Met de release van GTA V zo kort voor de deur is de populariteit van de franchise naar ongekende hoogtes gestegen. Alle tot nu vrijgegeven screenshots en video’s smaken absoluut naar meer en daarom reist wederom de vraag waarom er geen film van GTA gemaakt wordt. Medeoprichter van Rockstar, Dan Houser, is echter zeer gedecideerd in zijn antwoord hierop.

Volgens hem is Rockstar vanuit de filmindustrie meerdere malen een flinke zak geld aangeboden voor het maken van een film over GTA. Maar hoe groot het aangeboden bedrag telkens ook was, dit woog volgens Houser nooit op tegen het risico om de goede naam van de GTA ernstig beschadigd te zien raken.

Hij benadrukt dat zij nu de creatieve vrijheid hebben om met hun eigen ideeën de franchise te kunnen innoveren wat anders niet mogelijk zou zijn.

“We’ve been offered, many times, and it’s never appealed. The money’s never been close to be worth risking one’s crown jewels. Our small dabblings with Hollywood have always left us running back to games. The freedom we have to do what we want creatively is of enormous value.”

“The second you go near Hollywood, people seem willing, or have been forced, to lose a lot of that control. That sort of amorphous ‘that won’t test well’ attitude is exactly how we don’t work. We’ve always tried to think of stuff that’s innovative and new, and to go into a world where that’s not encouraged would be horrible.”

Volgens Houser zou het wel makkelijker zijn om bijvoorbeeld een serie van de GTA franchise te maken. Maar dan nog zou men hetgeen waar GTA echt voor staat teveel uit het oog verliezen.

“There’s still plenty of kudos in doing a film, but you shouldn’t ever do anything in your life for kudos. It’s much easier to imagine GTA as a TV series, as the form is closer, but I still think we’d be losing too much to ever actually do it.”

Dit onderstreept Houser nog maar eens door aan te geven dat GTA V bestaat uit ruim 100 uur gameplay en dat je als speler zelf kan bepalen wat en ook wanneer je iets doet in de wereld van GTA. Als voorbeeld haalt hij het overvallen van een bank aan of het volgen van Yoga. Dit zijn activiteiten waarvan jij als gamer kan bepalen wanneer je die doet en hoe lang je zoiets doet.

Houser vraagt zich dan ook af hoe dit ooit in 2 of zelfs in 12 uur ervaren moet kunnen worden in een film of serie. Bovendien ontneem je de gamer dan ook de mogelijkheid die hij of zij heeft om zelf te beslissen welke actie hij of zij onderneemt op basis van wat er zich afspeelt in de virtuele wereld.

Denken jullie hier hetzelfde over als Houser of zouden jullie toch graag GTA film verwelkomen?