagingen van het spel blijft het veel langer speelbaar. Vooral het in coöp spelen op twee aparte schermen (PS Vita & PS3) is een ware vooruitgang en zeker de gemakkelijkere besturing via de d-pad. We kunnen niets anders zeggen dat de PS3 en PS Vita weer een pareltje hebben mogen ontvangen uit het alsmaar groeiende indie aanbod.

Pluspunten

  • Verslavende gameplay
  • Fantastische replay waarde
  • Coöp
  • D-pad van de PlayStation
  • Perfecte game voor een handheld

Minpunten

  • Soms framedrops op de Vita
  • Frustrerend moeilijk
  • Weinig verhaal
  • Geen online coöp

Review: Spelunky review ps3 ps vita


PS Store update brengt deze week één nieuwe demo
Gepubliceerd op 6 okt, 2014 om 14:10
Preview: Spelunky
Gepubliceerd op 9 jul, 2013 om 19:00
  1. Naam… Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    “Frustrerend moeilijk”

    -.-” Tegenwoordig zijn games allemaal zo makkelijk dat een uitdagende game direct een minpunt oplevert. Terwijl games zo makkelijk zijn geworden dat ik (persoonlijk) bijna al die games geen zak meer aan vindt. Al die game developers focussen maar op het bieden van een filmische ervaring, maar waar het om zou moeten gaan: gameplay, dat is een ondergeschoven kindje geworden. Kan mij het nou schelen dat de game geen verhaal heeft, het heeft GAMEPLAY en is zo uitdagend dat je iedere keer dood gaat en telkens opnieuw begint omdat het genoegdoening geeft wanneer je het spel eindelijk verslaat.

  2. poolOOvision Geplaatst op    292 XP
    avatar

    @Naam…: Amen to that…. helemaal mee eens ;-)

  3. coristus Geplaatst op    220 XP
    avatar

    @Naam…:
    A.M.E.N.
    al hou ik we degrlijk van een sterk verhaal.

    Maar neen shatter . Nix verhaal alleen vette gameplay

  4. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Naam…: Dat betekent gewoon dat het niet accesible is voor iedereen. Wil niet zeggen dat dat voor iedereen slecht is, We’ve gone thorugh Hell and back, 3x uitgespeeld. Blijft cool :)

  5. 8bithamster Geplaatst op    7 XP
    avatar

    Dat minpunt over moeilijkheid.. LOL! Als je spelunky moeilijk vind… ga dan aub nooit demon souls, dark souls, etc etc etc en de IWBTG games reviewen.
    “Hey mensen, een spel heeft als selling point de difficulty curve, laten we dat als minpunt gebruiken!” >_>

  6. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @8bithamster: Grapje zeker? Ik heb Demon’s Souls en Dark Souls beiden uitgespeeld – twee keer zelfs. Lees de review en dan snap je waarom ik dat erbij heb gezet, evenals mijn reactie op eenzelfde reactie hierboven.

    Sterker nog, ik heb als invader in Demon’s noch Dark Souls een verlies geleden. Ook niet wanneer iemand mijn wereld invade. ;) Grappig hoe je dat zegt zonder dat je weet wat voor gamer ik ben.

    Nogmaals, want lezen in schijnbaar FRUSTREREND MOEILIJK (voor jullie) – de game is niet echt toegankelijk voor elke speler, vandaar het minpunt.

  7. Naam… Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    @Sensu:

    Het is net zo toegankelijk als FIFA. Ik heb de game meermaals met niet-gamers (waaronder m’n 8-jarige nichtje) gespeeld en hoewel ze niet heel goed waren hadden ze de controls al gauw door en konden we gewoon ver de jungle in. Zouden ze vaker spelen zouden we nog veel verder zijn gekomen.

    Minpunt slaat kant noch wal en is naar mijn idee niet eens neergezet volgens de reden die je nu opgeeft, anders had je het wel anders geformuleerd als “Hoge leercurve” of beter: “Moeilijke instapgraad”.

    Met mij erbij vinden nu al 5 mensen het onzin, maar toch blijf je volhouden. Jammer.

    BTW: keertje ergens wat drinken? ;)

  8. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Naam…: Oké, anders gezegd dan – meerdere moeilijkheids graden of eentje die zich aanpast aan hoe goed je speelt, was beter geweest. En dat 5 mensen het onzin vinden, wil niet zeggen dat het ineens klopt. Meer dan 5 mensen geloven niet in wetenschap en dat maakt het ook nog geen onzin.

    En hell nahw.

  9. Naam… Anoniem - Geplaatst op   
    avatar

    @Sensu:

    Je hebt gelijk, was achteraf een kulargument. Laat ik het erop houden dat niet iedereen het eens is met hoe het aan het eind van de review staat beschreven, en je met “frustrerend moeilijk” iets anders leek te bedoelen dan je nu zegt.

    Zoals je het nu beschrijft is het een heel ander verhaal dan in de review, en had hij inderdaad misschien verschillende moeilijkheidsgraden erin kunnen doen. Maar imo is dat onnodig.

    Overigens een goede review verder hoor. Las prettig weg! Alleen verwarrend als ik nergens iets lees over de game die niet toegankelijk zou zijn voor iedereen en er onderaan ineens staat “frustrerend moeilijk”.

    :(

  10. Sensu crew Redacteur Geplaatst op    1487 XP
    avatar

    @Naam…: Nee, klopt. Staat inderdaad niet letterlijk zo omschreven, daarom moet ik je gelijk in geven. Daarmee verwijs ik even naar het moment dat het altijd aan jezelf ligt, wanneer je dood gaat. Je denkt “Oh, dit doe ik wel even”. Dan ben je te hebberig of wil je even te snel zijn – dan mislukt het. Dat is het frustrerende eraan. Vooral wanneer je het spook over de stukken goud heen lokt, zodat het meer waard wordt, dan word je echt gek als het even niet meezit xD

    Thanks nog trouwens. :)


boxshot

Releasedatum:
28-08-2013
Genre:
Platformer
Uitgever:
Moss Mouth
Ontwikkelaar:
Blit Software
Lok zombies in de val in nieuwe Dying Light trailer
23 november om 16:00
Krijgt Battlefield: Hardline een nieuwe box-art?
23 november om 14:30
Neem een kijkje achter de schermen bij Tales from the Borderlands
23 november om 13:00
Genomineerden van The Game Awards 2014 bekendgemaakt
23 november om 11:21
Bekijk hier twintig minuten aan PlanetSide 2 gameplay op de PlayStation 4
22 november om 17:30
PSX-Sense is onderdeel van Rootbeat© 2008 - 2014 Alle rechten voorbehouden