Review: Puppeteer – Japan Studio staat toch wel het meest bekend onder het grote publiek door producties als ICO en Shadow of the Colossus. Terwijl zowat elke gamer snakt naar meer nieuws over The Last Guardian komt de ontwikkelaar ondertussen constant met nieuwe titels die ook zeker de moeite waard zijn. Eerder dit jaar kwamen ze al met Soul Sacrifice en deze week ziet Puppeteer hier voor een schappelijke prijs het daglicht. De game is gebaseerd op een Japans theater en zo zagen we de sprookjesachtige en interactieve voorstelling die Puppeteer heet.

Welkom in het theater

Ja, het podium speelt een zeer belangrijke rol in Puppeteer, want hier is alle actie te vinden, maar laten we je eerst introduceren tot het verhaal. Dit begint allemaal op het moment dat de held van het verhaal, Kutaro, zijn hoofd verliest. Hij is namelijk één van de kinderen die door de kwaadzinnige Moon Bear King wordt gegrepen vanaf de Aarde. De beer heerst over de maan en misbruikt zijn macht door het snoepen van kinderzieltjes. Kutaro´s hoofd wordt er afgerukt en zo blijf je als pop zonder hoofd achter. Gelukkig (of niet) is daar een heks die te hulp schiet. Op die wijze krijg je de assistentie van een vliegende ondode kat genaamd Ying Yang.

Vanaf hier begint het grote avontuur om jouw eigen hoofd terug te krijgen en het leven op de Maan te veranderen, maar je zit wel zonder hoofd. Hoe moet dat nu? Niet getreurd, want dit is juist één van de leuke features van de game. Kutaro kan namelijk allerlei hoofden dragen, die allemaal eigen acties hebben en effecten. Voorbeelden van hoofden zijn een taart, robot, banaan of zelfs een steak. Je kun het zo gek niet bedenken of het zit er in. De acties van de hoofden zijn komisch uitgevoerd, maar belangrijker is dat de hoofden je uit de brand kunnen helpen of je extra´s geven door middel van een bonuslevel of een rad van fortuin.

Onderzoek het decor

De bonus levels zijn wat lastiger te vinden en daar zal je wat geduld voor moeten opbrengen en onderzoek voor doen. Het onderzoeken werkt door Ying Yang of later Pikarina (dochter van de Zon) te gebruiken met de rechter analoge stick door een decor op het podium te bewegen. Als je dan goed kijkt zie je bepaalde voorwerpen bewegen of het lijkt alsof je er iets mee kunt doen. Door op R2 te drukken krijg je een effect. Hier kunnen dan Moon Sparkles uitvallen, welke als je er honderd van hebt verzameld je een nieuw leven geven. Belangrijker is dat je hiermee ook nieuwe hoofden kunt ontdekken. Hiermee kun je dus de bonus levels vrijspelen, waarin je veel Moon Sparkles kunt verzamelen.

Met de hoofden kun je ook diverse keren het rad van fortuin vinden, die je ook Moon Sparkles kan geven, maar het kan ook vele hoofden laten vallen of iets gevaarlijks. Met de hoofden kun je dus een level verkennen, maar het is ook gelijk jouw health. Je kunt maar drie hoofden bij je hebben en als je deze kwijt bent moet je opnieuw beginnen bij het laatste checkpoint. Je hebt echter wel een kans om je hoofd te pakken, want deze valt er altijd eerst af om op het podium te rollen. Pak je hem snel op dan is er geen probleem. Dit geeft een gezonde spanning mee als je een fout maakt waarbij je vlug naar je hoofd moet rennen en rollen.

Fijne besturing en variatie

De besturing in Puppeteer werkt fijn, precies en eigenlijk zoals je mag verwachten van een goede platformer. Met X spring je en je kunt daarnaast rollen en bukken. Je hebt zo alles om het gevaar in de wereld van de game te ontwijken wat je vaak zult moeten doen. De gameplay is eigenlijk vrij simpel te noemen en doet op zichzelf niet veel nieuws, maar het bevat wel wat eigenzinnige elementen, zoals Calibrus. Deze magische schaar die de heks en de Moon Bear King maar al te graag willen hebben geeft je een nieuwe manier van reizen door een decor. Zie je een bladeren, wolken, kleding of vlaggen, dan kun je met deze schaar aan het knippen gaan.

Door snel op vierkantje te drukken ga je als de brandweer al knippend door deze objecten heen die allemaal van papier of stof zijn. Ook kun je via draden vliegensvlug jezelf verplaatsen en dit zorgt voor veel variatie in de gameplay. Je moet namelijk altijd bezig blijven als je aan het knippen bent om te kijken waar je heen moet en waar het gevaar is. Calibrus zal je tevens vaak moeten gebruiken bij de verschillende en grote eindbazen. Deze bestaan voornamelijk uit quick time events waarin je jammerlijk genoeg vaak hetzelfde moet doen. Hoewel hier de variatie wat ontbreekt stoorde wij ons er niet heel erg aan, want het was toch elke keer zeer vermakelijk door de algehele vibe en stijl van de game.

Gaandeweg door het doorspelen van de verschillende hoofdstukken en gordijnen (zo heten de levels) speel je nog meer vaardigheden vrij, zoals een schild van een ridder, de bommen van een ninja en een stel horens. Met het schild kun je inkomende objecten blokkeren of zelf licht doen weerkaatsen naar een eindbaas toe. Met de bommen kun je slijm verwijderen van plateau´s waar je op moet klimmen of vijanden op moet blazen. En als laatste kun je met de horens door omhoog te springen als een worstelaar neerkomen en verder objecten wegduwen of naar je toe trekken. Doordat je dit niet meteen krijgt blijft de ervaring fris aanvoelen gedurende het avontuur.

De verschillende vaardigheden die je gaandeweg krijgt zorgen voor de welkome afwisseling, maar vooral de verschillende prachtig vormgegeven decors stelen de show. Audiovisueel is de game werkelijk waar zeer gaaf en verzorgd. De wereld van Puppeteer komt bijna naar je toe met alle details, want in tegenstelling tot een normale 2D platformer ga je van decor naar decor. Dit wordt voor je ogen elke keer opgebouwd wat fraai is om te zien. De kleuren spatten van je scherm en de stijl waarin het lijkt alsof alles van hout en stof is gemaakt heeft gewoon iets charmants en wordt nooit saai.

Sprookjesachtige uitstraling

Personages zien er prachtig uit en de wereld is behoorlijk gevarieerd. Na een tijdje spelen waren we elke keer weer benieuwd naar wat we kregen als decor. Hoewel de Maan normaal grijs en saai oogt is dat met de maan waar je in de game op loopt niet zo. Zo loop je in een jungle, stad, woestijn en dan weer in een angstaanjagende doch schattige omgeving. Visueel is het dus al bijzonder en de audio maakt de game helemaal sprookjesachtig. Alleen de muziek al verdient een groot compliment, want de soundtrack is erg goed en past precies bij de ervaring. Ikzelf ben geen liefhebber van de opera of musicals, maar de liedjes zijn leuk geschreven en bovendien soms grappig.

Grappig zijn ook de vele personages die in de game zitten, want elk hebben echt een eigen karakter. Kun je de heks wel vertrouwen bijvoorbeeld? Maar Pikarina toont ook haar donkere kant door tijdens een vrolijk liedje met allerlei bosdieren kwaad te worden. Gevolg is dat de lieve bosdieren je om de oren vliegen. De eerder genoemde gevechten met de eindbazen zijn vaak hetzelfde qua opzet, maar de presentatie ervan en de voice-acting zorgde ervoor dat deze niet gingen vervelen. De verteller die je op de achtergrond hoort en het leuke verhaal ondersteund verdient ook aandacht, want hij zorgt voor een nodige dosis humor door de manier van vertellen en de gesprekken die hij heeft met al de personages.

In coöp het avontuur beleven

Het avontuur in Puppeteer beleven in je eentje is al erg leuk, maar soms gaat de game net iets te snel of heb je geen geduld om elk decor te ontdekken. Hierbij kan je geholpen worden door een vriend(in), want deze kan de rol van Ying Yang of Pikarina op zich nemen via offline coöp. Hiermee wordt het onderzoeken een stuk makkelijker en kan diegene voor jou de Moon Sparkles verzamelen en aan je geven. Tevens kan hij of zij gevaar voor je weghalen, zoals stekels die uit de grond komen laten verdwijnen. Je bent wel echt in een assisterende rol en hoewel het goed werkt kan het voor de tweede speler een beetje saai zijn. Online coöp had overigens niet misstaan.

Puppeteer is uiteindelijk een zeer fantasievolle, stijlvolle en uiterst vermakelijke platformer geworden. Eentje die niet iets totaal nieuws brengt in het genre, maar wel een voorbeeld is hoe je een platformer maakt waarbij de speler constant plezier kan hebben. Het bevat afwisseling door de vaak veranderende decors, muziek en het verzamelen van hoofden. Door het reagerende publiek en de verteller waan je jezelf in een theater. De gameplay is prima al kan het soms frustrerend zijn, maar we hadden ontzettend veel lol met de game. De game bevat verder genoeg replaywaarde doordat je niet altijd elk hoofd of bonuslevel gelijk zult vinden. Sowieso waren wij al zeker 8 uur bezig om alle fantastische levels te spelen. Voor de afgeronde prijs van 40 euro haal je een hele toffe platformer in huis.

• Sprookjesachtig en leuk verhaal
  • Komische personages
  • Fraaie en fantasievolle stijl