In actie gezien: Mad Max – Het was 1979 toen de film uitkwam waarmee Mel Gibson zijn grote doorbraak beleefde. Een ultragrove actiefilm waar het stof, bloed en de stukken metaal je om de oren vlogen. Nu zal de film wat gedateerd aanvoelen, maar nog steeds is het een film waar wij met een glimlach naar kijken. Dit deden wij ook bij de presentatie van de gelijknamige game, want wat we zagen was typisch Mad Max. Op de E3 was Lennard niet zo enthousiast, maar ik (Roel) ben dat zeker wel na het zien van de PS4 versie op de Gamescom.

Voor dood achtergelaten

Mad Max werd tijdens de E3 persconferentie van Sony onthuld en ons hart ging sneller kloppen, want dit kan weleens een ruwe en brute actiegame worden waar je helemaal los kunt gaan met wapens en wagens. Tijdens de presentatie op de Gamescom zagen we dan ook precies wat we wilde zien, maar iets viel gelijk op. Ten eerste klonk Max als een rasechte Aussie terwijl die op de E3 een Amerikaans accent had wat totaal niet in goede aarde viel bij fans en media. Dat heeft de studio waar de game in de maak is, Avalanche Studios, gelukkig al veranderd, maar iets anders juist niet.

Het verhaal van de game Mad Max wijkt namelijk af van de eerste film. Het is dan ook geen filmgame, maar een losstaande titel die de films eer aan moet doen. Op zich snappen we het wel, maar hoe de eerste Mad Max film begint is wel wat zwaarder qua drama. Hierin worden de partner, vrouw en zoon van Max vermoord door een gang waarna hij op een wraaklustige slachttocht gaat. In de game is het wat meer simpel, want Max wordt voor dood achtergelaten in, zoals dat zo mooi heet ´the middle of nowhere´,en als klap op de vuurpijl is hij zijn kenmerkende wagen, de Interceptor kwijtgeraakt. Je moet dus je leven en jouw wagen weer opnieuw opbouwen.

Je doet het niet alleen

De makers spoelden even door zodat we Max zagen in een auto met een metgezel erbij. Je rijdt dus niet alleen en dit heeft de studio gedaan om ervoor te zorgen dat je tijdens het rijden ook zelf tot het schieten over kan gaan. Je sidekick genaamd Chumbucket, is nogal een lelijk gedrocht. Of hij een mutant is weten we niet zeker, maar hij heeft er wel veel van weg. Moeders mooiste is hij dus niet, maar dit is niet heel belangrijk, want hij is er om je te helpen. Hij luistert braaf naar Max en op die manier kun je schakelen tussen het rijden in de auto en er buiten rondlopen. In dit geval heeft Max een pick-up in zijn bezit en zo schakelde men ogenschijnlijk zeer vlot van positie.

Op het moment dat Max achterin ging zitten zagen we hoe hij zijn sniper rifle tevoorschijn haalde. Hierbij zagen we gelijk een toffe animatie waarbij de hoofdrolspeler even de loop van het geweer vouwt zodat deze klaar is om te schieten. De spelwereld is trouwens helemaal open en hierdoor kun je missies volledig op je eigen manier uitvoeren. Zo kun je dus vanaf een afstand met de sniper rifle de eerste vijanden van een kamp omleggen met een paar headshots. Dit liet men aan ons zien en zo zagen we hoe Max van een grote afstand een vijand afschoot, die vervolgens meters naar beneden viel. Op dat moment kwam de vibe van de film enigszins naar boven, maar hier bleef het niet bij.

Toen er een paar vijanden van een afstand waren afgeknald was de kust veilig om het kamp aan te vallen. Daar zagen we nog een wapen in actie. Dit keer was het een harpoen die op de pick-up was bevestigd. Max schoot deze af op een toren en trok deze zo in stukken. Hier waren duidelijk wat invloeden te zien van de Just Cause franchise, welke ook afkomstig is van de Zweedse ontwikkelaar. Toch heeft de game nu al zijn eigen gezicht en dat is puur door de sfeer. Deze sfeer en het harpoen kwamen later weer terug toen de car-combat op het grote beeldscherm vertoond werd. Dit was echt Mad Max ten voeten uit.

In typische Mad Max stijl afrekenen met vijanden

De car-combat is dan ook één van de belangrijkste features van de game en ze willen echt het gevoel van actie wat je in de films zag realiseren tijdens het rijden en vechten. En we moeten zeggen dat dit al erg spectaculair was en het lijkt ons ook leuk om te spelen. Tussen de missies en het veroveren van kampen door word je geregeld aangevallen door verschillende bendes. Deze beschikken ook over auto´s of motoren met wapens erop en willen je zowat levend villen wat we aan hun agressiviteit aflazen. Ze komen dan van alle kanten en rammen dan vaak je wagen, maar Mad Max staat zijn mannetje en kan samen met Chumbucket het gevaar wel aan.

Tijdens deze gevechten kun je namelijk af en toe in slow motion gericht schieten op zwakke punten van andere auto´s. Deze vallen dan duidelijk op door een gloed en zo kun je ervoor kiezen waar je ze raakt. Zo kun je de wielen raken of natuurlijk (ook) de bestuurder. Terwijl Chumbucket het stuur overneemt kun jij dus afrekenen met de vijanden. Je kunt hierbij gewoon je pistool gebruiken, maar ook de eerder besproken harpoen. Je kun hiermee de wagens van de vijanden aan de grond of aan elkaar nagelen met gave crashes als gevolg. Hierbij was ook veel detail te zien, zoals de rondvliegende brokstukken van metaal.

Op de grond ook chaos veroorzaken

In de auto ben je trouwens niet altijd veilig, want vanaf een afstand kunnen snipers je altijd pijn doen. Het fijne is wel dat je ze makkelijk kunt benaderen aangezien je er zo naartoe kunt rijden. Zo stond er een sniper bij een kamp, waar toevallig ook een nieuwe wagen stond met een V12 motor erin. Dat kwam even mooi uit en zo liep Max het kamp binnen om daar even dood en verderf te zaaien. Lopend kun je verschillende dingen doen om vijanden naar het hiernamaals te sturen. Zo kun je brandende fakkels oppakken en deze naar een bendelid werpen met het effect dat deze schreeuwend en brandend op de grond ligt te kermen van de pijn.

Of je met nog meer voorwerpen kunt gooien weten we niet, maar we kijken er niet gek van op als je in de uiteindelijke game met speren en messen kunt gooien. Dit zat namelijk ook in de films. Wat er zeker in zal zitten zijn de brutality moves. Deze kun je doen zodra je een vijand eerst hebt verzwakt na een paar rake klappen. In de demo was zichtbaar dat als je dan op het juiste moment op rondje drukt, Max de nek van een vijand omdraait. Tevens kwam er nog een mes bij te pas wat voor wat extra gore zorgde. De brutality moves zullen in meerdere variaties aanwezig zijn, maar het zag er tot nu toe al bruut uit.

Hoe het qua missiestructuur gaat werken in de game werd ons niet helemaal duidelijk, maar je moet als Max dus weer je wagen opbouwen. In het kamp waar we het net over hadden vond Max een nieuwe wagen, welke hij naar een stronghold reed. Dit is een veilige haven waar jij in alle rust jouw wagen kunt upgraden met van alles en nog wat. Denk dan aan sterkere deuren die meer bescherming bieden of een betere vering. Dat laatste heeft trouwens echt invloed op de physics van je wagen, want een betere vering betekent meer controle over je wagen op het ruwe terrein. De strongholds bevatten verschillende soorten upgrades, wapens en andere items en zo moet je gemotiveerd raken om de wereld af te zoeken. Het aanpassen van je wagen lijkt vooralsnog best diepgaand te zijn met de vele opties.

Voorlopige conclusie:

Op de E3 kregen we de versie voor de huidige generatie te zien en dat was niet erg indrukwekkend. De next-gen versie op de Gamescom liet een veel betere indruk achter. Grafisch was het al fraai met de sfeer die zowat gelijk is als wat we uit de films kennen. Het is jammer dat de Mad Max uit de game niet op Mel Gibson lijkt, maar desondanks lijkt het een hele gave actiegame te worden in een open wereld. De gameplay tijdens de car-combat was hectisch terwijl je het buiten de auto wat rustiger lijkt te hebben en je het echt kunt benaderen als een third person shooter. Samenvattend kunnen we zeggen dat deze versie van Mad Max ons heeft verrast en dat het potentieel tot een sterke goede game er zeker is.