In actie gezien: Raven’s Cry – Als er één game was die onverwachts goed uit de hoek kwam vorig jaar tijdens de Gamescom was het wel Raven’s Cry. Een game die ons in het eerste opzicht niet veel zei en waarvan we daarom ook niet veel verwachtten. Al gauw bewezen de heren van Reality Pump ons het tegendeel toen ze ons lieten zien wat deze game ons allemaal te bieden had. De protagonist en piraat in hart en nieren, Christopher Raven, bleek een zwaar leven gehad te hebben en was daarom door de jaren heen steeds egoïstischer geworden. Als piraat zijnde kun je ook nooit een echte goedzak zijn en dat was ook zeker niet wat hij was. Altijd hield hij zijn eigen welzijn in het achterhoofd, zelfs als het even leek alsof hij een goede daad verrichtte. Nee, de keuze was ofwel slecht of slechter – goedheid was er voor deze man en iedereen om hem heen niet bij.

Nieuwe engine, niets vooruitgegaan?

Kort daarna kregen we te horen dat de game gepland stond voor het eerste kwartaal van 2013, waarschijnlijk februari. Euforie ten gevolg, wij waren namelijk in korte tijd enorm enthousiast geworden over die game. Maar aangezien we nu deze preview geschreven hebben, mogen jullie er dus van uitgaan dat deze game nog niet in de winkelrekken verschenen is en dan klopt ook. Sterker nog, de game zal dit jaar helemaal niet meer gaan verschijnen, ondanks dat het kortgeleden zelfs een vaste releasedatum had gekregen voor 24 oktober. Reality Pump was klaarblijkelijk niet blij met de vooruitgang die ze boekten en ook niet met het resultaat wat daaruit voortkwam. De enige oplossing leek het volledig overzetten naar een andere engine: de Grace engine. Dit zou hoofdzakelijk betere graphics opleveren en de gameplay zou iets soepeler verlopen.

Nu hebben we de game nog niet gespeeld, dus over de gameplay kunnen we niet veel zeggen, maar we kunnen met vrij veel zekerheid zeggen dat het er grafisch op achteruit lijkt te zijn gegaan. Wat we te zien kregen was dan wel pre-alpha, maar we zien in dit stadium ook niet echt een gegronde reden om de game te porten naar een andere engine en hem uit te stellen. Ook de computergestuurde dorpelingen liepen een beetje houterig rond en je kwam de meest vreemde dingen tegen op je pad. Zoals een boom die met haar takken een complete doorgang versperde, waardoor degene die de game aan ons toonde moest bukken om überhaupt door te kunnen. Op dat moment dachten we zelfs: “Kom op vriend, we weten dat je gewoon door die takken heen kunt lopen, doe niet alsof!”.

Christopher lijkt zijn historie kwijt te zijn

Langzaamaan begint het enthousiasme waarmee we de zaal binnenkwamen om de presentatie bij te wonen te minderen, tot op het punt dat we bijna wilde alsof we deze nooit hadden gezien. We herinneren ons nog het zielige verhaal waarmee het vorig jaar begon: het geschreeuw en geweld, de tranen en de muziek waar verdomme Nobuo Uematsu jaloers op kon zijn. Maar dit alles was niet meer zo sterk aanwezig. De focus werd gelegd op wat de nieuwe engine allemaal verbeterde, wat ze in onze ogen eigenlijk hadden moeten laten zoals het was. Het is geen Triple-A game die wordt afgeblaft als de graphics slecht zijn of als de gameplay niet vloeiend is. Dit is een ruwe diamant waarin het verhaal je alles door de vingers laat zien, al die kleine imperfecties die er ineens niet meer toe doen, de keuzes die je moet maken die je de hele game door achtervolgen: dit hadden ze centraal moeten laten staan!

Voorlopige conclusie:

Het zal misschien onder de sluier van de Grace engine nog steeds inhoudelijk dezelfde game zijn, maar hiervan werd compleet niets getoond. Vooral als je game nog (weer!) in pre-alpha fase zit is het van groot belang dat je niet teveel laat zien wat nog niet af is, want dit haalt de game onbedoeld onderuit. Wij hadden een compleet ander gevoel bij Raven’s Cry dan we eerder hadden. Vooral met de nieuwe generatie consoles om de hoek is dit niet een game die veel baat heeft bij een langdurig uitstel en al helemaal niet als we geen vooruitgang zien tussen nu en vorig jaar. We weten niet of we nu compleet het vertrouwen in deze game moeten verliezen, want het verhaal kan ons nog heel wat te bieden hebben. We wachten dus maar geduldig af, in de hoop dat Reality Pump niet alles wat zij ons in 2012 hebben beloofd hebben veranderd wanneer deze game uitkomt in 2014.