Gespeeld: FIFA 14 – In Europa zijn de verschillende competities al lang en breed weer van start gegaan en met een nieuwe PES en FIFA voor de deur, is het ook voor ons weer bijna tijd om opnieuw onze virtuele kicksen onder te binden. Wat betreft de laatste footie heeft FIFA 13 zijn werk bijna weer gedaan en zal het stokje weldra worden overgegeven aan zijn opvolger, FIFA 14, wat op zichzelf natuurlijk niet verrassend is. Elk jaar komt er namelijk een nieuwe FIFA uit en ook elk jaar is het weer de vraag of EA Sports de hoge standaard die zij met FIFA nu al een paar jaar hebben kunnen vasthouden. Of dat daadwerkelijk zo is, lees je pas in onze review, die je later deze maand van ons kunt verwachten. Eerst nemen wij de game in een laatste uitgebreide preview nog even goed onder de loep.

De user interface oogt nu gebruiksvriendelijker

Eerder dit jaar hebben jullie al kunnen lezen over de bevindingen die mijn collega Roel in Keulen had met de game. Daaruit bleek al dat het elk jaar moeilijker wordt voor EA om de lat op het gebied van gameplay weer hoger te leggen. Desondanks voelde FIFA 14 nu completer aan, mede door de merkbaar nieuwe features die toegevoegd zijn. Maar daarover zometeen meer. Nog voordat wij daadwerkelijk een pot gingen spelen, merkten wij namelijk direct een belangrijke vernieuwing op. Hier kan je dan ook niet omheen, want het gaat namelijk om het algehele menu van de game. Zoals mijn collega Roel toen schreef: met betrekking tot de user interface is er gekozen voor een uiterlijk bestaande uit panels en tegels. Dit geldt voor het gehele menu van de game en de vergelijking met Windows 8 valt dan zeker te maken. Nog belangrijker is echter dat het zo veel gebruiksvriendelijker oogt. Bovendien voelt het ook soepeler aan dan het menu in FIFA 13. Maar genoeg daarover. We gaan ons nu voorzichtig richten op hetgeen waar het om draait, namelijk de gameplay.

Niet schaatsen en glijden, maar rennen en rollen

Waarom wij hier voorzichtig onze kijk op geven is omdat het hier nog steeds gaat om een (laatste) preview versie van de game en hoewel FIFA 14 al redelijk af voelde kan er zich in de uiteindelijke versie altijd nog een wijziging voordoen. Dat ook de gameplay al redelijk af voelde zit hem voornamelijk in het feit dat wij vrijwel geen bugs tegenkwamen in de vele potjes die wij hebben gespeeld. Daar waar veel animaties tijdens onze eerdere hands-on nog niet toegevoegd waren was dat nu wel anders. Spelers rennen nu daadwerkelijk over het veld net zoals de bal die niet glijdt, maar echt over het groene veld rolt. Meer bekendere spelers dan voorheen lijken ook hun eigen specifieke animatie te hebben meegekregen. Denk dan vooral aan spelers als Cristiano Ronaldo, Zlatan Ibrahimovic, Dani Alves, Santi Cazorla of Mesut Özil.

Nieuwe features maken het tactischer en beïnvloeden het positiespel

Tijdens de potjes die wij speelden kwamen een aantal punten nog meer naar voren. Dan doelen wij met name op het verbeterde gedrag van alle spelers op het veld. Zoals ook eerder aangegeven, dragen de nieuwe features die in de game verwerkt zijn hier aan bij. Te beginnen met de Protect the Ball feature. Spelers schermen nu niet alleen de bal af door met hun rug andere spelers weg te houden. Een tweede verdediger zal zijn collega namelijk daadwerkelijk te hulp schieten door in de looplijn van een aanvallende tegenstander te gaan lopen en hem dan ook opvangen. Een lijfelijk duel uitvechten kost nu nog meer moeite waarbij een lichtvoetige speler het meermaals aflegt tegen een speler met meer body. Dit maakt het spel zoals eerder aangegeven niet alleen fysieker, maar zeker ook realistischer. Op het verdedigen gaan we zo nog even dieper in.

Sowieso is het belangrijk om jezelf als speler goed te positioneren op het veld waarmee een andere, ook al eerder besproken feature om de hoek komt kijken. De Precision Movement feature maakt dat spelers op het veld nu nog meer anticiperen op de speler met de bal. Zowel verdedigers als aanvallers. Zo kwam het daarom regelmatig voor dat het een tactisch steekspel werd op het middenveld. Dit heeft er ook mee te maken dat elke bal die je naar een andere speler speelt uiterst precies moet zijn en ook de juiste snelheid moet hebben. Bovendien moet de speler die de bal ontvangt ook echt gericht staan naar de kant bal waar vandaan de bal gespeeld wordt. Anders zit er namelijk weer een voetje tussen zodat het spel zich weer naar de andere speelhelft verplaatst. Van invloed is wel het team waarmee je speelt, want met een team als Barcelona was het natuurlijk te merken dat de spelers zeer bedreven zijn in het spelen in kleine ruimtes.

Een goede balaanname is de sleutel tot een wereldgoal

Schreven wij eerder nog dat de gameplay log aanvoelde, daar was nu weinig meer van te merken. Gecombineerd met de vrij compleet aanvoelende animaties van de spelers vonden wij dat FIFA 14 in dit stadium soepel speelt. Soepel zonder echter de realiteit uit het oog te verliezen, daarbij doelend op het speltempo. Dat ligt ook aan meerdere factoren, zoals het team wat je kiest, je eigen skills en natuurlijk ook je tegenstander. Bij de laatste speelsessies die we hadden voordat ik begon met het tikken van hetgeen je nu leest kozen we expres uit teams met verschillende speelstijlen. Van een Barcelona, Ajax, Feyenoord of een AS Monaco tot zelfs een land als Egypte. Om het dominerende team te zijn, worden aspecten als de eerste balaanname en de stand van je benen heel belangrijk geacht. De First Touch Control feature heeft hier dan ook veel invloed op. Staat je speler ook maar enigszins gedraaid, of ben je al voordat je de bal hebt aangenomen bezig met een vervolgactie, dan zal het vaker dan je lief is resulteren in balverlies. Het spelletje vooruit zien zoals je analytici vaak hoort zeggen klinkt leuk, maar dan moet je er wel de juiste speler voor hebben, alsook voldoende skills.

Fijn is wel om te merken dat zoals eerder genoemd de bekendere spelers echt de animaties en eigenschappen hebben meegekregen die ze ook in werkelijkheid bezitten. Met een Messi was het in de versie die wij speelden bijvoorbeeld mogelijk om behendig weg te draaien en vervolgens via een snelle sprint een aanval doeltreffend af te ronden. Het afronden van een dergelijke aanval geeft met name voldoening doordat EA nu de nieuwe Pure Shot feature geïmplementeerd heeft in FIFA 14. Deze ook al eerder door ons besproken feature maakt dat wanneer jouw eerste balaanname perfect is, evenals je houding en je timing, jij met veel gevoel de bal via de onderkant van de lat in het doel kan laten kletteren.

De nieuwe manier manier van verdedigen

Zoals je tot nu toe wel hebt gemerkt, heeft EA zich wederom toegelegd op het perfectioneren van de formule door nieuwe features aan de gameplay toe te voegen. Voor het verdedigen is namelijk de Dynamic Defence Pressure feature geïntroduceerd. Bij deze feature was tijdens onze wedstrijden duidelijk merkbaar dat de verdediging aansloot bij het middenveld wanneer de aanvallende partij de bal had. Zo blijkt dus dat de AI van de verdedigers weer een stukje beter is geworden. Dat komt vooral doordat de verdedigers zichzelf goed positioneren op het veld. Daarbij was van een log gevoel tijdens het tackelen in de potjes die wij speelden geen sprake meer.

Weer bomvol aan verschillende modi

Na de gameplay is het nu tijd voor de verschillende modi die in de game rijk is. Ook dit jaar hoef je weer niet bang te zijn voor te weinig opties, want FIFA 14 barst werkelijk van de verschillende modi die je kunt spelen – zowel off- als online. In de daadwerkelijke review zullen we hier uitgebreider op ingaan, maar wel kunnen we nu al enkele nieuwe zaken kort aanstippen. Bij de carrièremodus krijg je bijvoorbeeld, zoals ook eerder al aangegeven, te maken met een wereldwijd scoutingsnetwerk waarbij je op veel bredere criteria naar nieuwe spelers kan zoeken. Hoe meer de scout kost die je in kan huren, des te sneller en accurater je ook informatie krijgt over eventuele spelers die je volgt.

Uiteraard keert ook FIFA Ultimate Team weer terug. Helaas konden we nog niet online gaan, zodat wij deze modus nog niet tot op de bodem konden uitspitten. Wel is het nu al duidelijk dat dit weer voor de fans een zeer populaire modus wordt waar ongetwijfeld nog veel tijd in gestoken gaan worden. Wat ook een zeer interessante toevoeging is, is de mogelijkheid om nu met iemand anders in coöp een online seizoen te kunnen spelen en zo samen met een vriend te strijden voor promotie of tegen degradatie. Ook kan je met verschillende vrienden elk een afzonderlijk seizoen spelen.

Voorlopige conclusie:

Het is bij FIFA 14 enkel nog een kwestie van het zetten van de puntjes op de i. Wellicht is één van die puntjes de scheidsrechter. Toch betwijfelen wij zeer of hier nog iets aan getweakt wordt met de snel naderende release van de game. Toch willen we dit puntje niet onbenoemd laten, te meer daar sommige door de scheids genomen beslissingen soms wat inconsequent overkwamen. Zo werd de ene keer voor een onschuldige (lijkende) tackle gelijk rood gegeven, de andere keer werd bij een vliegende tackle weer de andere kant op gekeken. Toch is dit wat ons betreft maar een klein puntje waar wij geen grote hinder van hebben ondervonden omdat het ook niet heel vaak voorkwam. Met de sfeer en het geluid tijdens de wedstrijden lijkt het wel goed te zitten, zelfs het publiek oogt nu wat beter dan in de voorgaande delen, al blijft dit wat ons betreft nog steeds voor verbetering vatbaar. De uiteindelijke beoordeling laat nog eventjes op zich wachten tot de review, maar op basis van deze laatste preview kunnen we echter voorzichtig stellen dat het wel heel raar moet lopen wil FIFA 14 de bal niet genadeloos in de kruising schieten.