Review: Spelunky – Dat de PlayStation Vita de laatste maanden aan een flinke opmars bezig is, zal niemand ontgaan zijn. Vooral voor de indie community blijkt de PlayStation Vita een fantastisch apparaat te zijn. De indie developers omarmen de PS Vita. Voorbeelden hiervan zijn Dennaton (Hotline Miami 1 en 2), Vlambeer (LUFTRAUSERS en Wasteland Kings) en Team Meat (The Binding of Isaac: Rebirth). Toch is het raar omdat tot een half jaar geleden de Xbox 360 het console platform voor indie games bij uitstek was met games als Fez, Castle Crashers en Minecraft. Een andere titel die vorige zomer furore maakte op het Xbox 360 platform was Spelunky. Deze koddig uitziende platformer bleek een ware hit te zijn en die kun jij nu ook gaan spelen.

Indie klassieker met een rijke geschiedenis

Voor de geschiedenis van Spelunky gaan we 5 jaar terug de tijd in – naar 2008. Derek Yu bracht in dat jaar het origineel gratis uit voor de PC. De game zag er wat primitief uit dankzij de 8 bit graphics, maar was ondanks haar uiterlijk een waar succes. De kracht van de game zit hem in het feit dat de werelden willekeurig gegenereerd worden. Geen level zou je ooit een tweede keer spelen. De game werd in korte tijd ontzettend populair en dankzij de actieve community werden er vele mods voor het origineel uitgebracht.

In 2009 werd Derek benaderd door Jonathan Blow – die andere bekende indie ontwikkelaar die een gigantische hit had met Braid en die momenteel bezig is met de PS4 exclusieve titel The Witness. Hij gaf hem de optie om een betaalde versie van Spelunky uit te brengen. Hier had hij wel oren naar en vorig jaar werd Spelunky in HD uitgegeven op XBLA en dat groeide snel uit tot één van de favoriete indie games van dat jaar. Ruim één jaar laten mogen wij de PlayStation versie onderhanden nemen en we kwamen er snel genoeg achter waarom deze game zo’n hoge verslavingsfactor heeft.

Simpel uiterlijk, diepgaand innerlijk

Spelunky is een simpel ogende game, maar achter dit uiterlijk houdt zich echter een zeer diepe platformer schuil. Vanwege de willekeurig gegenereerde levels is geen enkele speelsessie identiek. Spelunky is opgebouwd uit vier verschillende werelden; een mijn, een jungle, een ijswereld en een tempel. Iedere wereld heeft zo weer 4 sub-levels. In totaal zijn het maar 16 levels – en dat lijkt weinig – maar er zit meer achter. De game kent namelijk massa’s geheimen om te ontdekken.

Zo zijn er thema levels die zomaar ineens kunnen opduiken, zoals een donker level waar je een fakkel moet meeslepen omdat je anders niet kunt zien waar je heen moet. Het word je dan extra moeilijk gemaakt omdat je maar één object kunt vasthouden. Dus moet je iets anders oppakken en moet je een tijdelijke keuze maken wat belangrijker is op dat moment. Ook is er een spook level waar vampiers en zombies je het leven zuur maken. Daarnaast zijn er vele speciale levels die je kunt ontdekken via geheime ingangen als een kasteel, ruimteschip of zwarte markt. Last but not least heb je ook nog een vijfde wereld die je enkel kunt ontdekken door een bizarre aaneenschakeling van handelingen uit te voeren – maar hoe dit moet mag je zelf uitzoeken!

Aan geld heb je niets als je het niet uitgeeft, of toch wel?

Wanneer je het spel start heb je slechts vier bommen en vier touwen. De bommen kun je gebruiken om de omgeving op te blazen. Soms zie je een krat verscholen in een hoek waar je normaal niet bij kunt of je gebruikt een touw om hogerop te komen om zo wat extra diamanten op te pikken. Geld zal je namelijk nodig hebben om nieuwe items te kopen in de winkeltjes die je tegenkomt tijdens je avontuur. Zo kun je onder andere springschoenen kopen waardoor je net wat hoger springt of wellicht spendeer je al je zuurverdiende geld aan een jetpack.

Er zijn talloze items beschikbaar om jezelf te verbeteren, wat het uiteindelijk gemakkelijker maakt om je missies af te sluiten. Je hoeft voor deze items niet altijd te betalen, je kunt het ook gewoon stelen. Hier zit alleen wel één groot nadeel aan – zoals je waarschijnlijk al verwachtte – aan het einde van ieder level staat een hyperactieve verkoper met een shotgun je op te wachten. Wel kun je dit nogmaals in je voordeel gebruiken, aangezien de shotgun van deze verkoper ook te gebruiken is wanneer je deze hebt verslagen.

Demon’s Souls 2.0 – Dood? Begin maar lekker opnieuw!

Spelunky is een zogenaamde ‘roguelike’ platformer. Dit houdt in dat wanneer je dood gaat, je helemaal opnieuw kunt beginnen. Dit is vergelijkbaar met een game als Demon’s Souls, behalve dat je geen zielen hebt om te verliezen in Spelunky. Gaandeweg heb je de mogelijkheid om shortcuts te openen, maar het is raadzaam om hier zo min mogelijk gebruik van te maken. Je wilt immers genoeg goud overhouden aan het einde van een level om zo een mooie high-score neer te zetten en voor het gebruik van een schortcut moet je nu eenmaal diep in de buidel tasten.

Als je doodgaat – en geloof ons, dat gebeurt regelmatig – kun je de schuld nagenoeg nooit bij de game leggen. Het is altijd je eigen schuld dat je dood gaat. Vaak ben je dan te ongeduldig of te hebberig. Je wilt net wat sneller naar het einde van het level of je wilt net teveel goud verzamelen. Dit resulteert veelal in een snelle dood, want er zijn genoeg vijanden of obstakels die steeds maar weer je weg versperren. Toch kun je niet al te veel treuzelen want na tweeëneenhalve minuut verschijnt er een spook ergens in het level en wanneer dit gebeurt herken je dat aan het feit dat de muziek ineens traag begint te spelen en dit zorgt voor een griezelige sfeer en maakt het vooral extra moeilijk om het level te voltooien. Het spook zal zonder aarzelen naar jou op zoek gaan en één aanraking met het spook betekent direct opnieuw beginnen.

Heerlijke coöp in handheld formaat

De release van Spelunky op de PlayStation platformen brengt ook een aantal aanpassingen met zich mee. Zoals we eerder al beschreven is de PS Vita een uitstekend platform voor Spelunky en dit komt natuurlijk door de coöperatieve modus. Op de Xbox 360 was de game ook in coöp speelbaar, maar met de focus op speler 1. Als speler 2 per ongeluk uit beeld verdween had je een probleem. Op de PlayStation 3 heb je ook nog ditzelfde probleem, maar aangezien de game Cross-buy is en dus op beide systemen speelbaar is, is dat makkelijk te omzeilen. Wij raden het overigens om deze reden wel altijd aan om het (in coöp) op de handheld te spelen indien mogelijk, want dit ziet er door het kleinere scherm en de gebruikte graphics mooier uit en tevens is het de coöp die de game nog extra uitdagend maakt. Dat speelt zonder twijfel gewoon lekkerder weg op twee aparte schermen op de PS Vita. Overigens is de coöp enkel offline mogelijk en helaas niet online.

Ook speelt de PlayStation versie, zowel op PS3 als PS Vita, een stuk soepeler dan de Xbox 360 versie. Vooral het gebruik van de d-pad op de PlayStation zorgt voor een stuk accuratere besturing dan bij de Xbox 360 het geval is. Ondanks dit is het geen perfecte overzetting van een console naar de handheld. Met name wanneer je er te lang over doet om door een level heen te geraken en het spook verschijnt, kregen we nogal wat last van framedrops. Dit is enkel bij de PS Vita versie een probleem. Het is echter geen reden voor opgekropte woede en irritatie, want het verhindert de gameplay gelukkig minimaal tot helemaal niet. De PlayStation 3 versie heeft hier verder geen last van.

Als PlayStation fans hebben we wel wat langer moeten wachten, maar eindelijk kunnen ook wij aan de slag met Spelunky. Dankzij de Cross-buy functie, hoef je Spelunky slechts één keer te kopen zodat je direct op beide platformen kunt genieten van deze fantastische game. Iedereen die ook maar een beetje van platform games houdt en niet snel opgeeft, raden we deze game blindelings aan. Dankzij de willekeurig gegenereerde levels en de constante uitdagingen van het spel blijft het veel langer speelbaar. Vooral het in coöp spelen op twee aparte schermen (PS Vita & PS3) is een ware vooruitgang en zeker de gemakkelijkere besturing via de d-pad. We kunnen niets anders zeggen dat de PS3 en PS Vita weer een pareltje hebben mogen ontvangen uit het alsmaar groeiende indie aanbod.

• Verslavende gameplay
  • Fantastische replay waarde
  • Coöp